Vegel Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Var på Stryn i Juni og lånte bilen til en venns venn. Var så uheldig att jeg rygget denne bilen inn i en 90. mod Mazda 626, helt klart min skyld men hadde flaks så det ble bare mindre skader på Mazdaen (liten sprekk i støtfanger). Skrev ingen skademelding på stedet grunnet att føreren av Mazdaen måtte skynde seg på jobb men var så hyggelig att jeg ga henne nummeret mitt slik att hun kunne ta kontakt dersom det var noen skjulte skader. Ok sa hun og reiste. Dagen etter ringer hun meg og ber meg komme og skrive skademelding siden hun ikke var eier av bilen og ønsket å ha en skademelding dersom det eventuelt skulle dukke opp noe uforutsette feil på bilen, men att det sannsynligvis ikke kom til å skje noe videre i saken. Jeg dum som jeg er møter henne og skriver en skademelding. Hører ingenting mer om saken før i dag, da eieren av bilen jeg kjørte ringte og fortalte meg at han hadde fått beskjed av forsikrings selskapet sitt om att han kom til å få ett erstatningkrav fra eieren av Mazdaen. Han sa han kom til å sende det erstatningskravet videre til meg og forventet at jeg kom til å betale. Så det jeg lurer på er: Har jeg rent juridisk noe erstatningsansvar? Og av ren nysgjerrighet, hva kan erstatningsansvaret i verste fall bli? (Fult mulig å sparkle sprekken i følge min bedømming, men er vel mest sannsynlig att de bytter fanger?) Bilen med skadene var forøvrig en sliten 1990 modell Mazda 626 sedan. På forhånd takk Øyvin Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Var på Stryn i Juni og lånte bilen til en venns venn.Var så uheldig att jeg rygget denne bilen inn i en 90. mod Mazda 626, helt klart min skyld men hadde flaks så det ble bare mindre skader på Mazdaen (liten sprekk i støtfanger). Skrev ingen skademelding på stedet grunnet att føreren av Mazdaen måtte skynde seg på jobb men var så hyggelig att jeg ga henne nummeret mitt slik att hun kunne ta kontakt dersom det var noen skjulte skader. Ok sa hun og reiste. Dagen etter ringer hun meg og ber meg komme og skrive skademelding siden hun ikke var eier av bilen og ønsket å ha en skademelding dersom det eventuelt skulle dukke opp noe uforutsette feil på bilen, men att det sannsynligvis ikke kom til å skje noe videre i saken. Jeg dum som jeg er møter henne og skriver en skademelding. Hører ingenting mer om saken før i dag, da eieren av bilen jeg kjørte ringte og fortalte meg at han hadde fått beskjed av forsikrings selskapet sitt om att han kom til å få ett erstatningkrav fra eieren av Mazdaen. Han sa han kom til å sende det erstatningskravet videre til meg og forventet at jeg kom til å betale. Så det jeg lurer på er: Har jeg rent juridisk noe erstatningsansvar? Og av ren nysgjerrighet, hva kan erstatningsansvaret i verste fall bli? (Fult mulig å sparkle sprekken i følge min bedømming, men er vel mest sannsynlig att de bytter fanger?) Bilen med skadene var forøvrig en sliten 1990 modell Mazda 626 sedan. På forhånd takk Øyvin Hehe... "Har jeg rent juridisk noe erstatningsansvar?" er jo et helt genialt spørmål. Hva tror du, da? :) Du kjørte på en bil, nå må du betale for det. Ëasy as that... Ikke meninga å være flåsete, altså, men jeg kan nesten ikke fatte at du faktisk prøver det på noe sånt. Hva vile du gjort, hvis du hadde valget mellom å sparkle eller å få en helt ny fanger? Tipper at du hadde valgt ny fanger. Det gjør nok eieren av den "ødelagte" bilen også. Hvorvidt du da tar det på din egen kappe eller om det er eieren av bilen du lånte som må bruke ansvarsforsikinga si, får dere bli enige om. Tipper at det er billigere for det å betale for ny fanger enn å betale egenandel samt kompensasjon for økt forsikringspris til ham du lånte bilen av. Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Så det er jeg som står ansvarlig og ikke eier av bilen som også er forsikringstaker hos det aktuelle forsikrings selskapet? Synes nå dette høres litt rart ut jeg, men er tross ikke jeg som er eksperten. Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleGu Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 For og sette det litt på spissen: du låner pistolen til en kamerat og går inn til nærmeste bank og raner den. Kven trur du får straff? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 sjåføren har det hele og fulle ansvar Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Nei, du er moralsk forpliktet til å erstatte skadene, eller å betale differansen på den forhøyde forsikringen til forsikringstaker. Men du er ikke juridisk pliktig til det. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Takk for et skikkelig svar slitenvolvo. :) Skal jo selvfølgelig betale, men lurte jo bare på om jeg faktisk var juridisk pliktig til å gjøre det. :) Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskman Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Takk for et skikkelig svar slitenvolvo. :) Det er ganske tåpelig at du ignorerer de andre svarene, og velger å akseptere det svaret som passer deg best. Hvorfor spør du her, når du ikke er interessert i svarene du får? Hadde du tenkt å si "Jeg er ikke forpliktet til å betale, men betaler likevel" til bileieren, så tror jeg ikke det hjelper på din goodwill. Du kan si hva du vil, men betale må du uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Ja tenkte faktisk jeg skulle nevne for bileieren att jeg faktisk ikke er juridisk forpliktet til å betale, men velger det å gjøre det likevel. Da forstår han at det er goodwill fra min side så da kanskje jeg får litt goodwill fra han også:) Er da lov å håpe. Og når det gjelder svar som "Fører har det hele og fulle ansvar" er jeg ikke uenig i det, lurte bare på om jeg hadde ett juridisk ansvar, ikke ett moralsk. Det vet jeg att jeg har:) Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet November 2, 2007 Rapporter Share Skrevet November 2, 2007 Tror nok ikke du skal yppe deg for mye med at du ikke er "juridisk forpliktet" til å gjøre opp for deg.. For å oppklare litt: Det er bilfører (v/ sitt forsikringsselskap) som er ansvarlig for at eier av den andre bilen får betalt for skaden den er påført. Det betyr derimot IKKE at sjåføren er fri for ansvar. Bileier (altså eier av bilen som lånes ut) kan nemlig kreve sitt tap dekket av sjåføren når vilkårene for erstatningsansvar foreligger. Grovt sagt er det disse vilkårene: 1) Skade (økonomisk tap) ->Det forstår alle er oppfylt her. 2)ansvarsgrunnlag ->sjåfør må ha utvist en form for skyld, og her er uaktsomhet tilstrekkelig. Det er vel heller ikke tvilsomt at dette vilkåret er oppfylt når man rygger på en bil?? 3) Det må være årsakssammenheng mellom uaktsomheten og den påførte skaden -> også dette vilkåret er klart oppfylt. Så bileier har nok et berettiget krav mot trådstarter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Tror nok ikke du skal yppe deg for mye med at du ikke er "juridisk forpliktet" til å gjøre opp for deg.. For å oppklare litt: Det er bilfører (v/ sitt forsikringsselskap) som er ansvarlig for at eier av den andre bilen får betalt for skaden den er påført. Det betyr derimot IKKE at sjåføren er fri for ansvar. Bileier (altså eier av bilen som lånes ut) kan nemlig kreve sitt tap dekket av sjåføren når vilkårene for erstatningsansvar foreligger. Grovt sagt er det disse vilkårene: 1) Skade (økonomisk tap) ->Det forstår alle er oppfylt her. 2)ansvarsgrunnlag ->sjåfør må ha utvist en form for skyld, og her er uaktsomhet tilstrekkelig. Det er vel heller ikke tvilsomt at dette vilkåret er oppfylt når man rygger på en bil?? 3) Det må være årsakssammenheng mellom uaktsomheten og den påførte skaden -> også dette vilkåret er klart oppfylt. Så bileier har nok et berettiget krav mot trådstarter! Takk. Da er vi i alle fall to som mener det samme. Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Takk for svar, det oppklarte en hel del.:) Så da er det vel bare å legge seg flat å bla opp pengene han krever. Men hvordan kan jeg være sikker på att personen (les: eier av bilen) ikke krever mer penger enn det han faktisk har krav på? Får jeg erstatningskravet direkte fra forsikringselsapet? Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Det er jo ikke bare erstatningskravet man må tenke på. Bileier vil miste bonus (hvor mye avhenger av selskap og opptjent bonus). Dette regnestykket er ikke så enkelt som at man sier "forsikringspremien din går opp med 20 prosentpoeng, her er de penga". I mange år framover vil forsikringstaker "tape" penger på dette, da han bruker mye lenger tid på å nå samme bonus som han hadde før dette og enda lenger tid på å komme opp til maksnivået. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Bileier mister vel ikke bonus dersom jeg betaler hele erstatningsummen for den andre bilen og velger å ikke ta det på forsikringa? Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Nei, jeg skumleste bare og trodde saken ble løst ved skriving av skademelding og slikt.. Hvis det ikke er noen veldig nære venner/familie jeg vet jeg kan stole på så insisterer jeg ALLTÌD på å skrive skademelding hvis jeg med sikkerhet vet at det ikke blir min skyld :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg