-Veritas- Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Lurer fortsatt på det jeg og! Siden dem snakker noe om varebil så kan det være en sånn en da: Alle varebiler har ei sånn plate. Brorn min hadde en sånn under 245'en sin, tror den er for å beskytte motoren :) Den hjalp iallefall noe jævlig på en skamsenket 245! :D Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Men, det der er ikke taxiplater.Taxiplater gir annen camber, tror også det gir annen caster(?) men er ikks sikker på caster... Hva er taxiplater da? På gamle bilen min så fikk vi ikke justert cambern riktig, var ikke mer å justere på og ennå så stemte det ikke. Kan være at det er andre vinkler på taxi og varebilene da. Gamle bilen hadde vært varebil. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Taxiplater mine damer og herrer er det mellomstykket som sitter mellom fjærbenets bunn og bærekula. Her er, mener jeg å huske, hullet til bærekula litt i offset slik at sporvidden og dermed cambervinkelen øker. Det er ca 15 år siden jeg hadde slike plater mellom fingrene, så jeg må ta et lite forbehold om at jeg tar feil. Dersom jeg leter litt så tror jeg at jeg har etpar slike ute i vognskjulet som kan avfotograferes i dokumentasjonsøyemed... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Taxiplater gir annen camber, tror også det gir annen caster(?) men er ikks sikker på caster... Fortsatt med forbehold om at jeg lenger er like stiv i 240 så er det bærekulene og ikke taxiplatene som gir øket akselavstand og dermed øket castervinkel. Disse bærekulene satt på biler med servostyring og gir lengre akselavstand ved at selve kula sitter litt offset i forhold til innfestingen i bærearmen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 da er det kansje snakk om "mellomstykket" til 240 før `80 uten servo, med servo opphengskule, siden de gamløe uten servo har den "knekken" i mellomstykket, ikke på kula. tror det er bare de før 80 som har dette, men er usikker mvh turbojonas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 da er det kansje snakk om "mellomstykket" til 240 før `80 uten servo, med servo opphengskule, siden de gamløe uten servo har den "knekken" i mellomstykket, ikke på kula.tror det er bare de før 80 som har dette, men er usikker mvh turbojonas Det er to forskjellige "knekker" turbojosef. Taxiplata gir større sporvidde og økt camber, mens servokula gir lengre akselavstand og økt caster. Bruttern hadde begge deler husker jeg, på sin "E-brun". Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 fant noe på vadis iallefall, ska msjekke hos volvo i morgen tenker jeg Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 denne taxiplata...gir denne en mere negativ camber eller??? ville trur den skulle gi en ganske "nøytral" camber hvis den var brukt på taxi...er no dritt å måtte bytte dekka etter 2kvelder med kjøring.. Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Den gir muligheten for å justere inn mere camber,men tror nok ikke taxier og varevogner hadde noe spes. mer neg. camber. Noe de hadde var bredere sporvidde,som gir en mer stabil bil med folk baki og kofferten full av kofferter,eller en varevogn full av varer! Er jo som kjent ingen sak å få ut rompa på en 240! Det var vel helst dette de ville bøte på,og så har den heldige bieffekten for oss som vil kjøre litt mer aktivt og trenger mye mere neg. camber. De fleste av disse bilene (sikkert99%) hadde servo,som også ga lengre akselavstand og mer stabil bil. All in the name of safety (Volvo) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 ok... men åssen fungerer denne plata???....hva hjelper den så man kan justere??....for meg så ser det bare ut som en litt seriøs beskyttelse for bunnpanna Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Lurer på hvordan disse taxiplatene ser ut jeg.. Fant en tråd der det stod litt mer om dem.. http://www.bilforumet.no/200-serien/154863-forstilling-p-240-a.html Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Den sitter på fjærbeinet da!! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 er ikke noen som har noen bilder av denna skiten montert på ???...under på hvordan denne sitter og kan ha no slags innvirking på noe som helst??....å dan kan man jo eventuelt lage sin egen type Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Det har jo blitt forklart hvor den sitter og hvordan den virker. Du må da vite hva camber og sporvidde gjør siden du er så kåt på få tak i sånne plater!! Hvis det stemmer,så er det den plata helt nederst under fjærbeinet som bærekula stikker gjennom. Hullet der er offset i forhold til en std. plate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ET Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 ok Siter Volvo 945Lt.. Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak Volvo 740Tic..solgt Opel Omega 3000..høggd Opel Omega 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg