940 turbo 1995 Skrevet November 2, 2007 Rapporter Share Skrevet November 2, 2007 Har hørt litt negativt om dette svinghjulet. Må skifte clutchen min nå snart og lurer da på følgene. Vil det være fornuftig å bruke dm svinghjulet? Eller er det like greit å bruke svinghjul fra en 230F? Sachs trykkplate til dm svinhjulet klarer 525nm og til F svinghjulet klarer 440nm. Kom med innspill!!! Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 2, 2007 Rapporter Share Skrevet November 2, 2007 Det kjiipe med dobbeltmasse-svinghjulet, er at du har muligheten for separasjon når du går opp i effekt og moment. Det er rett og slett litt for mye løse deler som det kan gå galt med, noe man ikke har lyst til å oppleve på spesielt litt dyrere prosjekter. På en annen side, så tåler clutchen til DM-hjulet mer moment med "std-clutchløsninger" pga den har større lamell og trykkplate enn Enkeltmasse-hjulet(mener å huske det er omtrent 2 cm forskjell). Enkeltmasse-svinghjulet er veldig enkelt, og greit svinghjul, som tåler vanvittig mye juling, men har selvsagt ikke mulighetene for samme moment som DM-hjulet. Derimot, når man kommer opp i 500nm++ begynner prosjektet å ta såpass form at man må begynne å vurdere helt andre girkasse- og clutchløsninger. Og da kommer Tilton-clutch, planing av svinghjul, Tremec-girkasser, etz, og man snakker helt andre, og til tider små-galaktiske summer på prosjektet. Har du ingen problemer med svinghjulet ditt nå, og ikke tenker å kjøre på med masse power i den nærmeste framtid, så hadde jeg beholt DM-svinghjulet. Det sparer kassa di for en del juling(pga Fjærdempinga i dm-hjulet), og er fra før av balansert til motoren din. En del enklere å skaffe deler også...slipper å lage hybrid-clutch med M90 Diesel-lamell og denne b230ET/FT M4X trykkplata. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet November 2, 2007 Rapporter Share Skrevet November 2, 2007 brukte lamel fra 850 r da vi byggde om en 940 med m90 til enkelmasse hjul og turboplate Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Har litt lyder fra girkasse området som eg har fått beskjed om at kommer fra svinghjulet. Pedersens racing har trykkplate og lamell til F svinghjulet og M90 kassen. Har planer om s60r dyser, ny turbo, cooler og lmm i løpet av vinteren så er litt skeptisk til dbm svinghjulet. Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Få tak i eit svinghjul fra en 230f og tilpass det til den TP-712 plata. den er steike god, holder ca 550Nm med original lamell. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet November 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 Hva som må tilpasses då? Litt dreiing? Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 4, 2007 Rapporter Share Skrevet November 4, 2007 brukte lamel fra 850 r da vi byggde om en 940 med m90 til enkelmasse hjul og turboplate 850-lamellene er litt dumme å bruke egentlig, jeg måtte dreie en del i svinghjulet for at naglene i "navet" av lamellen ikke skulle ligge an mot svinghjulet. Det var riktig nok en std 2,5 20v-lamell jeg brukte, men mener å huske at lamellene er like på de fleste 850-motorene over 150 hk(samme delenummer). De fleste sier derimot at M90-lamell fra 940-Diesel passer bedre.. men det Kan jo selvsagt være feil det og, men man må vel regne med at erfaringene man leser er nogen lunde til å stole på. Min erfaring med 850-lamell var bare ikke "så kul" klokka 21 en trang Lørdags kveld uten Dreiebenk og behov for bilen den kommende Mandagen :) Endte med at jeg måtte dra en fra jobben ut av senga si søndags morgen, og hive svinghjulet i dreiebenken på jobben. Som trykkplate bruker man std turbotrykkplate for M4x-svinghjulene. Passer som smurt.... Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet November 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2007 850-lamellene er litt dumme å bruke egentlig, jeg måtte dreie en del i svinghjulet for at naglene i "navet" av lamellen ikke skulle ligge an mot svinghjulet. Det var riktig nok en std 2,5 20v-lamell jeg brukte, men mener å huske at lamellene er like på de fleste 850-motorene over 150 hk(samme delenummer). De fleste sier derimot at M90-lamell fra 940-Diesel passer bedre.. men det Kan jo selvsagt være feil det og, men man må vel regne med at erfaringene man leser er nogen lunde til å stole på. Min erfaring med 850-lamell var bare ikke "så kul" klokka 21 en trang Lørdags kveld uten Dreiebenk og behov for bilen den kommende Mandagen :) Endte med at jeg måtte dra en fra jobben ut av senga si søndags morgen, og hive svinghjulet i dreiebenken på jobben. Som trykkplate bruker man std turbotrykkplate for M4x-svinghjulene. Passer som smurt.... Då blir det nok F svinghjul med denne trykkplaten. Med mindre eg har missforstått noe. Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm. Pedersens har lammell som passer uten mods. Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 4, 2007 Rapporter Share Skrevet November 4, 2007 Då blir det nok F svinghjul med denne trykkplaten. Med mindre eg har missforstått noe. Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm. Pedersens har lammell som passer uten mods. ;) skal passe som smurt den. Det er jo en sachs racing-trykkplate som faktisk er LAGA til volvomotorer. Du finner trykkplata i racing-katalogen til Sachs. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole180 Skrevet November 4, 2007 Rapporter Share Skrevet November 4, 2007 når eg sko kjøpa meg M90 etter kasse ras så snakte eg me ein volvo guro inne i skogen her. han sa at eg konne bruka ET svinghjulet mitt med 850t5-r lamell, det skulle vist fungere på rødblokka med M90. Siter Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.