Gå til innhold

Service / Påfylling Air Condition

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

A/C en blåser ikke lengre kalt og utifra det andre sier kan det være fordi kompressoren trenger påfylling. Noen som vet hvilke priser det er snakk om, påfylling eller service av hele greien. Har ikke vært borti slikt før så kunne trengt litt generell info om det er noen som vet....

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes erstattnings gass for R12, men hverken denne eller R134a gir et like kald luft som R12

Hvis du konverterer riktig så blir det omtrent like bra.

Det som må byttes og være kompatibelt med R134A er:

• dyse
  • olje
  • tørkefilter
  • o-ringer
  • fyller 85% R134A i forhold til R12
  • justerer trykkvakta til pumpa så den slår inn litt tidligere

Jeg kan ikke påberope meg å ha velig innsikt i varmevekslere, men det er ihvertfall det jeg har lest meg frem til :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at R12 og R134a gir litt forskjellig temperaturer er fordampningsteperaturen i mediet. Stor forskjell er det uansett ikke.. Får du noen til og fylle isceon 49(R413), er det den korrekte erstatningen. Jeg fyller kun R413 på r12 biler.

Det samme gjelder mitt anlegg, jeg har to separate anlegg.

Jeg veit at Toshiba i oslo fyller, og de sier det normalt sett kommer på 1500,- for et standard anlegg. De fyller også R413.

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at R12 og R134a gir litt forskjellig temperaturer er fordampningsteperaturen i mediet. Stor forskjell er det uansett ikke.. Får du noen til og fylle isceon 49(R413), er det den korrekte erstatningen. Jeg fyller kun R413 på r12 biler.

Kan den gassen brukes direkte uten å bytte deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye useriøst ute å går der.

Og uten vekt, manometre og vakumeringsutstyr har du liten eller ingen kontroll på hvor mye gass som kommer på systemet.

Trenger ikke vekt hvis man er dreven. Men uansett ikke noe man bør begynne med hvis man har null peiling.. greit nok at man kan kjøpe settet, men få noen til og bygge om for deg. Jeg har bygd om ett par ganger, men de som kommer til meg kommer uansett mye billigere unna med å fylle annenhvert år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke vekt hvis man er dreven. Men uansett ikke noe man bør begynne med hvis man har null peiling..

Der er jeg enig med deg, men man er nok ikke dreven om man kjøper via Ebay :) Ellers hadde man jo hatt tilgang på det man trenger.

Men da er det bare for meg å jakte på den gassen til van'en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg, men man er nok ikke dreven om man kjøper via Ebay :) Ellers hadde man jo hatt tilgang på det man trenger.

Men da er det bare for meg å jakte på den gassen til van'en :D

Alternativt kan jeg si ifra neste gang jeg er i tønsberg (er der en helg iblandt)så kan vi kanskje ordne en deal. har også noe som er hakket mer ekte enn r 413 for tiden også..;) og det er da selveste kong r12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vært opp til meg så hadde det ihvertfall ikke vært noe som het miljøhysteri. Forskjell på å ta hensyn til miljø og være hysterisk i forhold til det. Gleder meg til alle her i nabolaget begynner å fyre med ved fordi den miljøvennlige strmmen er så billig... *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider