Gå til innhold

Taxi plater

Ranger emnet

Tvåførr

Anbefalte innlegg

Lurer fortsatt på det jeg og!

Siden dem snakker noe om varebil så kan det være en sånn en da:

DSC00713.jpg

Alle varebiler har ei sånn plate.

Brorn min hadde en sånn under 245'en sin, tror den er for å beskytte motoren :) Den hjalp iallefall noe jævlig på en skamsenket 245! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det der er ikke taxiplater.

Taxiplater gir annen camber, tror også det gir annen caster(?) men er ikks sikker på caster...

Hva er taxiplater da?

På gamle bilen min så fikk vi ikke justert cambern riktig, var ikke mer å justere på og ennå så stemte det ikke. Kan være at det er andre vinkler på taxi og varebilene da.

Gamle bilen hadde vært varebil.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxiplater mine damer og herrer er det mellomstykket som sitter mellom fjærbenets bunn og bærekula. Her er, mener jeg å huske, hullet til bærekula litt i offset slik at sporvidden og dermed cambervinkelen øker. Det er ca 15 år siden jeg hadde slike plater mellom fingrene, så jeg må ta et lite forbehold om at jeg tar feil.

Dersom jeg leter litt så tror jeg at jeg har etpar slike ute i vognskjulet som kan avfotograferes i dokumentasjonsøyemed...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxiplater gir annen camber, tror også det gir annen caster(?) men er ikks sikker på caster...

Fortsatt med forbehold om at jeg lenger er like stiv i 240 så er det bærekulene og ikke taxiplatene som gir øket akselavstand og dermed øket castervinkel. Disse bærekulene satt på biler med servostyring og gir lengre akselavstand ved at selve kula sitter litt offset i forhold til innfestingen i bærearmen.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det kansje snakk om "mellomstykket" til 240 før `80 uten servo, med servo opphengskule, siden de gamløe uten servo har den "knekken" i mellomstykket, ikke på kula.

tror det er bare de før 80 som har dette, men er usikker

mvh turbojonas

Det er to forskjellige "knekker" turbojosef. Taxiplata gir større sporvidde og økt camber, mens servokula gir lengre akselavstand og økt caster. Bruttern hadde begge deler husker jeg, på sin "E-brun".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne taxiplata...gir denne en mere negativ camber eller??? ville trur den skulle gi en ganske "nøytral" camber hvis den var brukt på taxi...er no dritt å måtte bytte dekka etter 2kvelder med kjøring..

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gir muligheten for å justere inn mere camber,men tror nok ikke taxier og varevogner hadde noe spes. mer neg. camber.

Noe de hadde var bredere sporvidde,som gir en mer stabil bil med folk baki og kofferten full av kofferter,eller en varevogn full av varer! Er jo som kjent ingen sak å få ut rompa på en 240! Det var vel helst dette de ville bøte på,og så har den heldige bieffekten for oss som vil kjøre litt mer aktivt og trenger mye mere neg. camber.

De fleste av disse bilene (sikkert99%) hadde servo,som også ga lengre akselavstand og mer stabil bil. All in the name of safety (Volvo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noen som har noen bilder av denna skiten montert på ???...under på hvordan denne sitter og kan ha no slags innvirking på noe som helst??....å dan kan man jo eventuelt lage sin egen type

Volvo 945Lt..

Volvo 745Tic..solgt Volvo 740Gl..vrak

Volvo 740Tic..solgt

Opel Omega 3000..høggd

Opel Omega 3000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider