Gå til innhold

Olje type!

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd Oljen som selges på europris? (199 for 4L)

Det er Fina First 5W-40 husker ikke ale spesifikasjonene. men sto: BMW Longlife.

Jeg helte denne på min Citroén Xantia 2.0HDI

Resultate var lettere starting, og stillere gange. nesten ingen kakkling når det er kald (den kakkla godt på den gamle olja) ved varm motor så er kakklingen så og si borte, nesten bensin lyd når en sitter inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fina er ett av merkenavnene til oljeselskapet Total. Navnet kommer fra Petrofina S.A. som Total overtok i 1999.

Total selger oljer under navnene Elf, Fina og Total.

Om oljen har den riktige spesifikasjon for din bil/motor, spiller det ingen rolle hva oljen heter.

Den hadde ikke eksakte spesefik, som hva det står i motoromet på metall platen i bilen. Men heller ikke oljen til 750,- som Citroén forhandelerene på vestlandet selger, og dem sier bilen skal ha, har heller ikke de eksakte spesefik.

da syns jeg det var bedre å kjøpe en olje med samme spesefik som den olja Citroén selger til 199,- i stede for 750,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke spec. er så spesiell på Citroén Xantia 2.0HDI ?

Vet ikke, derfor jeg spørr. Citroén sier jeg skal bruke B3 eller B4. helst B4.

Men i motor romet er det en metall plate, hvor det står: Motor oil: også ett ganske langt nummer, som består av bokstaver og tall. ikke B3 eller B4 i det hele tatt. (ikke CF,CE heller)

Jeg skal prøve å huske og skrive ned i morra hva det står.

Citroén sier att det er fabrikk spesifikk, og gjelder kun internt der. Men hvorfor skulle dem kline det på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, derfor jeg spørr. Citroén sier jeg skal bruke B3 eller B4. helst B4.

Men i motor romet er det en metall plate, hvor det står: Motor oil: også ett ganske langt nummer, som består av bokstaver og tall. ikke B3 eller B4 i det hele tatt. (ikke CF,CE heller)

Jeg skal prøve å huske og skrive ned i morra hva det står.

Citroén sier att det er fabrikk spesifikk, og gjelder kun internt der. Men hvorfor skulle dem kline det på bilen?

hei. vi bruker mobil 1 olje på peugeot med samme motor der jeg jobber. kan sikkert bruke forsjellige oljer, men er nok desverre stort sett de relativt dyre oljene som har de rette spec på kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. vi bruker mobil 1 olje på peugeot med samme motor der jeg jobber. kan sikkert bruke forsjellige oljer, men er nok desverre stort sett de relativt dyre oljene som har de rette spec på kvalitet

Jeg klarte ikke å finne mobil 1 olje som hadde de spec, som står i motorrommet, men ikke vansklig å finne Mobil 1 med samme spec som Citroén sier bilen kan bruke.

Men Europris sin Fina First har også akkurat de spec også, og den koster 199,- for 4L.

Det jeg stusser på er de spec som står i motorrommet. Dem aviker fra det Citroén sier bilen kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å finne mobil 1 olje som hadde de spec, som står i motorrommet, men ikke vansklig å finne Mobil 1 med samme spec som Citroén sier bilen kan bruke.

Men Europris sin Fina First har også akkurat de spec også, og den koster 199,- for 4L.

Det jeg stusser på er de spec som står i motorrommet. Dem aviker fra det Citroén sier bilen kan bruke.

spec på motorolje står ikke på noen plate i motorromet så vitt jeg vet om. mener det står i serviceheftet eller i instruksjonsboken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spec på motorolje står ikke på noen plate i motorromet så vitt jeg vet om. mener det står i serviceheftet eller i instruksjonsboken :)

Det er en liten plate, som det står flere ting på, der står det også: Engine oil. og etter fulgt av noen bokstaver og 2 tall.

er på forettnings reise, så jeg har ikke bilen i nærheten nå.

Instruksjons boken har tidligere eier gjort mye rart med, det mangler noen sider. Og olje for hdi, er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten plate, som det står flere ting på, der står det også: Engine oil. og etter fulgt av noen bokstaver og 2 tall.

er på forettnings reise, så jeg har ikke bilen i nærheten nå.

Instruksjons boken har tidligere eier gjort mye rart med, det mangler noen sider. Og olje for hdi, er borte.

Den plata forteller kun om fabrikens varenummer på olje, som Citroén forhandlere i Frankrike bruker.

Den er ubruklig i Norge.

Din bil bruker 10W-40 delsyntetisk B3 eller 5W-40 Syntetic B3-B4.

Med andre ord hvilken somhelst Syntetic olje solgt i Norge som det står 5W-40 på.

0W-40 er ikke anbefalt på de motorene, den olja øker knatringen noe.

Mobil1 5W-40 og Fina oljen er nok av de bedre til de bilene.

Men selv Bilktema oljen er bra nok, og de færreste merker noe forskjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider