Gå til innhold

Ledningene inn på startersolinoiden/rele, hva til ?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Heisann...

Må nesten spørre her jeg, har nemlig veldig lite peiling på strøm. Jeg har en startersolinoide som er ekstern, alså vekk ifra starteren. Den er det 3-4 ledninger inn på, 1 er pluss inn og en er pluss ut til starteren, men hva kan dem andre være ?

Mvh en som prøver å lære litt om strøm :S

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styrestrøm og jording til styrestrøm

Okay, da er jeg litt klokere. På ledningen til styrestrømen er det da bare strøm når jeg vrir på nøkkelen for å starte, eller skal det være strøm der hele tiden ?

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mitt svar for gitt for dette er det jeg har lest meg frem til:

Startersolenoiden er et elektronisk relè som også skal beskytte mot turtallet til starteren, volten den får og at den ikke er på for lenge.

Den tykke røde er direkte strøm til starter og den tynne gule er strøm fra tenningslåsen. Når du vrir om for å starte så sender du et lite signal til relèet som åpner for strøm til starteren...

(Nå kommer jeg til å få fres fra de andre am-car gutta:))

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Litt av grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har satt inn en bryter så ingen skal kunne starte bilen uten å vri på den bryteren (såklart vri nøkkelen også i tenning da) Og det fungerer helt optimalt egentlig, ikke tendens til start uten å vri den bryteren, og sålenge bilen går kan jeg skru av den bryteren så at når jeg stopper bilen starter den ikke igjen uten å trykke/vri på den. MEN, jeg målte istad til at det gikk strøm igjennom den ledningen mår bilen går...

Så spørsmålet er om jeg bør ha den bryteren på sålenge jeg har bilen igang, eller trenger jeg ikke det ?

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Litt av grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har satt inn en bryter så ingen skal kunne starte bilen uten å vri på den bryteren (såklart vri nøkkelen også i tenning da) Og det fungerer helt optimalt egentlig, ikke tendens til start uten å vri den bryteren, og sålenge bilen går kan jeg skru av den bryteren så at når jeg stopper bilen starter den ikke igjen uten å trykke/vri på den. MEN, jeg målte istad til at det gikk strøm igjennom den ledningen mår bilen går...

Så spørsmålet er om jeg bør ha den bryteren på sålenge jeg har bilen igang, eller trenger jeg ikke det ?

Hvis du vil at det skal være virkemåten så må du det ja.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil at det skal være virkemåten så må du det ja.

Ja, men ikke visst det skal egentlig være strøm igjennom den ledningen som da er av pga bryteren.

Alså, bryteren er på ledningen til styrestrømen, og og den ledningen skal det kunne være strøm i når starteren min går vel ?

Visst det er slik skulle jeg jo ikke hatt strøm i den lednignen når starteren ikke går å bilen står feks på tomgang. Men det har jeg, derfor jeg lurer, for visst det ikek skal være slik er jo noe galt :)

Visst det da er meningen at det skal gå strøm igjennom den ledningen så kan jeg jo ikke ha bryteren av under feks kjøring...

(Takker for alle svare deres forressten, har ikke peiling i heltatt på dette, som jeg regner med dere har sett nå :D)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for trøtt i hue til å komme frem til hva du egentlig ønsker :)

Okay, tar det simpelt da. Styrestrømledningen, kunne strøm i den når starteren går, eller strøm i den mens bilen går ?

:)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tar det simpelt da. Styrestrømledningen, kunne strøm i den når starteren går, eller strøm i den mens bilen går ?

:)

Hvis du mener styrestrømsledningen til starteren så er det kun strøm i den når starteren går :)

Er poenget en skjult bryter så ingen kan starte bilen uten å ha aktivert den skjulte bryteren så må du montere den på + ledningen på coilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener styrestrømsledningen til starteren så er det kun strøm i den når starteren går :)

Er poenget en skjult bryter så ingen kan starte bilen uten å ha aktivert den skjulte bryteren så må du montere den på + ledningen på coilen :)

Har fått det til å fungere bare ved å ha bryter på den styrestrømledningen, uten den bryteren er aktivert går det ikke å starte bilen min :) men målte strøm i den lednignen mens bilen gikk :S

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler vil funke da

ahhh....okay. da begynner vi å bli enig her :D Det er alså ikke farlig om det ikke kommer strøm via ledningen mens bilen går :)

Takker så mye

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhh....okay. da begynner vi å bli enig her :D Det er alså ikke farlig om det ikke kommer strøm via ledningen mens bilen går :)

Takker så mye

Det stemmer. Fordelen med å koble på styrestrøm til starter som du sier er jo at ikke det går å kjinne batteriet flatt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider