Gå til innhold

Nytt frontsett i 1999 Passat 3B stv

Ranger emnet

Stian var der Krug

Anbefalte innlegg

Høytalerene framme i bilen var enten ødelagt eller så var det mange løse ledninger mellom spilleren og selve elementet. Det viste seg å iallefall være det siste, da tweeteren på begge sider kun hadde en løs ledning hengende. Hadde tydelig vært forsøkt fikset med sort tape, men fånyttes.

Kjøpte meg et lite Focal Polyglass 165 V1 component sett for å bruke istedet.

focal165v1.jpg

Startet med å ta av dørtrekket på førersiden. To skruer under og masse poppklips rundt begge sidene. Oppe henger det bare over kanten ved vinduet. Er også tre skruer midt i, bak vinduheiskontroller og handtak. For å komme til disse må hele plastdelen av. Start med å fjerne innsiden av selve handtaket. Det trekkes rett ut da det har pinner som står i tre(?) hull i selve rammen det er montert på. Når bakdelen er uten kan du trekke hele greia rett opp. Er bare klips. Skru av skruene og napp løs ledninger samt wireren til døråpneren, og vips så er dørtrekket av.

DSC00903.JPG

DSC00904.JPG

DSC00905.JPG

DSC00906.JPG

Dekselet over tweeteren ved a-stolpen trekker du også bare rett ut. Er tre poppklips der, to nede og en oppe. Du kan rykke løs den oppe for så å trekke hele dekselet rett opp, da sklir du av klipsene nede.

DSC00908.JPG

Jeg fjernet tweeteren som stod i originalt og fant fort ut at den nye ikke var nært å passe i samme hull engang. Manglet rundt 4-5 mm på hullet alle veier. Fant meg en litt grov fil og jobbet rundt hele veien til den passet. All plast og greier på baksiden fjernet jeg med ei tang. Når hullet var stort nok bare presset jeg tweeteren inn fra utsiden til den satt der den skulle :) Viktig å ikke lage hullet for stort ;) Skal legge litt sort silikon rundt tweeteren om den ikke vil sitte ordentlig pga vibrasjoner etc.

DSC00909.JPG

DSC00910.JPG

DSC00911.JPG

DSC00912.JPG

DSC00913.JPG

DSC00914.JPG

DSC00915.JPG

DSC00916.JPG

DSC00917.JPG

DSC00918.JPG

Wooferen nede i døra sitter litt bedre fast. Rammen den er festet i er poppnaglet fast i døren, så der måtte jeg borre opp naglene og rive hele skiten av ;) Valgte å poppnagle den nye rammen fast, slik som den gamle var. Måtte gjøre litt modifikasjoner på den nye rammen for å komme til med poppnageltangen...

DSC00907.JPG

DSC00919.JPG

DSC00920.JPG

DSC00921.JPG

DSC00922.JPG

DSC00923.JPG

DSC00924.JPG

Etter den var festet var det bare å koble ledning i wooferen og skru den fast. Har valgt å legge delefiltrene i døren da signalledning inn og tweeter- samt wooferledning ut sitter fast i delefilteret på samme måte som ledningen sitter fast i hårtørkeren din. Samtidig slipper jeg mer enn én enkel ledning fra døren og inn i bilen.

DSC00925.JPG

DSC00926.JPG

Satte på dørtrekk og skrudde fast dekselet over wooferen. viola!;)

To dårlige bilder av førersiden:

DSC00897.JPG

DSC00898.JPG

Andre siden tok jeg dagen etter. Det er den siden jeg har bilder fra :) Betydelig enklere skulle det vise seg. Riktignok hadde jeg gjort samme greia dagen før, men på denne siden var det mye mindre ledninger og handtaket var mye enklere å få av.

Nå trenger jeg bare å legge kabel fra bilen og ut til døren, koble til forsterker og vips så har vi lyd. :)

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for denne tråden :)

tweeterne så gode ut.

litt tilpasning må til ser jeg

ble det bra lyd eller?

Så langt har jeg ikke kommet enda ;) Det som gjenstår er å trekke kabel ut til døren sammen med resten av kablene som går ut. Samt å koble opp en forsterker.

Skal se hvor fort jeg får tid til dette..

Nå skal jeg ha bilen på 12 mnd service, så må komme meg til Møller nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gikk dette? veldig interessert i om det blir bedre lyd :) forrige eier av min hadde satt i noen 12" rockford fosgate-høytalere bak som sparker rått men savner god lyd fremme!

vet du om en får gode høytalere til bakdørene også?

'97 Toyota Celica 1.8i(solgt)

'86 Toyota Camry GLi(r.i.p)

'94 Toyota Celica GT4(solgt)

'99 VW Passat 1.9 TDi Highline stv.

'06 Peugeot Partner 4*4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gikk dette? veldig interessert i om det blir bedre lyd :) forrige eier av min hadde satt i noen 12" rockford fosgate-høytalere bak som sparker rått men savner god lyd fremme!

vet du om en får gode høytalere til bakdørene også?

Nå har jeg ikke fått testet lyden enda. Venter på penger til å kunne kjøpe en god nok forsterker. Planen er å montere forsterkeren på passasjersiden foran, til venstre for beina. Bygge den inn i en pleksiglassbeholder på en eller annen måte, med åpning nedover og framover så den er beskyttet mot smuss og skitt fra passasjerer ;)

Kjøper pleksiglass og limer en kasse til forsterkeren.

Og et spørsmål.. da det er løse ledninger fra delefilteret til både høyre og venstre dørside så må jeg nesten koble via en forsterker og inn i spilleren? Eller kan jeg lage min egen iso-kontakt? Vil dette isåfall bli greit, i påvente av nok penger til en forsterker?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg har enda ikke tatt meg tid til å sette meg inn i annlegget i disse bilene men det kunne jo ikke skade å prøve å lage en iso-kontakt :) burde jo gå egentlig...

p.s passer de fleste av de komponent-settene på bilstereospesialisten til passat?

'97 Toyota Celica 1.8i(solgt)

'86 Toyota Camry GLi(r.i.p)

'94 Toyota Celica GT4(solgt)

'99 VW Passat 1.9 TDi Highline stv.

'06 Peugeot Partner 4*4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krug!: Kult at du skrev dette. Jeg har en Passat 1.9Tdi, 99, sedan og høyttaleren fremme, høyre siden har sprengt tror jeg. Må byttes og det passer bra at jeg fant denne artikkelen her. Men jeg tenkte å legge inn høyttalere bak også, det er tomt i dørene bak..

Blir det ganske likt som fremme?? Hvor mye koster disse høyttalere?? Hva med på ebay.de, de selger originale passat høyttalere til billig penge...

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider