Gå til innhold

vitsi og borre til 0.30 overdim, ved motorbygging?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

hei

 

driver og bygger motor, dvs, skal snart begynne. når alle delene er komt...

 

skal bestille stempler av parner nå når lønna kommer...

men er det no "vits" og bry seg med og borre 0.30 av sylindrene?

 

er dette nom er vanlig og "bry" seg med?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,30 er første overdim. og om du trenger å borre er sef. avhengig om blokka er slitt eller ikke.. riper ,ovalitet

 

Er sylindrene ripefri så få noen med innvendig mikrometer og peil til å måle sylindervegger til å sjekke den

mål nesten helt oppe og nesten helt nede både i lengderetning og eksos/innsug sidene :)(der stempelringene vender ca.) så finner du ut om du må borre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,30 er første overdim. og om du trenger å borre er sef. avhengig om blokka er slitt eller ikke.. riper ,ovalitet

 

Er sylindrene ripefri så få noen med innvendig mikrometer og peil til å måle sylindervegger til å sjekke den

mål nesten helt oppe og nesten helt nede både i lengderetning og eksos/innsug sidene :)(der stempelringene vender ca.) så finner du ut om du må borre

 

takk takk=) er faktisk bilmekaniker sjøl, eller, lærling da.

husker nettop hvor mye gamle grinebiteren av en sleggemekaniker som og var lærer maste om akkuratt dette på skolen...

 

hehe...

 

hvor mye ovalitet er ok? og, er det noen negative sider med og borre overdim?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hva slags stempel skal du kjøpe, Smidde eller?

Eg har den erfaringen at det lønner seg å hone opp cylinder

med stivt hone utstyr, det for å rette eventuele ovaliteter.

2 til 3 hundredeler ovalitet er ikke uvanligt. det går å kjøre med.

Men skal du trimme og kjøre på med ladetrykk, så hadde eg

honet den slik at den har melom 7 til 9 hundredeler klaring.

og da skifter du bare ringene på stempla.

Har du den klaringen så er du sikker på at den ikke varmskjærer seg.

Dette er nå min erfaring.

 

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

 

Måler med mikrometer nederst på skjørtet på stempel der du får den største diameter.

 

Så bruker du eit måleur og måler cylinder og finner den minste

diameteren. Du vil gjerne sjå at den er 2 til 4 hundre deler oval

om motor har gått noe.

Men den minste diameter på cylinder og største på stempel

så skal der være "ca" 3 hundredeler i klaring originalt.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smidde Mahle ja....

 

og tenker jo da at det må være bra og ikkje ha "null klaring" som man omtrent får, når man borrer 0.30...

 

blir tross alt varmt...

 

Når du borrer en blokk på et motorverksted så borrer de sylinder etter hvilket type stempel det er og med tanke på hvilket bruk/effekt du skal ha og da sef. med tilstrekkelig klaring! 0,30 er jo overdim. på stempel.. Altså sylinder borres mer enn 0,30

 

Men har du en frisk blokk så er det ofte nok med honing og kontrollmåling..

 

Såfremt du ikke skal ha en ekstrem motor og vil ha minimalt ringlekkasje så borrer man..

og vil man være hakket enda mer nøye så stressborrer man blokka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig å stressborre?

 

Jo, det skal jeg fortelle deg. Man monterer en tykk plate (med hull for boreutstyret) på toppen av blokka. Den festes med topplokksbolter som skrus til med foreskrevet moment. På den måten "stresses" blokka og sylinderene blir runde i en situasjon som tilsvarer en driftssituasjon. Uten stressboring er det en fare for at sylinderene blir litt urunde når man strammer til toppen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skal jeg fortelle deg. Man monterer en tykk plate (med hull for boreutstyret) på toppen av blokka. Den festes med topplokksbolter som skrus til med foreskrevet moment. På den måten "stresses" blokka og sylinderene blir runde i en situasjon som tilsvarer en driftssituasjon. Uten stressboring er det en fare for at sylinderene blir litt urunde når man strammer til toppen.

 

Det er utrolig hva du vet:)

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man stressborer, og deretter stresshoner, så er det så optimalt som det kan bli?

 

Mulig. Usikker på om stressplata sitter på under hele operasjonen fra grovborring til honing, men det høres ikke usannsynlig ut.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår