Gå til innhold

Ledningene inn på startersolinoiden/rele, hva til ?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Ta høyde for at noen kan finne på å legge en ledning i motorrommet mellom + og styrestrøm. På en gammel Amcar til en kammerat var chokevaiern av på så han sette på tenninga og dukket ned under panseret for å holde på choken og trykke inn starrelleet for hånd (det var en type med mulighet å klemme inn den bevegelige delen) En annen bil han hadde ville ikke starte lenger men startern virket så han hadde en lednig i motorommet som han brukte mellom startern og batteriet til han en dag fant ut at noen hadde montert en bryter i hanskerommet på styrestrømmen til startern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta høyde for at noen kan finne på å legge en ledning i motorrommet mellom + og styrestrøm. På en gammel Amcar til en kammerat var chokevaiern av på så han sette på tenninga og dukket ned under panseret for å holde på choken og trykke inn starrelleet for hånd (det var en type med mulighet å klemme inn den bevegelige delen) En annen bil han hadde ville ikke starte lenger men startern virket så han hadde en lednig i motorommet som han brukte mellom startern og batteriet til han en dag fant ut at noen hadde montert en bryter i hanskerommet på styrestrømmen til startern.

Såklart ikke noe god tyverisikring, men mye bedre enn ikke noe. Er litt for moroskyld også, syntes det er moro å fikle med, trenger jo å lære litt om strøm :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sette en på både innslag og tenning :violin:

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å underbygge det OVS72 sier. På mange biler trenger du bare ei stang av metall, f.eks en skrutrekker eller et kubein som er egnet til å kortslutte skruene på innslaget så slår det inn. Du kan jo ha bryter på hovedstrømmen, men da er det fortsatt bare å fikse en direkte fra batteriet igjen.

For å få til tenning er det jo bare å fikle litt bak tenningslåsen. Eller igjen direkte på coil eller hvor ledningen nå går fra tenningslåsen. Men som sagt før; den som VIL ha bilen din får den med seg! :|

PS! Burde kanskje nevnt dette i den anti-tyveritråden også, men visste du at ved å putte en ukorrekt, men lignende nøkkel i tenningslåsen kan de fleste biler svinges med uten at rattlåsen går på? Jeg leste en artikkel hvor noen har lest masse statistikk og eller forsket på dette. Det viser/viste seg at 90-99% av førerne ALDRI vrir om rattlåsen. Derfor er det anbefalt å alltid vri om rattet når du parkerer, også hjemme i garasjen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å underbygge det OVS72 sier. På mange biler trenger du bare ei stang av metall, f.eks en skrutrekker eller et kubein som er egnet til å kortslutte skruene på innslaget så slår det inn. Du kan jo ha bryter på hovedstrømmen, men da er det fortsatt bare å fikse en direkte fra batteriet igjen.

For å få til tenning er det jo bare å fikle litt bak tenningslåsen. Eller igjen direkte på coil eller hvor ledningen nå går fra tenningslåsen. Men som sagt før; den som VIL ha bilen din får den med seg! :|

PS! Burde kanskje nevnt dette i den anti-tyveritråden også, men visste du at ved å putte en ukorrekt, men lignende nøkkel i tenningslåsen kan de fleste biler svinges med uten at rattlåsen går på? Jeg leste en artikkel hvor noen har lest masse statistikk og eller forsket på dette. Det viser/viste seg at 90-99% av førerne ALDRI vrir om rattlåsen. Derfor er det anbefalt å alltid vri om rattet når du parkerer, også hjemme i garasjen.

Takker for svar. :) La den i amcar forumet fordi jeg ikke trodde mange hadde starter solinoiden ekstern, alså langt ifra starteren. Jeg trodde egentlig det var litt typisk amcar siden jeg har sett slike på jegs og summit :)

Fikk snakket endel med en verkstedtype på jobben idag også, tror han har rett fordi han sa jeg har brukt ledningen som går ifra dynamoen, alså jordledningen der. Og det fant jeg delevis ut istad at stemte. Men uansett, det fungerer som det skal og som jeg ville :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tyverisikring du er ute etter selger defa en del rimelige alarmer med startsperre.. så vidt jeg veit er det rimelig knot med bypass på disse anleggene..

Ellers ville en ekstra nøkkel på + kabelen rett etter batteriet vært en løsning. En litt skjult nøkkel, og fordelen er jo at ingen får noe som helst strøm i det hele tatt.. kjipt med tanke på cd spiller memory, men det går det jo an å leve med eller trekke en egen signalkabel til den evt..

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tyverisikring du er ute etter selger defa en del rimelige alarmer med startsperre.. så vidt jeg veit er det rimelig knot med bypass på disse

Det gir ingen bedre startsperre enn han har laga nå, startsperra til defa-alarmer kutter bare + til innslag på starter :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider