Gå til innhold

For mye olje?

Ranger emnet


steinar

Anbefalte innlegg

Originally posted by mfafa

I toppen er det kanaler både for olje og vann. Så dårlig toppakning kan gjøre at du får olje, eller eksos, i kjølevannet ditt! En måte å sjekke om pakninga er dårlig er å holde øye med kjølevannet mens man ruser motoren. Hvis det bruser eller bobler i vannet når man ruser er den mest sannsynlig gåen! Fikk vite dette av den lokale skraphandleren når jeg hørte litt med han for tips. Han har peil!

 

burde jeg ikke kunne se dette på om det er vann i oljen på peilepinnen?

 

Ser ganske oljete ut spør du meg ...

 

Ser du denne boblinga i selve kjølevæskebeholderen selv når motoren er kald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

burde jeg ikke kunne se dette på om det er vann i oljen på peilepinnen?

 

Ser ganske oljete ut spør du meg ...

 

Ser du denne boblinga i selve kjølevæskebeholderen selv når motoren er kald ?

I.flg. skraphandleren skal man kunne se det i kjølevæskebeholderen. Vet ikke om motoren må være varm. Ser heldigvis ikke noe bobler i beholderen på min bil, så jeg har litt vanskelig for å forklare da jeg aldri har sett det selv og bare forklarer av det jeg husker han sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen går rimelig greit - fins det forskjellige grader av røket topppakning?

 

jeg sliter med en afterburner effekt som er helt jævlig - smeller som i krigen når jeg stopper bilen. Kan en røken toppakning skape dette smellet? Evt hvis olja blander seg i kjølevæska og omvendt kan det jo umulig være bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

gammel tråd, men likavel ;)

 

når jeg kjører motoren varm, så stiger den gjerne litt over normal tempen, og da bobler det og bruser som bare det. pluss at hele ekspansjonstanken er fyllt opp når jeg skrur av motoren.

men etterhvert som den blir kald, så minker nivået.

 

skal det ikke være omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sony606

gammel tråd, men likavel ;)

 

når jeg kjører motoren varm, så stiger den gjerne litt over normal tempen, og da bobler det og bruser som bare det. pluss at hele ekspansjonstanken er fyllt opp når jeg skrur av motoren.

men etterhvert som den blir kald, så minker nivået.

 

skal det ikke være omvendt?

 

Nei. Når vannet blir varmt utvider det seg og derfor går det ut i ekspansjonstanken. Derfor det heter EKSPANSJONStank ;)

Men kanskje ventilen i radiatorlokket er gåen så den slipper ut vannet for fort.

 

Men du bør nok gå over kjølesystemet når det er sånn. Kjølevannet, termostaten, ventilen i radiatorlokket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår