Gå til innhold

Det store spørsmålet om Moment nøkkelen!

Ranger emnet

Street Racer

Anbefalte innlegg

Noen kloke hoder her?

Det er en ting som ofte blir diskutert ved bruk av momentnøkkel,(i allefall i min arbeids krets).

Om man har den vanlige typen momentnøkkel som klikker eller "knekker" når innstilt torque er skrudd til, så skulle det jo ikke ha noe og si HVOR på håndtaket man holder. Er det mange som tror..

Altså hvor lengden ifra vripunktet til hånda når man drar til, man må jo selvfølelig ta i mere om man holder lengre inn. Men momentnøkkel hodet skal jo klikke ved samme verdi i teorien. Men det gjør den ikke.

Holder man lengre inn klikker den ved en høyere torque, lengre ut = omvent. Dette er prøv av mange som ikke tror på dette, men om man prøver i en kalibreringsbenk blir det akkuret slik. Jeg har prøv det selv.

Er det noen som har en god teoretisk forklaring på hvorfor?

Jeg har ingen fasit, har hørt noen teorier og har en selv. Men vil høre fra dere først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også merket det der, men har trodd det var moment nøkkelen min som var dårlig. min teori er at når du drar nærme hodet drar du i en slik vinkel at du må dra hardere for å få til knekken, drar du til lenger ut på staven får den en annen vinkel å knekker derfor lettere.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også merket det der, men har trodd det var moment nøkkelen min som var dårlig. min teori er at når du drar nærme hodet drar du i en slik vinkel at du må dra hardere for å få til knekken, drar du til lenger ut på staven får den en annen vinkel å knekker derfor lettere.

Dette med vinkelen har vært testet. Brukte tau og drog akkurat 90 grader på håndteket med jevn belasting. Samme resultatet.

Det må være noe fysiske lover inne og spiller og ikke tilfeldighet, for målingene ble helt nøyaktig de samme hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men går ikke moment hodet litt inn i armen slik at du egentlig drar den med litt når du holder innerst på håndtaket? jeg ser det for meg i hodet men klarer ikke forklere det på en fornuftig måte.blir jo en slags form for kraft ganger arm med take på at hvis du holder tett på en pinne du vil brekke måå du bruke mer krefter å omvendt når du holder langt ute, vet dette ikke noen god måte å forklare det på siden det ikke er helt sammenlignbart.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moment = kraft x arm

når armen er kort må man ha mye kraft (og omvendt), da kan det hende at man ikke får den jevne bevegelsen man skal ha når man skal trekke til med moment. blir det rykk og napp i momentnøkkelen klikker den tidligere enn den skal.

kan se for meg at det er noe slik som skjer.

på lastebilverkstedet i samme bedrift som jeg jobber i bruker de momentnøkler som går til 1000Nm der må de forlenge momentnøkkelen med å stikke et rør utpå når stor-boltene skal trekkes til :P, vet ikke om det har så stor innvirkning på momentet. brukes jo bare mindre kraft men lengere arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten påstå at svaret ligger i følelsen eller å ha kontroll med momentnøkkelen. Nøkkelen klikker når momentet er lik eller større enn innstilt moment. Holder du langt inne på armen så bruker du mer kraft for å nå momentet og en har da lettere for å "overtrekke". Holder en langt ute på armen så bruker en mindre kraft og har da samtidig bedre kontroll med å slippe kraften når en hører klikket og minsker risikoen for å overtrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket dette på små moment nøkler dvs inntil 200Nm.

Min teori er at du drar mer i nøkkelen når du holder lenger inn og kreftene vil da virke noe annerledes. Du må bruke mer krefter selv og mye av dette går bort før den klikker. På store nøkler er naturligvis dette ikke noe tema da du må dra riktig langt ut...type 2-3000Nm.

Kan illustrere hvis dette ble klønete forklart.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider