Gå til innhold

Trenger flere revers-gir

Ranger emnet


Dovrebanen

Anbefalte innlegg

lavere utveksling på bak aksel da? altså, går fortere generelt på alle gir..

 

Ved "innkobling" av Norrlandsväxelen går den generelt saktere på alle gir. Ved "utkobling" går den i normal hastighet. Det er altså ikke et overgir, men et "undergir".

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde du enn hatt like rett på lottoen!

 

Får vel begynne å spille snart!

Flåklypa Racing Team ved styreformann Felgen har kommet til at det er Buskmann som er Dovrebanen og omvendt. De representer begge Harrypolitiet, hverfall inntil nylig hvor Buskmann heller er "Banned".

Har aldri likt Dovrebanen, ei heller nå når det er avdekket både buskemenn og politi langs skinnegangen.

 

 

Ved "innkobling" av Norrlandsväxelen går den generelt saktere på alle gir. Ved "utkobling" går den i normal hastighet. Det er altså ikke et overgir, men et "undergir".

 

Beklager OT, men denne tråden er dødsdømt for lenge siden uansett, så la oss få noe fornuftig ut av den:

 

Kan det på noen måte sammenlignes med Navreduksjon?

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øker ikke toppfarten i forhold til en normal bakaksel uansett hjulstørrelse.

 

Nå synes jeg du er vanskelig, Reodor.

Har du store nok hjul/høy nok utveksling til at "undergiret" er det normale giret, så hjelper det.

 

Men i helvete, dette kan bli en lang kveld. Du har to muligheter:

 

1. Enten så legger du den ballen død før du dummer deg ut ytterligere,

2. eller så er jeg nødt til å lekse opp hensikten med en Norrlandsväxel på en måte som kommer til å bli husket til jordas undergang

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men denne tråden er dødsdømt for lenge siden uansett, så la oss få noe fornuftig ut av den:

 

Kan det på noen måte sammenlignes med Navreduksjon?

 

Nei, jeg vil ikke si det. Ved navreduksjon foretas den siste utvekslingen ute i navene. En Norrlandsväxel er på en måte en to-trinnsgirkasse hvor det laveste giret er et undergir og det høyeste giret tilsvarer utvekslingen i en lik bakaksel uten Norrlandsväxel.

 

Fra Wikipedia:

Bakaxelväxeln kan innehålla någon form av tillsatsväxel (ofta benämnd norrlandsväxel), vilken är en inkopplingsbar underväxel som ger större moment till hjulen vid start med tung last eller i uppförsbacke.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i helvete, dette kan bli en lang kveld. Du har to muligheter:

 

1. Enten så legger du den ballen død før du dummer deg ut ytterligere,

2. eller så er jeg nødt til å lekse opp hensikten med en Norrlandsväxel på en måte som kommer til å bli husket til jordas undergang

 

Ok, jeg har lyst til å dumme meg ut, og få en leksjon som blir husket til dommedag :)

 

La oss si at du vil nå en topphastighet på -100km/t.

 

1: Du tar ett par hjul som er store nok til å nå ønsket topphastighet i revers med standard bakaksel.

2: Du innser at bilen din ikke vil gå i revers overhodet (eller for den sags skyld framover) pga for lavt dreiemoment til å snurre hjulene, altså topphastighet 0km/t.

3: Du kannibalisrer norrlandsvæxelen fra volvoen din og setter den på objektet ditt.

4: Du starter i undergir for å få bilen i gang, og veksler opp en gang siden.

 

5: Du har økt topphastigheten fra 0km/t til -100km/t.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har lyst til å dumme meg ut, og få en leksjon som blir husket til dommedag :)

 

La oss si at du vil nå en topphastighet på -100km/t.

 

1: Du tar ett par hjul som er store nok til å nå ønsket topphastighet i revers med standard bakaksel.

2: Du innser at bilen din ikke vil gå i revers overhodet (eller for den sags skyld framover) pga for lavt dreiemoment til å snurre hjulene, altså topphastighet 0km/t.

3: Du kannibalisrer norrlandsvæxelen fra volvoen din og setter den på objektet ditt.

4: Du starter i undergir for å få bilen i gang, og veksler opp en gang siden.

 

5: Du har økt topphastigheten fra 0km/t til -100km/t.

 

Null er ingen hastighet. Det er stillstand! Og du påstår at jeg er vanskelig... Beklager, men innlegget ditt fortjener ingen videre forklaring av Norrlandsväxelens virkemåte.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså med den akslingen, så vil det ganske enkelt si at man har et lavere gir for å kunne starte i gang.

 

Det volvo typen prøver å si er at man kan øke dekk str'æen for å få en høyere toppfart. Men man klarer aldri å starte i gang pga av at det blir for tungt for motoren å dra i gang. Så man bruker en slik aksling med lavere gir, man starter i gang, girer opp og man kommer opp i en større hastighet.

 

Teknisk sett så vil en slik aksling gi en større toppfart, mtp at man kunne aldri kjørt i gang med en vanlig aksling.

 

Så begge to har rett, selve akslingen gjør ike at bilen går fortere, men man kan forandre på egenskapene til bilen som gjør at den vil gå fortere, men man må bruke en slik askling for å kunne kjøre i gang og derfor muligjør en slik aksling høyere toppfart.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo 240-sine m46 kasser (4 trinns + overdrive) kan man koble utenom reléet som gjør at man bare får satt OD i 4. gir... Dette gjør at man får et ekstra gir mellom alle andre, inkludert revers.

Altså: Sett revers, rygg, trykk på knapp, rygg fortere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som de fleste biler ikke ville klare å starte om de hadde 1:1 utveksling i bakakselen.

 

Men det skal sies at jeg egentlig tenkte på split-aksling som fungerer som halv-gir, ikke som krypegir. Men det er strengt tatt bare semantikk og utvekslingsforhold.

 

Siden du forholder deg til en teoretisk og uendelig stor hjulstørrelse så har vi selvsagt også en uendelig stor motoreffekt fra lave turtall som fint klarer å dra i gang dette kjøretøyet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår