Gå til innhold

Info om Mustang motorer/gir/elektronikk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Denne bilen må det da finnes en uendelig mengde info om på nettet? Og i tillegg en masse guru-mennesker som også er mulig å få tak i via nettet?

 

Den norske Mustangklubben er også relativt aktiv.

 

Finnes et norsk firma som heter PonyParts, hvor man visstnok har peil på det meste ang Mustang.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he sant.

 

lurer mest på de forskjellige betegnelsene, hva betyr ditt og hva betyr datt.

 

litt om de forskjellige motor "størrelsene".

trimming av motor!

forskjellige gear/manuell/automat.

drivverk.

felger/dekk.

intreiør

 

Bremser.

undersetells modifiseringer (ikke noen balje bil her i gårn)

 

hvordan elektronikk er osv. (f.eks hvor mye må gjøres for å bygge stort musikk anlegg osv.)

 

 

Det må vell finnes noen internett sider man kan lese om gamle V8 og slikt.

 

takker for svar!

 

kan du telle steinene?

bil

 

[x] BMW 318IS M-Tech 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke modeller er du interessert i da? 1964 1/2 til 1969? 1970-1973? 1974-1978? 1979-1993 eller 1994 ->?

 

Det er STORE forskjeller mellom bilene i disse tidene. F.eks vokste Mustangen betraktlig fra 1970 i forhold til de eldre. I 1974 kom det en helt ny bil på bakgrunn av bensinkrisen, som gjorde Mustangen mye mindre og for første gangen også med 4 sylindra motor. Mustangvarianten jeg kan mest om, er Fox-body mustangen som kom i 1979 og varte til 1993 (den litt mer "firkantende" modellen). Rimelig i innkjøp og rimelig å trimme opp til rimelige rå tider (trenger ikke koste på over 100.000,- for å få den ned til 12-sek 1/4 mile tider - gjør du det, kommer du mye lavere)

 

Står også en 1998 modell i stallen, så litt info om 1994 til 2003 burde også la seg skaffe. Samme gjelder vel de eldste.. Står jaggu en 1965 modell i samme stall også.

 

Trimming av motor? Her finnes det så ekstremt mye å velge mellom at du omtrent får spader. http://www.dallasmustang.com er stedet jeg shopper fra. Samme gjelder understell og bremser, både for de eldre vintage modellene og nyere. Eneste som er "vrien" er 1974 til 1978 - Mustangen ingen ville ha. De er kongerå, men desverre veldig skjeldene og hvertfall dritvanskelig å finne nye deler til.

 

Spør om noe konkret, så skal jeg svare.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustang fra 1969 til 1970 vokste IKKE.

Kun fronten ble endret, slik at fronten på 1970 modellen ligner mye mer på fronten på "Grande" modellene i 1971.

 

Mange mener 1969 fronten er penere enn 1970-fronten.

 

1969 og 1970 modellene har faktisk identiske karosseri med unntak av fronten.

Sikkert noen detaljforskjeller i tillegg, men karosseriet er det det samme

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Fra oppstarten med modell 1964 1/2 til og med 1966 modellen.

-1967 og 1968.

-1969 og 1970.

 

Innimellom disse ble Shelby-Mustanger tilbudt. De begynte ( i 1966 tror jeg.) som en visuelt sett ganske lik utgave på den eldste karosserivarianten, skilte seg noe mer ut på 1967-68 modellene og endte med et svært forskjellig utseende på 1969-70 modellen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vel å skille Mustangene etter de største forskjellene her.. og da er 1964 1/4 til 1970 "like", 1971 til 1973 "like" og 1974 til 1978 "like" og 1979 til 1993 "like"

 

Det er karosseriforskjeller ute og går i de forskjellige epokene ja. Den største forskjellen mellom f.eks 1966 og 1967 Mustang er fronten. Det er faktisk ganske stor forskjell mellom en 1979 mod og en 1991 mod, men utseendemessig er det fronten. Så og si hvert eneste bidige modellår har en forskjell fra den forrige.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er det jeg er hovedsak intrissert i:

 

Ford mustang 68/ht

302 cid/c4

 

hvor mange HK osv.

 

har lyst på 300hk i bilen. men ikke stort mer enn det.

 

hvordan er automat kassene på disse bilene hvordan er det å kjøre med. (liker egentlig ikke tomatgir, men når dte er snakk om 300hk+ og mustang går det greit)

 

Hva er forskjellen mellom Big og small Block? har det noe og si p å lyden i motoren? effekt, størrelse, tyngde?

bil

 

[x] BMW 318IS M-Tech 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustang i 68 kom med to 302 varianter (samt en 200cid 6'er, 289 V8, 390bb V8, 427 V8 og 428 V8). Den råeste var 428 Cobra Jet med 335 offisielle hk, men hadde nok over 400 uoffisielt... Det var også i 1968 at Ford tok over produksjonen av Shelby mustangs (og byttet "navn" til Shelby Cobra"), Shelby hadde lite å gjøre med -68 modellene og fremover.

 

Som 302 var det enten en to eller fire ports gasser med henholdsvis 9.0:1 og 10.0:1 i kompresjon. Førstnevnte har 210hk og 4 port'ern har 230hk. Litt råere gasser, vassere kam, headers, K&N filter og oppgradert eksos bør gi ca 300hk. Bør også skifte utveksling til f.eks 3.72:1 for litt mer guff i accs'en.

 

C4 automatkassa (3-trinns kasse, rimelig å finne deler til) har blitt brukt i rimelig mange år, og takler greit 300hk - men jeg ville nok stoppet der... Skal du over det, bør du gå for C6.

 

Ellers er bilen ca. 472cm lang, veier drøyt 1400kg (HT versjon . 302cid) og er ca. 180cm brei. Det ble produsert totalt 249447 hardtops, hvor mange av de forskjellige motortypene, vet jeg ikke. Hvor raske de er opp til 100 osv, er heller ikke lett å si, men 428 CJ varianten tar 0-100 på under 5.5 sekunder og kvartmila på 14 sek. En 1966 Mustang GT 289 bruker ca. 8 sek, så jeg vil tippe rundt 9 sek på en 1968 302 210hk.

2007 Ford Mustang Shelby GT

1977 Ford Mustang II Mach 1 5.0

2005 Chevrolet Colorado 3.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TomasK

Vi bruker vel å skille Mustangene etter de største forskjellene her.. og da er 1964 1/4 til 1970 "like", 1971 til 1973 "like" og 1974 til 1978 "like" og 1979 til 1993 "like"

 

Det er karosseriforskjeller ute og går i de forskjellige epokene ja. Den største forskjellen mellom f.eks 1966 og 1967 Mustang er fronten. Det er faktisk ganske stor forskjell mellom en 1979 mod og en 1991 mod, men utseendemessig er det fronten. Så og si hvert eneste bidige modellår har en forskjell fra den forrige.

 

Joda, enig der. Vi kaller som oftest modellene fra introen på høsten i '64 og til og med 1970 modellen for "de klassiske Mustangene".

Men faktum er at 1967-68 modellene er totalt forskjellige fra de første, og 1969-70 modellene er totalt forskjellige fra 67-68 modellene. Designet er dog ganske likt, men Mustangen ble tyngere og tyngere i alle modellendringene. 1969-70 modellene med bigblock lider bl.a under altfor tung front pga at overhenget foran forhjulene har blitt svært stort.

 

Når det gjelder den konkrete modellen det er snakk om her, vær obs på følgende: Disse modellene har selvbærende karosseri med såkalte subframes foran og bak som holder hhv motor/forstilling og bakstilling. Gulvet "midt på bilen" er selvbærende og består noen steder av "lag på lag" med stålplater. En slurvete rustfjerning her vil føre til at rusten fortsatt spirer og gror mellom platene et sted, mens ytterste platene både over og under ser helt ok ut.

67-68 Mustangene er svært populære i Norge, med det resukltat at prisene har føket til vært selv for ganske nedskrudde eksemplarer. Høye priser fører dessverre også til at endel suspekte typer blir fristet til lett-tjente penger ved å lure en "ny" entusiast som endelig har "nesten" råd til drømmebilen.

Mitt råd ved kjøp av en så "het" bil som 67-68 Mustang er å få med deg en kjenner. Ta også kontakt med Mustangklubben. Sjekk om "din" bil og eier har vært/er medlem der. Still kritiske spørsmål om kmstand, servicehistorikk, tidligere eiere, tidligere restaureringer/motorbytter osv Har han bilder av det f.eks?

 

Får du unnvikende svar av typen "Hør her gutten min. Km stand på en slik gamme bil er ikke interessant" osv. Skygg unna!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår