Gå til innhold

Problemer med b230et. Noen som kan hjelpe?

Ranger emnet


Steinsmo

Anbefalte innlegg

hei!

 

motor: b230et, oppjustert trykk (skrudd på wastegate stag), åpent luftfilter.

 

ikke chipet.

 

tror og mener denn har lh 2.2 men er usikker, dette er ikke en org. turbobil, det er en 87 740 gle som er isatt en b230 et. uten å ha skiftet noe elnett, han sa det var bare plug and play. (forrige eier)

 

Men her er altså problemet!

Fikk tak i "ny" brukt luftmassemåler å monterte idag, siden volvo skulle ha 10 000,- for den ny!!!! Med den gamle lmm gikk bilen ujevnt, den gikk mellom 500 og 1500 rpm på tomgang, gikk å vandret hele tiden. så jeg monterte den nye, i god tro på at nå skulle det bli greit! men neida... bilen starter opp, går opp på 1100 rpm, er der i to sek, før den plutselig bare dør ut. hvis jeg gir gass el. dør den bare fortere. jeg prøvde å trekke ut støpsel til lmm, å da skjedde noe av det samme. så kan måleren være helt gåen? den nye altså. å hva tror dere om den gamle?

 

å hvilken olje anbefaler dere til bilen?

 

på forhånd takk for alle svar!!

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om at du har Motronic.

Men ledningsnettet må være byttet ut, da 740 GLE har mekanisk innsprøytning.

 

Etter tomgangssymptomene å bedømme, høres det for min del ut som om at det er falskluft på gang.

Sjekk over alle trykkslanger, slangen fra luftmengdemåler til turbo, og vacuumslanger.

Startgass er en fin ting å bruke når du leter etter falskluft (motoren øker turtallet hvis du sprayer på en lekkasje).

 

Vil sterkt anbefale deg å investere i en chip, siden ladetrykket er stilla opp.

Den originale styringa, er laget for trykket som er originalt.

 

Ang. olje, så bruker du det som står i instruksjonsboka.

Det vanligste er vel 10w-40.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut om du har motronic eller LH. Motronic har Luftmengdemåler (flapp) mens LH har massemåler (tråd). Har ikke holdt på my med LH, men masse med motronic. Hvis du har motronic så vil du finne en forkoblingsmotstand til dysene (org på høyre innerskjerm, og en stor metallboks ikke langt unna som har med tenning å gjøre. Jeg ville sjekka etter falskluft (ofte slapp dump) og rensa\bytta kaldstartdysa som sitter under innsuget.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motronic du har ja.

Jeg har forøvrig også en chip liggende, av typen BSR.

 

Du kan jo sammenligne specsene på bsr vs. motornord chippen, så finner du den som passer best til deg :)

 

Med bsr chippen har jeg lada litt over 1 bars trykk, går bare fint.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår