Gå til innhold

Kombinerte posisjonerings- og blinklys?

Ranger emnet

MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en hobby kalt Oldsmobile Starfire (som ble litt mer hobby enn jeg regnet med...). Den har som så mange andre amerikanere oransje posisjoneringslys (sidemarkeringslys?), men siden denne har gått i Sverige før, er kablene kappet til dem. Jeg vet jo at man strengt tatt skal ha blinklys synlige fra siden i Gnore, så jeg har tenkt å bruke dem som blinklys. Så har jeg tenkt å sette på et ekstra relé, så de lyser fast når jeg kjører vanlig, men også fungerer som blinklys? Om det strengt tatt er lov eller ikke, blåser jeg egentlig i. Kablingen vil være lett tilgjengelig, så jeg bare kan trekke ut en plugg under panseret for å kjøre dem som rene blinklys. Men får jeg bot eller annet trøbbel for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen nye BMW 5-serie. På dem lyser det oransje hele tiden fra frontlyktene. Men bare lite, så det er sikkert ikke det ekte blinklyset. Det samme mener jeg å ha sett på Volvo S40/V40.

Så jeg vil anta det er tillatt, men for å være på den sikre siden så bør relevante EU-direktiver sjekkes ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det før må bare bruke lampeholdere med to ledniger en lednig til blinklys(pluss) og den andre til parklys(pluss). Når lysa står på vil pæra få 12v fra park og jord gjennom bliklysa. Når blink lyset blinker vil sidelyse blinke motsatt da pluss fra park og pluss fra blink er null. IKKE noe må jordes til bilen karrosseri! lykke til og noe nytt rele trenger du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange sidemarkeringslys er lovlige, ble lovligt når Volvo plutselig kom på ideen om at det var for sikkerhet og slikt

Haha, ja, ca 35år etter at amerikanerne gjorde det påbudt nettopp pga sikkerhet. Men her på berget var det jo livsfarlig, siden de er røde bak (eller, siden det var amerikansk bil)...

Jeg har også brukt metoden nevnt over med godt resultat, bare ha ei lita 5W pære som lyser sammen med parklyset, og slukker når de andre blinklysa kommer på.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider