Gå til innhold

Bytte gearkasse?

Ranger emnet

R33

Anbefalte innlegg

Jeg syntes kassa mi girer litt for treigt. den slår fint inn når den blir satt i gir, girer fint fra 1. til 2., men etter det går overføringa treigt. Hvilken kasse kan jeg sette rett på? Finnes det noen kasse som sklir rett inn på festene slik at jeg slipper ombygging?

Jeg trodde det var TH700 kasse som stod i, men det er ifølge Chevy350 heter den noe annet.. ikke husker jeg hva det er:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problem, da var det bare noe justeringer på koblingen mellom overføringen fra fogassenen og automaten. Din er jo direkte innsprøytning og GM så er litt usikker på hvordan opplegget der er. Du har vell også en vacumslange fra kassen (er hvertfall slik med forgasser GM biler). Alle sa jeg måtte passe på at vacumslangen var koblet riktig til forgasserne, men jeg fant aldri noen slange.... Så viste det seg att Chrysler-biler ikke har slik slange, bare mekanisk overføring hehe

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kassen fungerer noenlunde og bilen er greit kjørbar ville jeg ikke rørt den. Det er tydeligvis ingen feilkoder på den og å stappe inn en annen bruktkasse er kansje ikke bryet verdt. Har du 4L60E er kassen elektronsik styrt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kassen fungerer noenlunde og bilen er greit kjørbar ville jeg ikke rørt den. Det er tydeligvis ingen feilkoder på den og å stappe inn en annen bruktkasse er kansje ikke bryet verdt. Har du 4L60E er kassen elektronsik styrt.

Sier meg enig i den.

Har jeg lest riktig i din andre tråd så har du en -92 modell og da kan du ha både 4L60 (90-93) og 4L60E (92 ->). 4L60 er samme som TH700R4 bare med nytt navn i håp om at kundene ikke skulle skremme av dens frynsete rykte. 4L60E kjenner du igjen ved at den har støpt aluhus rundt hele converteren og ikke et deksel du kan ta av for å komme til den. 4L60E kom vel på de bilene som ble levert med vortec-motoren

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i den.

Har jeg lest riktig i din andre tråd så har du en -92 modell og da kan du ha både 4L60 (90-93) og 4L60E (92 ->). 4L60 er samme som TH700R4 bare med nytt navn i håp om at kundene ikke skulle skremme av dens frynsete rykte. 4L60E kjenner du igjen ved at den har støpt aluhus rundt hele converteren og ikke et deksel du kan ta av for å komme til den. 4L60E kom vel på de bilene som ble levert med vortec-motoren

Så vidt jeg kan huske er det en 4L60 kasse ja..

Den kassa jeg har nå er tilsynelatende i orden og girer slik den skal, jeg vil bare ha litt mer "sinterkløtsj" effekt.. altså at den girer hardere.. slik det er nå girer den slik jeg vil når jeg setter den "2", men avtar noe når jeg setter den i "D" og er "håpløs" når den står i "DD" eller "D" med en "Firkant" rundt bare for å få litt "ekstra" av disse """"" hehehehe

Triksene jeg har funnet hittil er å stramme kick-down wiren til max og helle på litt ekstra olje, olja har jeg fylt på men finner ikke no kick-down wire...

Dette er jo ikke noe rallybil, og skal heller ikke bli det, men jeg kunne tenke meg litt ekstra puff...

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du vil at den skal havarere bør du IKKE tulle med TV-kabelen.

Det finnes shiftkit du kan montere hvis du vil endre skiftene.

TV-kabel? Er det kick-down kabelen?

Tror forresten det er noe sprøtt med ett-eller-annet i den bilen.. mulig det er det at jeg ikke har fått montert plugg-kabler og coil enda, men 60 opp lierbakkene med full gass er ikke helt riktig.. hvertfall ikke med tom bil?! Hørtes ut på motoren som om den kunne gire ned ett hakk til, men det ville den ikke.. den hørtes ikke syk ut heller...

Håper Chevy350 kan bli med en liten tur til lier imorra da:D

Jeg er jo ikke intressert i at den skal havarere nei ;D så jeg vil ikke tulle mer en det jeg burde med den, men merker at jeg kunne hatt litt mer futt iden, nå er det jo ca 180 esler og 20 til hadde ikke vært dumt:D

Rule 34!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig å tro at kabelen til en TH700R4 eller 4L60 er en kickdown kabel, men det er ikke tilfellet.

For disse kassene som er det den eneste informasjonen den får utenfra. Feiljustering har mange morsomme effekter, og føre ofte til at kassa feiler.

Har hatt det endel morro med dette selv, Har en TH700R4 i min med ettermontert gassermotor, og hatt det endel morro med å få dette riktig da geometrien for montasje av kabelen på gasseren min er feil. (er for tiden glad i dremelen min)

Feil justert kabel/geometri kan føre til flere sykdommer, min girte ALT for tidlig. (2000 rpm - ish)

Å justere kabelen er i utgangspunktet enkelt. Man tar tak i braketten der hvor wiren kommer ut, presser inn en liten knapp på baksiden, og dytter wire-munnstykket helt inn. Etter dette skal man trykke gasspedalen helt i bunn. (etterhvert som munnstykket blir dratt ut skal man høre en serie klikkelyder. Dette setter "full gass" punktet for kassa. Resten er avhengig av at den berømmelige geometrien stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider