Gå til innhold

Hvordan få best mulig radiodekning?

Ranger emnet

B.T.i

Anbefalte innlegg

Hei:)

Hører endel på radio i bilen, P4 that is.

Men, det er mer og mindre kun i sentrum av byen at jeg får inn f,eks denne kanalen. På vei ut av byen mister jeg signalet, det samme gjelder forøvrig f,eks Nrk Mp3.

Andre som jeg har sittet på med får inn disse kanalene der ikke jeg får dem inn, og det vil jeg også.

Så hvordan jeg skal fikle for å få best mulig signal?

1: Jeg har 3 forskjellige spillere å velge mellom, en gammel Aiwa som jeg hadde i 3`er Golfen.

En Panasonic som står i nå og en Pioneer 344Dh elns som jeg fikk av Trollet_

2: Antennen jeg bruker er en såkalt 16v antenne for VW/Audi som jeg kjøpte på Mekonomen.

Denne tror jeg har innebygd forsterker fordi det i tillegg til antenneledningen kommer en litt tynnere ledningen utifra sokkelen.

3: I tillegg har jeg også en ekstra antenneforsterker liggende.

Dette er av typen som en monterer på antenneledningen.

Antenneledning kjøpte jeg på Mobilsentrum, så den må sikkert byttes ut mot noe med ivertfall litt kvalitet.

Så.. Er det bare å kjøpe skikkelig antenneledning, koble pluss til forsterkeren i antenna og passe på at spilleren har skikkelig jord?

Det har vel liten hensikt å koble opp begge antenneforsterkerne?

Er mer eller mindre likegyldig hvilken type kabel jeg bruker sålenge den er hel og uten brudd?

Eller skal det være en viss motstand osv?

I 3`er Golfen hadde jeg org. 16v antenne uten forsterker, men med en sånn som nevnt i punkt 3.

Da fikk jeg inn Radio 3 Bodø hjemme i Lofoten, ca. 10mil..

Takker for alle svar:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening:

prøv først en annen radio, vet ikke hvordan det er med aiwa'en men som det meste de leverer er den helt sikkert ikke no bra, vet at pioneer'n var brukbar, bedre som radio en den jeg byttet den ut med faktisk.

hvis ikke det blir bedre da vil jeg prøve og koble ut antenneforsterkerne. først med den som står under dasjen med kabel-lengde på 1m ifra radioen fordi: og forsterke et dårlig signal vil bare gi et enda verre signal, og felt-styrken på radio-signaler skal ligge på over 52DBuv (decibel, micro volt) , og under 80DBuv. i byen vil jeg tro radio-signalene ligger imellom disse verdiene, la oss si at signalet er på 70Dbuv vil du ødelegge signalet ved og sette inn en forsterker som forsterker med f.eks 12db,og du har 2 antenne-forsterkere som yter enten 12 eller 24 Dbuv/stk. prøv og fjern begge og se om det hjelper.

antenne-forsterkere brukes dersom man har et middels godt signal i utgangspungtet, men en LANG antenne-ledning som gir tapet, da setter man antenneforsterkeren inn så nært antenna som mulig!

har man et dårlig signal i utgangs-pungtet som f.eks nrk-mp3 på mørkved nytter det ikke om du setter inn en antenneforsterker da du forsterker støyen i signalet like mye som selve signalet, eneste som nytter er en bedre antenne/bedre antenne-kabel/bedre radio.

ofte når man kjøper billige antenner m/antennekabler er de ødelagt fra fabrikk da de som ovtest er kveilet sammen i alt for stramme kveiler og gjerne hardt surret sammen med slike duppeditter du lukker poser med. (streng med plast rundt)

husker også noe om at antenna skal ha en viss lengde/str med tanke på bølgelengder, men har glemt akkurat den delen, mulig jeg har en skolebok du kan få bla i.

mine råd i nummerert rekkefølge (gjør en ting og fortsett på neste om ikke resultat) :

1. bytt til pioneer-radioen. (burde gjøres uansett)

2. fjern antenneforsterkeren under dash'en.

3. fjern antenneforsterkeren i antenna, vet ikke om det er nok og bare koble den ut eller om det er ille nok at signalet bare går igjennom.

4. bytt antenne-kabel, da denne så ut som den var ødelagt fra fabrikk.

5. lån deg en felt-styrkemåler for og måle og derretter vurdere om en antenne-forsterker vil hjelpe.

antennekabel: finnes flere typer antennekabler, hovedsaklig med motstand på 75 ohm men finnes også i 50 ohm (komunikasjons-radio). forskjeller ellers på coax-kabler er dempningsfaktor, vanlig standard antenne-kabel har ca en demping på 0,2 Dbuv pr meter. så du trenger ikke verdens beste coax-kabel på ca 5m, men er viktig at du ikke legger kabelen en plass den blir klemt. og like viktig at du ikke fester den med strips/bøyer den kraftig!!

og ha masse koblinger gir også masse tap da det er rundt 3-10dbuv tap i alle typer koblinger/overganger. altså: det beste er og ha en antenne som er koblet rett på coax-kabelen som igjenn er koblet rett i radioen. man må også bruke spesielle skøytestykker som har en motstand på 75 ohm, dvs at kabelen ikke kan loddes/skøytes med sukkerbit/annen kjeks.

beskrivelsen over er for de som skal ha det på beste måten, ikke meninga og fornerme de som har kjøpt antenne med ferdig terminert antenne-kabel på biltema og synes det duger. :)

men som sagt burde du bytte radio og fjerne de kjeks-antenne-forsterkerne først!! :)

tar jeg feil så for all del rett meg!! slik jeg husker det men har glemt en del da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider