Gå til innhold

Vil dette funke greit?

Ranger emnet


lroedal

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny kasse i den nye bilen min, men har begrenset bagasjeromsplass. Vil gjerne bevare mest mulig av denne, da det er praktisk å ha til frakt av diverse... Lurer derfor på å prøve å bygge kassen slik;

 

untitled-1.jpg

 

Slik at magneten til suben står ned i hjulbrønnen, og slår opp i en kasse som også blir som et gulv. I denne tenkte jeg å sette en bassport på den ene siden. Plassmessig blir dette veldig bra, da bilen har svært lavt gulv. Men hvordan blir det lydmessig? Burde jeg i så fall legge dempematter i hjulbrønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har større enn org. felger, og skal ha enda større, så om jeg punkterer er reservedekket ubrukelig uansett. :) Har en boks med "dekk på boks," den fungerer like bra som reservedekket til VW. ;) Har forøvrig gratis bilberging to ganger årlig også... Blir ikke brukt glava i så fall, kommer til å bruke demping fra Bilextra elns... Men kommer det til å spille greit i en slik kasse? Litt dumt å bygge om det spiller bedritent i forhold til slik det står nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har større enn org. felger, og skal ha enda større, så om jeg punkterer er reservedekket ubrukelig uansett. :) Har en boks med "dekk på boks," den fungerer like bra som reservedekket til VW. ;) Har forøvrig gratis bilberging to ganger årlig også... Blir ikke brukt glava i så fall, kommer til å bruke demping fra Bilextra elns... Men kommer det til å spille greit i en slik kasse? Litt dumt å bygge om det spiller bedritent i forhold til slik det står nå...

 

Dekk på boks er helt ok, og fult lovlig....

 

Men den kassa...

 

 

Du skal lage en kasse som suben blir spilt inn i, og latt suben stå i hjulbrønnen, slik att hjulbrønnen blir som en kasse.

 

Og det kammeret som suben spiller inn i skal ha port ut i bagasje romet.

 

Forsto jeg rett, så er det snakk om en bandpass kasse.

 

Og vet rett volum i begge kammer og rett port, så blir det meget bra, med de fleste suber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen ser jo unektelig ut som en båndpass kasse men det er vel mer riktig å kalle den en 4. ordens portet kasse. Altså en bassreflekskasse med elementet "feil vei". Litt annerledes er det at elementet står som i et eget kammer i hjulbrønnen og da er vi inne på en 4. ordens båndpass løsning.

 

Om dette er en god løsning tror jeg ikke.

Jeg ville heller ha utnyttet rommet hvor reservehjulet ligger (lå?) og således latt elementet spille opp gjennom "bagasjeromsgulvet". En minus ting med denne løsningen er at en alltid må passe på at det ikke havner noe oppå grillen til elementet som igjen kan forhindre lyden i å nå frem.

Hva med å bygge kassen inntill den ene siden i bagasjerommet?

Da kan du beholde reservehjulet og samtidig få en kasseløsning som gir deg muligheten til å bruke bagasjerommet (nesten) som normalt.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det med å lage en kasse nedi hjulbrønnen som spilte opp, men tror ikke det er så mye plass der. :( var for lite i den gamle bilen i alle fall, men kan alltids sjekke når jeg begynner å hive av deksler. Men kommer det til å spille dårlig, eller bare ikke optimalt? Er en Pioneer TS-W3004SPL som blir drevet av en Soundstream SMA.1.700 det er snakk om :)

 

Hvordan regner jeg ut volum igjen forresten? Husker ikke formelen..

 

Men for øvrig da, om jeg setter en vegg med port inni kassa, slik at det blir en båndpasskasse, kan det fungere bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår