Gå til innhold

Konvertering: lukket kasse til Åpen kasse, spm.

Ranger emnet

VW G3 GTD

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget meg en lukket subkasse til bilen, men vil nå bygge denne om til åpen kasse.

Det jeg lurer på er, hvor burde jeg gjøre av bassrefleksrøret for best mulig resultat? se vedlagt bilde.

Suben står i en Vw Golf 2, og planen er å skjære å trikse litt med hattehylla for at lyden bedre skal trenge inn i "kabinen" :)

Mine specs:

-Subwoofer: Megavox 12" 1500W

-Forsterker: Boschmann ZX3-T4D 4-kanal 2600w v/4 Ohm

-Basskasse: Hjemmelaget av 22mm spon, ca 50 liters kasse

Så skal jeg bestille 4" bassrefleksrør fra Bilradiospesialisten hadde jeg tenkt.

hjemmelaget.jpg

90-Fangere (til golf 2) Ønskes kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor kasse skal dette elementet ha hvis den skal ha 50 lukket? min erfaring er at bassrefleks kasse generelt skal være større enn lukkede kasser.. men 50l lukket hørtes voldsomt ut å da..

ja, den er nok for stor til å være lukket kasse, men det er ikke det som er spørsmålet, det jeg lurer på er hvor burde jeg gjøre av bassrefleksrøret for best mulig resultat, i.o.m. at jeg skal gjøre dette til en åpen kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget meg en lukket subkasse til bilen, men vil nå bygge denne om til åpen kasse.

Det jeg lurer på er, hvor burde jeg gjøre av bassrefleksrøret for best mulig resultat? se vedlagt bilde.

Suben står i en Vw Golf 2, og planen er å skjære å trikse litt med hattehylla for at lyden bedre skal trenge inn i "kabinen" :)

Bla opp noe tekniske parametre på det elementet så kan jeg se på det.

Ellers er det ikke så store forskjellen om porten står på samme plate som elementet, eller om det står oppover eller sideveis i din bil.

Det viktigste er lengden på porten, altså tuningen.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla opp noe tekniske parametre på det elementet så kan jeg se på det.

Ellers er det ikke så store forskjellen om porten står på samme plate som elementet, eller om det står oppover eller sideveis i din bil.

Det viktigste er lengden på porten, altså tuningen.

Mvh

Dag Johansen

her er noen specs på elementet:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=513295834&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=11384&ArticleType=1&LanguageNr=20&ArticleCondition=-1

Lengden på røret, altså hvor langt inn i kassen det stikker ja, det kan jeg tenke meg at det har noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du 1500 watt rms inn på det elementet der, så er det takk og farvel hvis du ikke passer på... det elementet tåler ikke 1500watt rms, men MAKS, står feil i annonsen.... Elementet er heller ikke verdt de 600kr eller mere heller, men det er jo en annen sak... elementet og forsterkeren står i stil til hverandre, kvalitetsmessig, for å si det sånn...

Ikke står det noe brukbar info om elementet heller, men denne setningen sier jo alt, mener jeg: "Megavox Subsonic Series er en knalltøff serie med heavy-duty subwoofere til bil. De får det til å rocke så lysene blinker på bilen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du 1500 watt rms inn på det elementet der, så er det takk og farvel hvis du ikke passer på... det elementet tåler ikke 1500watt rms, men MAKS, står feil i annonsen.... Elementet er heller ikke verdt de 600kr eller mere heller, men det er jo en annen sak... elementet og forsterkeren står i stil til hverandre, kvalitetsmessig, for å si det sånn...

Ikke står det noe brukbar info om elementet heller, men denne setningen sier jo alt, mener jeg: "Megavox Subsonic Series er en knalltøff serie med heavy-duty subwoofere til bil. De får det til å rocke så lysene blinker på bilen!"

Forsterkeren koster jo over 2500kr ny :o :@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere sagt, burde du ha røret på samme vegg som elementet :)

dette vil jeg også ha en forklaring på;) kan du også forklare hvorfor store seriøse høgtaler tilverkere, har porten bak på sine inne høgtalere da;)?????

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt og hard du går ut mot dette elementet, det er tross alt laget på samme fabrikk som dine hjertebarn Dynabel-bassene.

Så hvorfor dette elementet ikke skulle være verdt kr.600.- når Dynabel tar kr.2498.- for sin 12 tommer skjønner jeg ikke helt.

Til trådstarter, det var litt lite informasjon å regne ut i fra, men vil anbefale deg å prøve med 4" port oppover (fungerer bra i Golf), prøv deg fram med lengder mellom 20 - 30cm.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider