Gå til innhold

Injection JA forgasser NEI!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det ingen efi (Electronic FuelInjection)folk her annet en Chevy350?

Jeg er igang med å hive forgasseren å trenger input.

 

Slik det ser ut nå blir det en Holley Commander 950 multi-point med 42 eller 50 dyser. Den skal på en 383 motor som nå har ca 430hp.

 

Er dere alle forgassernisser?

 

IKKE jeg, men jeg kan for lite om det du holder på med det som jeg ville gjort hadde jeg vert deg ville jeg kikka på amerikanske forumer, så som det for 3dje generasjon camaro, http://www.thirdgen.org/techboard/ her ville jeg stilt spørsmålet her er det mange som kan mye..... og dem svarer deg... Eller så kan du vel stille spørsmålet til dem du kjøpte motoren fra...........

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vart på mange forum:er og fått mye god informasjon MEN det hadde vart hyggelig med noen norske brødre (og søstrer)!

 

Nå må jeg inn på Volvoforumet for å finne noen som har peil her på berget :-(

 

Ja det erjo litt synd at her i landet er det bare gasser som gjelder. Skulle ønske jeg hadde mer penger så hadde du sikkeret hatt en bror i meg, men du får gå løypa så kommer jeg etter og får spille annen:violin: men volvo forum da..........:sick

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skal bygge meg selv. gammelt innsug som skal borres opp for dyser fra volvo b230ft (eller tilsvarende) og bruke megasquirt. har et komplett tpi oppsett som først skal i ilden for å få ms til å virke :) ms skal også få styre en 4l60e

 

:) Dette var spennende.

Er i bunn og grunn det samme som jeg samler deler for.

Har du tenkt igjenom alt du trenger osv? Koblingsskjemaer, MAF eller MAP, tenning, bensintilførsel, blokeringsplater for egr bensinpumpe(eventuelt 9 injector) osv.?

 

Hva kommer denne TPI'n fra og hvilken årsmodell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Dette var spennende.

Er i bunn og grunn det samme som jeg samler deler for.

Har du tenkt igjenom alt du trenger osv? Koblingsskjemaer, MAF eller MAP, tenning, bensintilførsel, blokeringsplater for egr bensinpumpe(eventuelt 9 injector) osv.?

 

Hva kommer denne TPI'n fra og hvilken årsmodell?

 

Nå husker jeg ikke eksakt årsmodell, men valgte bunnplate til pre -86 og resten kommer fra en 305 fra sen 80 tidlig 90, kaldstartsinjektor mener jegdet var og da kan man jo ringe det litt mere inn på årsmodell.

 

Kommer til å kjøre enkel variant med MS og da MAP-sensor og tenning blir i første omgang HEI så får vi se hva det blir til, mye muligheter.

 

Alt av skjemaer og info finnes på http://www.msefi.com

 

Jeg skal kjøp tomt print for så å bygge selv. Når dette er oppe å går med TPI oppsettet så kommer jeg til å modifisere et gammelt singelplan innsug å montere "injektorbungs". Fuelrails kan man jo bruke fra TPI innsuget og en gammel squarebore holley vil f.eks moddes til en ren throttlebody med TPS. Da står man endel friere i forhold til at TPI har pustevansker over 4500 omdreininger i orginalutførelse.

 

Bensinpumpe blir vel en eller anna elektrisk pumpe fra summit med tilhørende regulator (TPI har egen regulator som brukes der)

 

Har også funnet utav at Volvo B230FT (høytrykksturbo i 940) har dyser som passer til mitt formål og er enkle og billige å få tak i. EGR, hva er det :D

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen efi (Electronic FuelInjection)folk her annet en Chevy350?

Jeg er igang med å hive forgasseren å trenger input.

 

Slik det ser ut nå blir det en Holley Commander 950 multi-point med 42 eller 50 dyser. Den skal på en 383 motor som nå har ca 430hp.

 

Er dere alle forgassernisser?

 

Hvordan havner du ut prismessig på et Commander 950?

Den gangen jeg kjøpte Electromotiven tror jeg det kostet meg i området rundt 30k for alt. Bare dyser her på berget koster vel omkring 1000 lappen pr stk ny. Dette lønner seg virkelig å handle fra USA.

HAr fulgt med en del på et svensk forum (Savarturbo.com) og der refereres det ofte til et svensk system som kalles VEMS.

Vet ikke noe om dette systemet.

Electromotiven virker ok men er noe trøbblete når du skal starte første gang. Ligger ikke in noe grunnprogram for oppstart. Mulig det er rettet opp til senere versoner en min TEC3.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke eksakt årsmodell, men valgte bunnplate til pre -86 og resten kommer fra en 305 fra sen 80 tidlig 90, kaldstartsinjektor mener jegdet var og da kan man jo ringe det litt mere inn på årsmodell.

 

Kommer til å kjøre enkel variant med MS og da MAP-sensor og tenning blir i første omgang HEI så får vi se hva det blir til, mye muligheter.

 

Alt av skjemaer og info finnes på http://www.msefi.com

 

Jeg skal kjøp tomt print for så å bygge selv. Når dette er oppe å går med TPI oppsettet så kommer jeg til å modifisere et gammelt singelplan innsug å montere "injektorbungs". Fuelrails kan man jo bruke fra TPI innsuget og en gammel squarebore holley vil f.eks moddes til en ren throttlebody med TPS. Da står man endel friere i forhold til at TPI har pustevansker over 4500 omdreininger i orginalutførelse.

 

Bensinpumpe blir vel en eller anna elektrisk pumpe fra summit med tilhørende regulator (TPI har egen regulator som brukes der)

 

Har også funnet utav at Volvo B230FT (høytrykksturbo i 940) har dyser som passer til mitt formål og er enkle og billige å få tak i. EGR, hva er det :D

 

Er vel EGR er det smog greiene. Er ikke så godt kjent med det, men det har med utslipp å gjøre. Jeg kommer til å fjerne det.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-TPI-SB-FUEL-PUMP-EGR-AND-COLD-START-BLOCK-OFF-KIT_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ42604QQihZ012QQitemZ220165875565QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Kommer du til å bruke en releboks eller koble alt direkte mot MS'n og egne rele for bensinpumpe, HEI og det signalet inn på fordeleren(5V)?

Hvordan versjon av MS skal du bruke?

Skal du ha bredbånd(s) sonde® og har du eventuelt modifisert MS for 2. Bankesensor?

Gass og kickdown wire har du vel?

 

Hvordan bil skal dette i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan havner du ut prismessig på et Commander 950?

QUOTE]

 

Multipoint commanderen ligger på ca 2400 dollar, det blir en 16.000++ ferdig inn. Summit er som vanlig billigst.Commanderen er komplett med ALLT man trenger til og med bensinpumpe og innsug. Jeg har regnet en del på hva det koster å bruke MSQ å lage alt selv, det blir en del rimligere men forskjellen er overaskende liten. Hvis man bruker "volvodyser" å kjöper allt brukt er det en del å spare, men så har man maset med å få detå virke.

Så må man kalkulere hva man kan få inn på å selge en Holley 4150 gasser og et Edelbrock Air Gap innsug.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere alle forgassernisser?

 

Egentlig ikke.

Men jeg har måttet sette endel grenser for hvor mye jeg må lære meg for å få rodden på veien innen rimelig tid.

 

Og så er det selvsagt et spørsmål om penger. Et injection anlegg ligger på rundt 2500$. En bra forgasser m/innsug ca 600$.

Dermed får jeg forgasser, innsug, preppa Vortec topper m/ tilhørende kam, rulleløftere, nytt registerkjede pluss enda litt til for samme pris. Hva blir mest moro på en 1200 kilos hot rod?

;)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke en pucko, men følger med hva som skjer på den andre siden...

 

Kunne detta blande seg inn i diskusjonen deres??

 

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=277790&page=64&pp=20

 

Hur många skulle vara intresserade av ett nyare generation tändsystem.

 

Funktioner som:

 

Fullt justerbar tändning efter laddtryck och varv.

Justerbart varvskydd.

Startvarvskydd.

Shiftlightstyrning.

Backning av tändning vid lustgas.

Vattensprutsstyrning.

"stock" utseende med bevarad låst fördelare.

Loggning av vattentemp, luft/bränsleblandning, insugstemp, atmosfärstryck mm.

 

Endast fantasin sätter gränserna.

 

Kommer kosta 5500:- hemma i brevlådan.

 

Man behöver en vanlig Hei-fördelare som låses upp internet. Sen justerar man allt via en bärbar dator.

(fungerar även med givare på vev/kam eller andra hall/vr-givare och tex brytare, MSD fördelare mm)

 

Utklassar Msd´s digitala system då man även får funktioner för loggning.

 

Glöm allt du lärt dig tidigare om box på box för olika funktioner, dyra chips för varvtal, shiftlight, retards osv. Här ingår allt.

 

PM.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha TPI med Haltec hjerne og HEI fordeler. 30# dyser og 2*52mm spjellhus. Det som mange gjør er å bruke C5 Corvette filter $47 da dette har innebygget regulator. Da trenger du bare ett rør frem fra filtert bak.

 

Det filteret med innebygget regulator funker bare sammen med LS1-motorer, som skal ha konstant 4 bar (58 psi) bensintrykk over dysene, uavhengig av trykket i manifolden. TPI har 3bar (45psi) grunntrykk (vakumslangen koblet av), og skal kompenseres i forhold til innsugstrykket for å beholde trykkdifferansen på begge sider av dysene konstant.

 

For all del, alt kan tilpasses, og mappes til å funke, men noen ideell løsning er det ikke. Mange som trimmer liker heller ikke at bensinen blir stående og "stange", og bygger om til eldre type fuelrails og regulator på LS1-motorene.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår