Gå til innhold

Litt rart spørsmål...

Ranger emnet

Thomasaj240

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg grubler litt på...Hvis man av en eller annen grunn sitter i rullestol og drikker alkohol, kan da politiet ta deg for fyllekjøring? har hørt dem kan ta deg for fyllekjøring på trøsykkel og Barnevogn?! så lurte bare på om de kan gjøre noe hvis man sitter i rullestol å drikker, for så å rulle av gårde:P

2000 Audi A4 1.9TDI

1984 Volvo 240 bruksbil:P

1964 Volvo Amzazon *prosjekt*http://www.bilforumet.no/120/223113-volvo-amazon-64-mod.html

1987 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikklovens bestemmelser om fyllekjøring gjelder kun førere av motorvogn, og så vidt jeg vet regnes ikke rullestol som motorvogn med mindre den er registrert som atv (terrengrullestol.)

I de tilfellene hvor noen har blitt straffet for sykling eller å føre barnevogn (",) i sterkt beruset tillstand, har d nok vært andre lover som har blitt lagt til grunn.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikklovens bestemmelser om fyllekjøring gjelder kun førere av motorvogn, og så vidt jeg vet regnes ikke rullestol som motorvogn med mindre den er registrert som atv (terrengrullestol.)

I de tilfellene hvor noen har blitt straffet for sykling eller å føre barnevogn (",) i sterkt beruset tillstand, har d nok vært andre lover som har blitt lagt til grunn.

Når du sykler blir du regnet som kjørende. Og da gjelder alle vegtrafikklovens regler den som sykler.

Så dersom du sykler i fylla og kjører ned en fotgjenger og politiet kommer (noe de har en tendens til å gjøre om noen skader seg) så blir du tatt for fyllekjøring.

- volvo 240, 88 mod.

er kanskje gammel og rusjen, men jeg er GLAD i bilen min jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykklister regnes kun som motorvognsførere når de sykler på offentlig vei, jmfr veitrafikklovens §1, første avsnitt. Dette gjelder forøvrig alle kjøretøy, motoriserte eller ikke.

D er mulig syklister blir regnet som førere, men d må isåfall være kun når de sykler i trafikken.

Sjekk hva som er offentlig vei, mister... I praksis betyr dette at du kan fyllesykle i din egen hage eller i ditt eget hus, men det er også det eneste. Trenger ikke å være et trafikkert område for at det skal være offentlig vei :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider