Hot Rod Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Til rodden kjøpte jeg en pent brukt 350 motor uten innsug. Dermed stod jeg "på bar bakke" mht drivstoffsystem. Jeg trålet endel kataloger for å sjekke priser på forgasser kontra innsprut. Jeg kan ikke med min beste vilje se at det er like billig å kjøpe et innsprutings system som forgasser ALT inkludert. Prisdiskusjonen rundt dette var forresten oppe i en tidligere tråd også. Såvidt jeg husker endte den med at jeg satte opp en deleliste m/priser på et forgasser oppsett og ba om en tilsvarende liste på et injection opplegg som ikke var dyrere. Nå snakker jeg vel og merke om et injection opplegg med en dyse pr sylinder. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Er nok fremdeles dyrere med sprut. Gassere har kostet det samme i ørten år mens sprut går sakte men sikkert nedover. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Flere vinkler å se dette fra! mangler det bare forgasser på en ellers komplett motor så er det ingen tvil. Forgasser er rimeligst. Skal man derimot bygge helt fra scratch å samtidig dimensjonere for videre trim synes jeg saken stiller seg litt annerledes. man skal jo i tillegg til en forgasser ha et bra tenningsanlegg. Hos mange sprut er jo dette med. Bare som et eksempel så må man jo ut med 20 lapper for en stor gasser samt et skikkelig tenningsanlegg. Da er veien til sprut temmelig kort. dette er jo selvsagt i ytterste fall, men sett jo ting litt i perspektiv. Men har man jo teinnig og pumpe++ allerede er det jo ingen tvil om at det billigste er å sette på en gasser. men som med alt annet så får ma jo som oftest det man betaler for! Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 En Demon 670 cfm, Holley 650 eller Edelbrock Thunder 650 cfm funker utmerket på en 350 motor helt fra standard 190hk og opp til rundt 400hk. Skal man over det bør man opp på en større forgasser. Hverken på Edelbrock Holley eller Accels innsprut er fordeler inkludert, dermed kommer den på ett ut. Selvsagt er det mulig å kjøpe et forgasseroppsett på tilsammen 20K, men om du nesten halverer den summen, har du fortsatt et bra oppsett: Forgasser 3700,- Innsug: 1500.- Bensinpumpe pluss regulator: 1500,- Tenningsboks, fordeler og coil: 3600,- Sum: 10300,- Å sammenligne et top of the line forgasseroppsett med det absolutt biligste man kan få til av nytt multi port oppsett blir feil. Og fortsatt er det vel igjen nesten 5K igjen fra 20 og opp til de rimeligste multi port kit'ene? Men en ting er sikkert: Hadde det prismessig vært i nærheten av forgasseroppsett med EFI, så hadde jeg valgt det siste uten å nøle. Det er bare det at slik er det ikke. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Hverken på Edelbrock Holley eller Accels innsprut er fordeler inkludert, dermed kommer den på ett ut. Så vel heller for meg Electromotive, Nira eller Autronic. Men selvsagt er hvis det er økonomi som styrer valget er jo forgasser det rimeligste. men kommer det ned til å få " most bang for the buck" sa er jeg ikke så sikker. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Tja, du har jo Megasquirt da. Et par lapper, så er du igang. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 ja å Zytec , motec etc.etc! mye å velge mellom! Flere sprut benytter jo ekstern trigger for tening. Annser dette som et fortrinn på en SSB ettersom tenninga her ikke akkurat er noen eksakt vitenskap! Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 :thumb Kjøre billigt, enormt med hk å tjene og "SÅÅÅÅ" bra det funker etterpå er jo argumenter mange bruker for å skulle ha sprutgreier på motoren sin...:m'm: Billig, nja - tjener jo aldri inn kostnaden på innsprutet hvis du kun kjører noen tusen km i året med en hobbybil, mer hk er vel heller vanskelig kontra stor nok/riktig oppsatt gasser, og over til det jeg liker verst; At bilen må kjøres med begge beina de første minuttene går helt av seg selv. Men akkurat som vi gamlegutta har litt fobi mot sprut har ungdommen idag angst for gassere. Jeg tror at den tingen jeg liker best med innsprut er tomgangsmotoren/IAC'en, så man slipper det tullet der. Ja, det går helt automatisk hos meg og, men jeg irriterer meg grønn hver gang over at jeg ikke bare kan strekke meg inn og fyre skiten, så lempe inn varer/peile automat/skrape is (litt søkt for en hobbybil)/sjekke lys/whatever mens motoren ikke surner og dauer ut etter 20 sekunder. En kostnad på 2x gasserbudsjettet er verdt det, da man hver sesong på noe cruising/treff greier ser minst en stakkars jævel med en gasser som har kokt, eller lignende, og sitter flau inni bilen og kjinner til den store medaljen (og batteriet blir flatt og starteren ryker av varme) :) Annet jeg liker er at en moderat trimmet motor med sprut (som er mappet ordentlig) kan belastes til en viss grad ved 1000rpm uten å få helt noia, tenningsbank, og bare gøyve svartrøyk når tilskuddsventiler (powervalve) åpner i disse overdrive manuell/(lockup)automat-tider, men kaldstart er vel uansett min best likte egenskap ved sprut... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet November 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2007 Mange fine innspill her men nå er det gjort. Commander 950 multipoint med 36 dyser er bestillt. Gleder meg å få en "moderne" motor. Forgasseren har aldrig følt som helt riktig. Når jeg kjøpte en O2 bredbånds sensor for å justere forgaseren riktig ble jeg ikke gladere. Det er nært sagt umulig å få justert perfekt under alle forhold....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet November 24, 2007 Rapporter Share Skrevet November 24, 2007 Bredbåndslambda er genialt, sammen med bankeføler, evt eksostemp.føler kommer du nok temmelig nære med "hjemmemapping" av innspruten, hvis du ikke vil ta fullgass-tuningen på bremserulle noe sted. Hvilket merke/modell WB-lambda gikk du for? Har du lyst til å dele erfaringer, og ikke minst si hvor du sliter mest med å få Holley'en grei på blandinga? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet November 25, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2007 Hei Jeg kjøpte en auto meter ATM-3378 når jeg var i usa i sommer. den skal fungere bra til C950. Det var egentligen Autometer saken som fikk begeret å renne over, det gårr ikke å justere en forgasser foll alle situasjoner. ATM-3378 er en 0-4V men det går fint å mappe om i programvaren. Jeg kjøpte med C950 med 36 dyser mest derfor at de dekker mine umiddelbare behov og vell så det. Doug på Chevytalk (som jobber på holley og er moderator på EFI forumet) mente at det skulle være perfekt for min motor. Mange mener at man kan gå opp et par sneepp til (42, 50) men 36 dysene var 500 dollar rimlogere en 50. Kjøpte på amazon, ja bokhandelen amazon, de prøver å bli store på biltilbehør og deler. de var langt rimligere en summit. Bankeføler er ikke inkludert i holleypakken (tror jeg) så det må jeg se nørmere på, ser på nettet at mange har dette som tillegg. Jeg skal raportere hvordan det går. Pikkisen er i garaget nå i vinter for å få nytt eksos, AC, og en mengde andre ting. Gleder meg å sette igang med dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Desember 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Siste nytt. Bestillte en Commander 950 MPFI fra Amazon (de som selger bøker)Det hade et meget lavt pris på den mer en 500 dollar rimligere en Summit. Den skulle sendes ca 17/12 noen dager før kom det en epost som sa 7/1....Jeg gikk in på amazonsiden og da var levereingstiden 1-2 måneder. Det var altså for bra for å være sant (som vanligt). Pikkisen SKAL ut til påsken. Tok dette som et tegn fra oven....?...og gikk tilbake til den oprinnelige planen som var Commander 950 TBI. Dette er nå bestilt fra summit og kommer vell til landet om en 2 ukers tid. det blir en 1100 dollar rimligere også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Kikk litt på denne anonnsen jeg kom over nå ikveld: Holley Commander 950 MPFI Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Desember 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Takk Aeomholt! Fint at noen følger med. Summitbestillingen har ikke blitt prossesert ennå så det kanskje er muligheter å stoppe den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Desember 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2007 Bare hyggelig det vettu. Jeg må prioritere andre ting ellers hadde det vært solgt :) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.