Gå til innhold

omega 12 eller 24?

Ranger emnet

kongharald

Anbefalte innlegg

hallo lurte på ka som er raskest av omega 3l 12v eller 24v det er veldig mange som kjøper 12 v istedenfor 24v har en 24v kjøpte den for 12000 :asshole:

og en annen ting den evo 500 er det en 3l 24 v med turbo? finner ikkje så mykje info om denne.. er det berre og smelle en turbo inn i en vanlig 3l 24v uten nokke store ingrep?

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heij, jeg svarer deg her også jeg=P

Grunnen er vell som jeg nevnte på gatebilforumet at den 24 toppen har hydrauliske ventilløftere som egentlig er kjent for å være litt slitsomme å ha med å gjøre ved hard bruk=P

Videre regner jeg vell med at 24ventilern med side 25 ekstra hester går noe bedre.

Synes dog ikke 12v går dårlig ved vanlig kjøring=P

Braut meg ut foran en bil, spant ut første, spant ett lite stykke i andre også var jeg i rompa på bilen foran og hadde rimelig bra klaring til bilen bak, som neppe måtte slippe opp på gassen engang.

Er jo veldig interessert i alle Omegaene som har blitt produsert så har lest en del, å har aldri kommet over noen steder at Evo500 har turbo, trodde den bare hadde en map fra Irmscher og ett par småting ellers.Skal vell ikke være noen sinnsyk effekt på den i utgangspunktet?

Vil tro det går så lenge du ikke lader så ekstremt, men regner med toppen takker for seg når man øker belastningen på noe som allerede ikke er skuddsikkert per definisjon.

Må vell også si velkommen til bilforumet;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo lurte på ka som er raskest av omega 3l 12v eller 24v det er veldig mange som kjøper 12 v istedenfor 24v har en 24v kjøpte den for 12000 :asshole:

og en annen ting den evo 500 er det en 3l 24 v med turbo? finner ikkje så mykje info om denne.. er det berre og smelle en turbo inn i en vanlig 3l 24v uten nokke store ingrep?

3000 24v er klart raskest. En kompis av meg har en 3000 24v manuell, bra drag i den.

Den "originale" EVO 500 kom vel som 3liter 24v med 230hk. Så finnes det 4.0L liter utgaven. Mantzel/Irmscher, sistnevnte sin motor utvikler 272hk, UTEN turbo. Eneste bensin-omega jeg vet om som ble levert orignalt med turbo er Lotus Omega, ikke bare en turbo men 2 :P 377hk 3.6liter rekkesekser :P

Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, hvis du nå legger sammen våre to svar, så bør du ha en rimelig god Abc-kjennskap til Omega som skal være litt mer spesielt enn 2 litern;)

230 hester fra 24V, altså en liten omprogramering i hjernen bare om man ser på det slik=P Får vell såpass med en chip til 5000 spenn om jeg ikke tar feil?

Det råeste med Evo 500 utenom 4 litern er jo stylingen. Det ble dog bygget 72 biler med 4 litern om jeg ikke tar helt feil her.

Finnes da ett firma som skaffet/lager slike 4 liter motorer i Tyskland, husker ikke navnet men det må da være mulig om man får lyst på=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay synest eg har hørt det har vert nokken omega med turbo 3l 24v men det kan vel ha vert bygd på senere han eg kjøpte den av viste om et turbokit til den 3literen lotusomegaen er jo rå men svindyr.. men det er vel ikkje nokken som har greier på en clutch til 24v? brente min opp den var litt slitt fra før av når eg skulle stå i ro og spinne:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har både 12v og 24v.

12v med manuel funker det,

men 24v er sprekere, drar bedre fra bånn, men drar betydligt mere bensin.

men 12v er det kulere lyd i synes jeg,

på 24v med autolat så ligger jeg på 1.6 på mila,

12v med r28 ligger jeg på 1,1.

Men 24v skal få manuel kasse nå :)

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automatkasse stjeler jo litt hester.. min bruker under literen på mila sjøl med en bensintank som leker:P trur det er helst når den står i ro den leker.. en slange som er hull på eller må strammes:P blomdal har han kansje nokken opgraderte clutcher? må ha nokke som er bedre enn orginalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste svakhet på 24V, som jeg vet om, er registerkjedet. Dette har røket på rimelig mange motorer, og anbefales å skiftes før motoren runder 200.000km. Det kjipe er at det koster ca. 6000.- bare for delene til registeret...kjeder, strammere, føringskinner, pakninger. Alt dette må byttes.

Sånn ellers er jeg meget imponert over holdbarheten til 24V. Jeg har banket min på banetreff i hele sommer, og den virker like pigg enda.

Turbolading er ikke så mye utprøvd på 24V ennå, men vil tro den takler 0,4bar lading med litt større dyser.

Kommer til å montere turbo på min i vinter, skal bli artig å se om det holder.

Omega 3000 24V Turbo

Vivaro 1,9 DTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kompressorkit på min, fungerte heller dårlig. Tipper jeg hadde ca. 250hk. Sleit med ustabilt ladetrykk og.

Mulig det hadde hjulpet med porting av topp + større dyser.

Spiser bensinpumper og, følger med en progressiv BTR som kjører trykket opp i ca. 5,5 bar. Det liker ikke originalpumpa i lengden.

Omega 3000 24V Turbo

Vivaro 1,9 DTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt inn walbro pumpe skulle holde godt til 450hk, men uansett hvor fikk du tak i kompressor kittet? Og pris? kul lyd?

Hvis du hører med han som kaller seg "Millen" på garaget.org så hadde jo han kompressor på en 24V med 350 hester om jeg ikke tar feil. Han kan sikkert gi deg ett par gode råd før du går løs på oppgaven.

Er enig med deg, lyden på 12V er mye finere enn på 24V, kommer opp på 5500 rpm, så hører du ventilene jobber:cheers:

Erik-s: Hvordan er det med 12V da? Trodde samme problemet var på de også? Må bare vite om jeg må begynne å legge av penger til å få det byttet til ett forsterket ett liksom=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider