Gå til innhold

Injection JA forgasser NEI!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Til rodden kjøpte jeg en pent brukt 350 motor uten innsug. Dermed stod jeg "på bar bakke" mht drivstoffsystem. Jeg trålet endel kataloger for å sjekke priser på forgasser kontra innsprut.

Jeg kan ikke med min beste vilje se at det er like billig å kjøpe et innsprutings system som forgasser ALT inkludert.

 

Prisdiskusjonen rundt dette var forresten oppe i en tidligere tråd også. Såvidt jeg husker endte den med at jeg satte opp en deleliste m/priser på et forgasser oppsett og ba om en tilsvarende liste på et injection opplegg som ikke var dyrere.

 

Nå snakker jeg vel og merke om et injection opplegg med en dyse pr sylinder.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flere vinkler å se dette fra! mangler det bare forgasser på en ellers komplett motor så er det ingen tvil. Forgasser er rimeligst.

Skal man derimot bygge helt fra scratch å samtidig dimensjonere for videre trim synes jeg saken stiller seg litt annerledes.

man skal jo i tillegg til en forgasser ha et bra tenningsanlegg. Hos mange sprut er jo dette med.

Bare som et eksempel så må man jo ut med 20 lapper for en stor gasser samt et skikkelig tenningsanlegg.

Da er veien til sprut temmelig kort.

dette er jo selvsagt i ytterste fall, men sett jo ting litt i perspektiv.

Men har man jo teinnig og pumpe++ allerede er det jo ingen tvil om at det billigste er å sette på en gasser.

men som med alt annet så får ma jo som oftest det man betaler for!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Demon 670 cfm, Holley 650 eller Edelbrock Thunder 650 cfm funker utmerket på en 350 motor helt fra standard 190hk og opp til rundt 400hk.

Skal man over det bør man opp på en større forgasser.

 

Hverken på Edelbrock Holley eller Accels innsprut er fordeler inkludert, dermed kommer den på ett ut.

 

Selvsagt er det mulig å kjøpe et forgasseroppsett på tilsammen 20K, men om du nesten halverer den summen, har du fortsatt et bra oppsett:

Forgasser 3700,-

Innsug: 1500.-

Bensinpumpe pluss regulator: 1500,-

Tenningsboks, fordeler og coil: 3600,-

Sum: 10300,-

 

Å sammenligne et top of the line forgasseroppsett med det absolutt biligste man kan få til av nytt multi port oppsett blir feil.

Og fortsatt er det vel igjen nesten 5K igjen fra 20 og opp til de rimeligste multi port kit'ene?

 

Men en ting er sikkert: Hadde det prismessig vært i nærheten av forgasseroppsett med EFI, så hadde jeg valgt det siste uten å nøle. Det er bare det at slik er det ikke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken på Edelbrock Holley eller Accels innsprut er fordeler inkludert, dermed kommer den på ett ut.

 

Så vel heller for meg Electromotive, Nira eller Autronic. Men selvsagt er hvis det er økonomi som styrer valget er jo forgasser det rimeligste.

men kommer det ned til å få " most bang for the buck" sa er jeg ikke så sikker.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumb

 

Kjøre billigt, enormt med hk å tjene og "SÅÅÅÅ" bra det funker etterpå er jo argumenter mange bruker for å skulle ha sprutgreier på motoren sin...:m'm:

 

Billig, nja - tjener jo aldri inn kostnaden på innsprutet hvis du kun kjører noen tusen km i året med en hobbybil, mer hk er vel heller vanskelig kontra stor nok/riktig oppsatt gasser, og over til det jeg liker verst;

 

At bilen må kjøres med begge beina de første minuttene går helt av seg selv.

Men akkurat som vi gamlegutta har litt fobi mot sprut har ungdommen idag angst for gassere.

 

Jeg tror at den tingen jeg liker best med innsprut er tomgangsmotoren/IAC'en, så man slipper det tullet der. Ja, det går helt automatisk hos meg og, men jeg irriterer meg grønn hver gang over at jeg ikke bare kan strekke meg inn og fyre skiten, så lempe inn varer/peile automat/skrape is (litt søkt for en hobbybil)/sjekke lys/whatever mens motoren ikke surner og dauer ut etter 20 sekunder. En kostnad på 2x gasserbudsjettet er verdt det, da man hver sesong på noe cruising/treff greier ser minst en stakkars jævel med en gasser som har kokt, eller lignende, og sitter flau inni bilen og kjinner til den store medaljen (og batteriet blir flatt og starteren ryker av varme) :)

 

Annet jeg liker er at en moderat trimmet motor med sprut (som er mappet ordentlig) kan belastes til en viss grad ved 1000rpm uten å få helt noia, tenningsbank, og bare gøyve svartrøyk når tilskuddsventiler (powervalve) åpner i disse overdrive manuell/(lockup)automat-tider, men kaldstart er vel uansett min best likte egenskap ved sprut...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine innspill her men nå er det gjort.

Commander 950 multipoint med 36 dyser er bestillt. Gleder meg å få en "moderne" motor. Forgasseren har aldrig følt som helt riktig. Når jeg kjøpte en O2 bredbånds sensor for å justere forgaseren riktig ble jeg ikke gladere. Det er nært sagt umulig å få justert perfekt under alle forhold.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredbåndslambda er genialt, sammen med bankeføler, evt eksostemp.føler kommer du nok temmelig nære med "hjemmemapping" av innspruten, hvis du ikke vil ta fullgass-tuningen på bremserulle noe sted.

 

Hvilket merke/modell WB-lambda gikk du for? Har du lyst til å dele erfaringer, og ikke minst si hvor du sliter mest med å få Holley'en grei på blandinga?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjøpte en auto meter ATM-3378 når jeg var i usa i sommer. den skal fungere bra til C950. Det var egentligen Autometer saken som fikk begeret å renne over, det gårr ikke å justere en forgasser foll alle situasjoner.

ATM-3378 er en 0-4V men det går fint å mappe om i programvaren. Jeg kjøpte med C950 med 36 dyser mest derfor at de dekker mine umiddelbare behov og vell så det. Doug på Chevytalk (som jobber på holley og er moderator på EFI forumet) mente at det skulle være perfekt for min motor. Mange mener at man kan gå opp et par sneepp til (42, 50) men 36 dysene var 500 dollar rimlogere en 50.

Kjøpte på amazon, ja bokhandelen amazon, de prøver å bli store på biltilbehør og deler. de var langt rimligere en summit.

 

Bankeføler er ikke inkludert i holleypakken (tror jeg) så det må jeg se nørmere på, ser på nettet at mange har dette som tillegg.

 

Jeg skal raportere hvordan det går. Pikkisen er i garaget nå i vinter for å få nytt eksos, AC, og en mengde andre ting.

 

Gleder meg å sette igang med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste nytt.

Bestillte en Commander 950 MPFI fra Amazon (de som selger bøker)Det hade et meget lavt pris på den mer en 500 dollar rimligere en Summit. Den skulle sendes ca 17/12 noen dager før kom det en epost som sa 7/1....Jeg gikk in på amazonsiden og da var levereingstiden 1-2 måneder. Det var altså for bra for å være sant (som vanligt).

Pikkisen SKAL ut til påsken. Tok dette som et tegn fra oven....?...og gikk tilbake til den oprinnelige planen som var Commander 950 TBI. Dette er nå bestilt fra summit og kommer vell til landet om en 2 ukers tid. det blir en 1100 dollar rimligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår