Gå til innhold

vitsi og borre til 0.30 overdim, ved motorbygging?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva slags stempel skal du kjøpe, Smidde eller?

Eg har den erfaringen at det lønner seg å hone opp cylinder

med stivt hone utstyr, det for å rette eventuele ovaliteter.

2 til 3 hundredeler ovalitet er ikke uvanligt. det går å kjøre med.

Men skal du trimme og kjøre på med ladetrykk, så hadde eg

honet den slik at den har melom 7 til 9 hundredeler klaring.

og da skifter du bare ringene på stempla.

Har du den klaringen så er du sikker på at den ikke varmskjærer seg.

Dette er nå min erfaring.

 

 

Øyvind

 

Det kommer jo helt ann på hvilken type stempel du skal bruke det da.Vi er oppe i både 12 og 15 hundredeler på enkelte.

Er det en seriøs stempelfabrikant oppgir du borrmål samt spec på motor , fuel, overlada osv. da får du "skreddersydde" stempel til din borring. et smidd stempel er ikke likt et annet smidd stempel for å si det sånn. Mange typer legeringer og tetthet

 

Torgeir

http://www.wetterhusracing.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TWR: Vil det da si at om du spesifiserer til en forventet effekt på 300hk, så velger de materialer og tykkelser osv til det? Så da kan det være skummelt å senere bruke de til en 600hk motor hvis du ikke har opplyst om fremtidige planer?

 

Eller er det omvendt at om du sier du skal/vil ha muligheten til å trimme til 600hk, men bare tar ut 300hk så risikerer du å betale unødig mye for superlegeringer som du ikke er i nærheten av å utnytte?

 

Dette ble satt VELDIG på spissen da men... Er det noen sammenheng mellom pris, vekt og hva et stempel tåler? Er det mange stempler som er "one-fits-all" og/eller kanskje veier unødig mye?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror twr er inne på noe der.

 

ved å legge til legeringer, kan man endre egenskapene på metallet, noe som er ganske vesentlig når det blir høyere effekter.

 

Jeg ser for meg at om du kjøper stempler beregnet for feks 700hk, og kjører på med 300, så vil man få et vanvittig oljeforbruk, fordi stemplene er laget for en vesentlig høyere forbrenningstempratur, og avstanden mellom sylindervegg og stempel blir veldig stor da stempelet ikke blir varmt nok.

 

mulig jeg er helt på bærtur..men høres ikke så alt for galt ut.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på teorien til Radial, men jeg vet at slike forhold gjelder ved overgang fra støpte til smidde stempler. Noe som blant annet medfører mer slamring i motoren med smidde stempler, spesielt før den oppnår driftstemp. En annen side ved å dimensjonere motoren for et svært høyt effektuttak men bare ta ut noen få hundre hester er nok i like stor grad behovet for "superlegeringer" eller overdimensjonerte tykkelser. Midt i motorprosjektet mitt gikk jeg over fra forsenket til flat stempeltopp. Stempelet med flat topp er dimensjonert for høye ladetrykk og effekter over 1000 hk i en femmer, er veldig tykt i taket og blir dermed tyngre. Noe som sammen med tykkere krysspinner blant annet medførte at jeg måtte balansere veivpartiet på nytt. Økt vekt i de opp- og nedadgående delene medfører økt belastning ved høye turtall. Ved å bruke "superlegeringer" for å holde vekta nede vil jo prisen rase i været uten at det er behov for det.

 

Stempel08.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Eg såg for meg at det holder å hone cylinderne, og rette de for den værste ovaliteten, plus bytte av stempel ringene,

Eg har bygd noen motorer som eg har honet opp slik at der er totalt 7 til 9 hundre deler klaring. På de smidde B23et\ft

stempla så er det knapast at der er skjørtebank ved den klaringen,selv ved kald motor om vinter.

Men de B230 motorene er meir var for klaring,og har lettere for å slamre.

De originale B23et ft stempla holder i massevis.

Hva de nyere stempla klarer det veit eg ikke. men rådene gir seg før stempla.

Har og hatt en motor med venolia stempel, og der var over en tiende del klaring, og kryssbolt som ikke er senterforskjøvet,

Den hadde skjørteslammer når den var kald ja.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente er at det ikke bare er å hone 7-8 hundredeler klaring ved bruk av forskjellige stempel. Dette er uavhengig av effekt.

Synet av et stempel som har hatt det "trangt" er ikke mye vakkert

Derfor skal du alltid oppgi borrmålet ditt ved bestilling av stempel.

Og som det blir sakt lenger opp i tråden , bygger du en motor med tanke på 300hk kontra 800 med gass og alskens hurrafuel stilles det helt andre krav til et stempel som skal ta imot energien i en 800 hk motor kontra 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så med andre ord!..eg kjøper 0.30 stempel,

 

og ved borring, så sender eg med ett av stemplene, og sier hvilken stempler detter ...og "Borr med RETT klaring i forhold til stempel"...

 

så skulle jo di på motorverkstede vite hva dom driver med?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår