Gå til innhold

Problemer med bremsene/kalipter foran.

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått problemer med bremsene på høyre side foran. Det som skjer er at når jeg kjører, å bremser hardt, henger høyrebremsen på, som igjen fører til rød skive. Dette skjer kun ved ekstrem hardbremsing, sånn at man nesten låser hjulene..

Har tatt av kaliptret å sett om alle 4 stemplene er bevegelse å går fritt, noe dem gjør bortsett fra ett. Det henger ikke helt med. Klarer å presse det inn igjen med tang, men når kalipteret og klossene står på skiva, går ikke det stemplet helt tilbake. Det jeg da tenkte på er vel rusk mellom stemplet og veggene, så tok opp stemplet, rengjorde med bremserens osv, uten hell. Hva kan være galt? Har blåst gjennom hele kaliptret med trykkluft.

Ser også at mekonomen har rep.sats til kaliptrene foran til 250kr. Hva inneholder dette settet?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist stempla har henget seg opp med meg har jeg bare skrudd av calipteret å løftet litt på den gummihetta med stempelet å ha noe wd 40 ¨å pressa stemplet fra å tilbake til slutt fungerte det fint, tror mye av grunnen bruker å vere den gummi\mansjetten er hol i å da kommer det inn sjitt å salt så ruster d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del Wd-40 under den gummihetta. Skjedde ikke så veldig mye mer. Klarer jo som sagt å bevege stemplet, men det er ikke lett. (Skal vel ikke være det heller, iom det henger på bilen koblet til bremserørene?)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva du ser på som lett.. Alle bilene jeg har vært med på om jeg har bytta bremser på så har jeg vært nødt til å bruke vannpumptang eller noe lignende for å få pressa inn stemplet igjen.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg bruker for å presse dem inn ja. Men problemet er at når alt er montert på skiva, og jeg tråkker på bremsen, går alle 4 stemplene ut, men bare tre av dem helt tilbake. Det siste går tilbake om jeg tar av kaliptret og presser stemplet tilbake med ei vannpumpetang. Klarer fint å bevege det med tanga, men det går ikke tilbake av seg selv, om du skjønner..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kalipter? Ikke så rart, det norske ordet for caliper står ikke i noen ordbøker, men dersom vi skulle oversette det direkte ville jeg vel kalle det kaliper. Eller hva med bremseklo? Eller kanskje sadel...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg over folk som sier kalipter i så lenge nå at jeg ikke orker å bry meg noe mer.. Å folk trur jo faen meg at det heter det å;P

Men ja, ta å skru av "kaliper'n" å demonter den helt, pell ut alle stempla å se om det er noe som er feil inni der.. Kan hende det har lagt seg en hinne med rust/vann(og evt annen dritt) rundt akkurat det stempelet.. Vist det har det så tar du bare noe fint smergelpapir, 200 eller finere. Å pusser forsiktig vekk den dritten som har kommet der.. VIst ikke det hjelper så får du dra på skroten å finne en der, evt kjøpe ny;)

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen har et såkalt rep.sett til kaliperne foran til ca kr 250.

Så da lurte jeg på om hva som er i dette settet. Om det er f.eks stempler, eller bare de 4 pakningene rundt stemplene på hvert kaliper..

Utennavn.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider