Gå til innhold

Militæret. Utrolig offtopic.

Ranger emnet

PrinsWilhem

Hva er militæret?  

5 stemmer

1. 1. Hva er militæret?

• Helt topp. Jeg elsker camo klær og rødfis.
      0
    • Helt ok. Har ikke no bedre å gjøre
      2
    • Kjedli, men har ikke no mot det.
      0
    • FORBANNA "¤#&%"¤!!! "#¤%¤# SUGER ¤&&#%"£$"!!!
      3

Anbefalte innlegg

HJÆLP!!

Hva skal en si/gjøre for å komme seg ut av militæret?

Blir vel kalt inn snart og er det noe jeg IKKE har lyst til er det å dra inn. Har jo nå fått jobb og greier, alt er velstand. Militæret fucker jo bare opp hele greia jeg har på gang her.

Dessuten går jeg jo glipp av en hel års lønn, og 100kr dagen i militæret er ikke noe å rope hurra for. Kan heller ikke fordra tanken på å sitte f.eks. i indre troms å lissom jakte på tyskere med rødfis å 30- grader i lufta.

Så hva skal jeg passe på å ikke si eller gjøre så att dem holder meg der lenger?

Og hva skal jeg si/gjøre for å komme meg unna.

Har vært på sesjon for ei stund sia, så der får jeg ikke gjort noe.

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vætt i millitæret enda, men jeg gleder meg. Kan nok bli artig det.

Si at du er fysisk og psykisk utvikklingshemma, blind på begge øya, døv, stum og har en svær ølmage som henger på halv seks hele tida mens du halter ut til bilen du har parkert på handikap plassen oppå to andre biler, og med en svææær rød L i bakruta.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI, LESTE DETTE FOR EN TID TILBAKE, DU KAN JO PRØVE DET:

kansje en saab-entusiast som jobber i militæret kan uttale seg litt om dette,

*host*Mortimer *host*

jeg gleder meg til militære jeg, må bare bli ferdig med skolegangen først.

---------------------------------------------------------------------------------;)

Skift system, lag din egen religion!

Det er ikke mulig å oppnå samvittighetsfrihet innenfor vernepliktssystemet. "Retten" til å tenke å mene det man vil, fører her bare til at man kan velge mellom forskjellige former for straff. Men det er allikevel en måte å få gjennomslag for retten til å tro det man vil. Det er å benytte seg av at myndighetene har litt mer respekt for den religiøse samvittighetsfriheten. Man kan skifte system!

Vernepliktslovens paragraf 3, 4.ledd sier: "Fritatt for verneplikt er ordinerte prester i statskirken og prester og forstandere i registrerte trossamfunn". Å bli ordinert prest i statskirken tar sin tid - og man må være ordinert; det holder ikke å være teologisk student eller kapellan. Men å lage sitt eget trossamfunn og bli forstander er fort gjort. Om man gjør det blir man altså fritatt for verneplikt. Alle forstandere i registrerte trossamfunn er fritatt for verneplikt; det er ikke noe krav at trossamfunnet skal være mot vold eller militæret.

Enkelt å lage trossamfunn

Det er enkelt å lage et trossamfunn. Alle tror på en eller annen måte på et eller annet. Det som skal til er å få det ned på et papir (eller noe annet som man kanskje ikke tror noe særlig på) og sende det til Fylkesmannen for at det skal bli registrert som et trossamfunn.

Her er et eksempel på en søknad om registrering av trossamfunn som ble registrert i 1994:

Til Fylkesmannen i Oslo og Akershus

Postboks 8111 Dep.

0030 Oslo

REGISTRERING AV NYTT TROSSAMFUNN

Jeg ber med dette om å få registrert et nytt trossamfunn. 1. Trossamfunnets navn er Alt som er.

Adressen er Hellerudgrenda 24, 0672 Oslo. (Alt som er, er selvfølgelig overalt, men man må jo ta hensyn til postforsendelsen)

2. Samfunnets trosbekjennelse er at alt som er, virkelig er. Det er ikke utarbeidet noen mer spesifisert trosbekjennelse fordi alt som er ikke kan avgrenses. Dessuten ville det tatt mange århundrer å skrive ned Alt som er (rent bortsett fra at det ville blitt mye mer i mellomtiden). Den som bekjenner seg til alt som er, tror på absolutt alt. Det er ikke dermed sagt at Alt som er har fysisk eksistens. Alt som er anerkjenner at tanker skaper virkelighet og at virkelighet skaper tanker og at ingen av delene er "ugyldige".

Alt som er inneholder mange elementer som kan virke motstridende. Hvordan kan man f.eks. tro at Muhammed dro til himmels på en hest samtidig som man ikke tror det eller at alt som er skjer samtidig, samtidig som man ikke tror det. Eller at universet ble skapt på en bestemt måte til en bestemt tid samtidig som det har vært der hele tiden? For alt som er, er ikke dette noe problem. Trossamfunnets løsning er å ha utallige perspektiver og ubegrenset tilgang på dimensjoner. Alt som er derfor en ganske humoristisk religion (humor består i et plutselige og gjerne overraskende skifte av perspektiv eller dimensjon).

3. Samfunnet baserer seg foreløpig på meg om mine forestillinger og det har derfor ikke vært nødvendig med noen organisering (det er komplisert nok å organisere sine egne tanker).

4. Det er ikke noe styre.

5. Som eneste medlem fungerer jeg også som forstander.

6. Formålet med trossamfunnet er å øke samvittighetsfriheten.

Dette trossamfunnet ble altså registrert selv om Fylkesmannen avslo søknaden til å begynne med fordi han mente at en enmannsreligion ikke kunne bli registrert som trossamfunn (det var ikke noe samfunn når det bare var en person). Justisdepartementet godtok etter klage at det ble registrert om det bare ble med en til (departementet mente altså at det måtte være minst to personer for at man kunne registrere noe som et trossamfunn).

En hvilken som helst militærnekter må kunne klare å få tak i en person til som er villig til å være menig medlem i et trossamfunn hvor militærnekteren er forstander og dermed fritatt for verneplikt. I tillegg til å bli fritatt for verneplikt har man krav på et beløp som tilsvarer det statskirken får pr. medlem fra stat og kommune, d.v.s. ca. 300 kr. pr. år. (Dette skyldes en slags likhetstanke hvor religiøse dissentere skal stilles økonomisk likt med statskirkemedlemmer. Reelt sett hadde det vært mye enklere å oppnå likhet ved at ingen fikk betaling for å tro, men dette ville ha ført til at heller ikke statskirken fikk penger og er derfor foreløpig unndratt offentlig tankevirksomhet).

Vilkår for registrering

For å blir forstander i et trossamfunn som kan registreres hos Fylkesmannen må man etter loven sende en melding som skal inneholde:

1. trossamfunnets navn og adresse

2. trosbekjennelse og lære

3. oppbygging, virksomhet og utbredelse

4. navnet til hver styremann

5. navn og arbeidskrets til hver prest eller forstander

6. de regler samfunnet har om formålet, om hvem som kan høre med til samfunnet, om stemmerett, om tjenestemenn, om forandringer i vedtektene og om oppløsning og lignende.

Fylkesmannen foretar selvfølgelig ikke noen kontroll av hva trossamfunnet tror på, altså om trossamfunnets tro er riktig. (Hvilket trossamfunn kunne blitt registrert da?) Det forutsettes at de som er med i trossamfunnet ikke er med i andre registrerte tros- eller livssynssamfunn, men det kontrolleres ikke. For å være forstander må man være 23 år og det kan bety at man må hale ut tiden litt hvis man vil slippe verneplikt på denne måten.

Etter reglene skal man egentlig ha en spesiell menighetsprotokoll som koster 2.000 kroner (1995), men dette blir ikke tatt så alvorlig. Den som har stiftet trossamfunn kan også få rett til å vie folk. Da må man først få godkjent et vielsesrituale av Justisdepartementet.

Hva skal man tro?

Vilkårene for å få til et trossamfunn er altså ganske enkle. Det eneste som kan være vanskelig er punkt 2; hva skal man tro? Det morsomste er selvfølgelig å finne på noe nytt eller finne kjernen av det man allerede tror. Men man kan godt henge seg på det andre tror, f.eks. kristne og lage et trossamfunn av det (Smiths venner er opptatt - men du heter vel ikke Smith?).

Poenget er å få til en sirkelslutning som ikke kan motbevises, d.v.s. det filosofene kaller metafysikk. Man kan ikke få registrert som trossamfunn en tro på at steiner fins, men hvis man tror at steiner har magisk kraft (f.eks. at menneskene stammer fra steinene) kan det bli registrert som et trossamfunn.

Fritak så lenge man er forstander

Man er bare fritatt for verneplikt så lenge man er forstander. På den annen side kan man godt overlate forstanderjobben til en annen når man har passert vernepliktsalderen. Det skjer ved at man ganske enkelt sender er brev til Fylkesmannen om forstanderskifte.

Hvis...

Foreløpig (september 95) er det ikke så mange som er blitt fritatt for verneplikt ved å bli forstander i trossamfunn. Hvis det skulle bli mange (muligheten er alle vernepliktige), kunne man kanskje vente mottiltak. Men da må myndighetene samtidig begrense den religiøse samvittighetsfriheten. Det er mulig - men ikke sannsynlig.

Artikler i Gateavisa om å starte religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår