Gå til innhold

Noen spørsmål ang b230 blokk.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Knakk ikke b23 veiva pga ladetrykk vel?? ripe den opp kan jeg tro.

 

Haien: Nei har ikke sett ei knekt 230veiv jeg heller, men anbefalte b23ern først og fremt pga rådene jeg. Er vel neppe snakk om et 400hk bygge heller dette?

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er vel alle Volvo veiver støpt og ikke smidd utav ett stykke,altså billet..

 

Ser jo tydelig at begge typene har rander etter støping

 

Forskjellen er at B19/21/23 veivene er støpestål og B230 er av støpejern..

 

altså en annen legering..

 

Samme med stempelene,de er alle støpte men noen er bedre enn andre som f.eks B23ET sine..

 

Rådene er også støpte men M-rådene er kraftigere og med sterkere legering..

som jeg også regner med er tilfelle er med 230 råder av nyere dato

 

B2x blokkene er sterke men nyere 230 regnes som mere stabil pga bedre støp og at sylinderløpene er sammenstøpt (siamesiske) hele veien..

 

Vurderte sterkt å bygge om B23 veiva mi til 230 mål når jeg fikk min B230/94 mod. blokk maskinert men fikk beskjed om at det var bortkastede penger fordi 230 veiva var like bra og bedre balansert pga. doble skinker..

Og han hadde til gode å se eller høre om nyere 230 veiv som hadde knekt pga høy belastning..

 

Sef. kan man knekke en veiv og det er mulig at B2x veivas støpestål er noe seigere/bedre,men det skal utrolig mye til for å knekke noen av de to typene på rett justert motor.. mye mer enn 500hk+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel alle Volvo veiver støpt og ikke smidd utav ett stykke,altså billet..

 

Ser jo tydelig at begge typene har rander etter støping

 

Forskjellen er at B19/21/23 veivene er støpestål og B230 er av støpejern..

 

altså en annen legering..

 

Samme med stempelene,de er alle støpte men noen er bedre enn andre som f.eks B23ET sine..

 

Rådene er også støpte men M-rådene er kraftigere og med sterkere legering..

som jeg også regner med er tilfelle er med 230 råder av nyere dato

 

B2x blokkene er sterke men nyere 230 regnes som mere stabil pga bedre støp og at sylinderløpene er sammenstøpt (siamesiske) hele veien..

 

Vurderte sterkt å bygge om B23 veiva mi til 230 mål når jeg fikk min B230/94 mod. blokk maskinert men fikk beskjed om at det var bortkastede penger fordi 230 veiva var like bra og bedre balansert pga. doble skinker..

Og han hadde til gode å se eller høre om nyere 230 veiv som hadde knekt pga høy belastning..

 

Sef. kan man knekke en veiv og det er mulig at B2x veivas støpestål er noe seigere/bedre,men det skal utrolig mye til for å knekke noen av de to typene på rett justert motor.. mye mer enn 500hk+

 

Kunne jo brukt ei eksenterslipt b2x veiv da. Billig måte å øke kubikken på iallefall.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet faktisk ikke hva sånt koster. Men regnet med det ikke var så ille i å med at folk gjør det. Hadde jo vært totalt meningsløst om det er billigere å kjøpe ei pentaveiv som passer rett i blokka liksom.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke sikker,men det finnes vel både B2x og 230 2,5l pentaveiver!?

 

Så de er vel bare sette i,så da er det vel meningsløst å eksenterslipe en org. veiv da :)

 

Men først må man finne en 2,5l veiv og da,og ikke en komplett motor.. da er det plutselig ikke så meningsløst lenger, i tillegg må man gjøre noe med komp.høyden på stempel..

Blir fort dyrt,men sånn er det med motor!

 

Men her var det vel snakk om hvilken blokk han skulle bruke.. jeg hadde brukt b23a blokka så lenge den 230 blokka og delene han tenker å sette i ikke er av de nye sakene som tåler litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mange gode forslag her ser jeg.. Tanken jeg har er at jeg skal bygge opp en 2.3L motor som jeg skal overladde litt. Ikke mye. Under 1bar trykk ihvertfall da jeg ikke har penger til de "groveste" sakene som tåler noe. Har deler til både B23a og B230E/A/K, så om jeg bruker stemplene fra f.eks 230a/e, i B23a'en min, som jeg igjen dreier ned rundt 2mm og overladder med resten orginal innmat, kommer dette til å funke da?

 

Har ikke noe håp om 1400hk i dette "prosjektet". Men vil komme over 150hk...

 

Noen som har innspill der til f.eks annet oppsett?

 

Har også noen andre blokker liggende. B19a og B21a x2.

 

De veivene jeg har sett som har knekt, er vel som det sies her, ikke grunnet HK-antall, men grunnet ekstremt dårlige lagre.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får marineveiv til 230 blokka og. men den er støpt. alle veivene til 230 er støpte så vidt jeg vet. jeg ble anbefalt 23 veiv i blokka mi(96mod) hvis jeg skulle over 500hk. men det er sikkert folk som har hatt mer enn 500 på 230 veiv.

hvis du har ei b21 og ei 23 kan du jo prøve og få ta i enten 21 eller 23 turbostempler. rådene tåler mer i de blokkene enn i k motorn din.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville satset på b23 med m staker 0,5mm avdreid i total breden og en fordypnig på 1,5 mm med "20mm Kant" rundt og dobble pakninger. Dette ville vel senke kompen litt uten å gjøre d løvtynt stempel topp. se savar turbo siden for mere info ang "snik"turbo på volvo http://www.savarturbo.se/

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår