Gå til innhold

Bygge kasser til frontelementer

Ranger emnet


jalla

Anbefalte innlegg

Har etterhvert innsett at lyden i frontsettet mitt vil bli uendelig mye bedre om det får ei kasse å trøkke i.

Problemet er imidlertid at jeg har vanskelig for å se hvordan de originale hullene i en Audi 80 fra 92 kan omformes til tette kasser.

 

Har tenkt tanken på å lage noe som passer nedi, men aner ikke hvordan en skal gå frem.

 

Noen som har erfaringer og/eller forslag som ikke innebærer for stort innslag av baufil og skumle dissekeringsmetoder?

 

Settet er et Boston Acoustics PRO 4.5 som for tiden mates med 2 x 170W.

Skal fore de med 2x 70 W senere, og stille delefilteret slik at de ikke drar lengre ned enn ca 85 Hz men uten skikkelig tett kasse er jeg redd for at det blir for mye for dem uansett...

 

Ikke det at de ikke spiller høyt nok, men man kan anta at det blir atskillig renere og mer kontrollert når en får tetta lufta rundt dem og gitt dem riktig volum mener nå jeg.

 

Kom med gode forslag, så får jeg pusle litt med dette i sene vinternetter der jeg fryser meg blå på fingrene og banner muntert over trange biljæv|er som ikke er lagd for å bygge anlegg i, hehe. :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange frontsett er tilpasset parametermessig slik at dem er realtivt ufølsomme for volumet dem spiller i. Det betyr derimot ikke at en kasse ikke vil ha positiv effekt. I og med at du tenker på å dele frontsettet med et høypassfilter, er faktisk ikke volumet så utrolig viktig, bare du ikke lager den for liten. Lag kassen så stor som mulig, og asymetrisk. På denne måten vil du kunne unngå rippel i frekvensgangen.

 

Tenk også på å ikke tilføre for mye vekt i døren, da dette på lang sikt kan medføre at døren blir en liten tanke skjev. en kasse laget i glassfiber kan være en ide.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rippel er egentlig bare et annet ord for ulineæritet(/feil).

 

Grunnen er at en asymetrisk kasse i større grad hindrer at bl.a ståendebølger oppstår.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pIMp

Støp kassene i glassfiber. Det funker veldig fint. For og "lure" høytaleren til og tro at kassen har større volum kan du legge inn bommul. Hvor mye du trenger kan du lytte deg frem til :)

 

PS: det blir mye gris så dekk alt skikkelig til :)

 

 

Jepp, som sagt tidligere, glassfiber er bra.

 

Det er desverre en litt for enkel og i mange sammenhenger en delvis feilaktig forklaring å hevde at dempemateriale lurer elementet til å tro at kassen er større. Det som skjer er at mengden dempemateriale kan endre kassens Q verdi. Dempemateriale reduserer Q verdien på kassen. Det gjør også et større volum, men det blir litt feil å bruke dette som en forklaring, da det kan lede en "stakkar" til å tro at det gjør ikke noe om volumet er 10 liter mindre enn anbefalt, for det er jo bare å stappe kassa full av dempemateriale. Det er nemlig ikke så enkelt. Demping er ofte en prosess av prøving og feiling, selv om det finnes enkelte tips å begynne fra.

 

Demping er ofte en nødvendig onde.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode råd.

Snakket imidlertid med han jeg kjøpte sakene av, og han frarådet meg å bygge kasse da elementene fungerer best under infinite baffle prinsippet. Kanskje en ide å sjekke med han før jeg plagde dere, men men... :rolleyes:

 

Takk for alle innspill uansett.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Takker for mange gode råd.

Snakket imidlertid med han jeg kjøpte sakene av, og han frarådet meg å bygge kasse da elementene fungerer best under infinite baffle prinsippet. Kanskje en ide å sjekke med han før jeg plagde dere, men men... :rolleyes:

 

Takk for alle innspill uansett.

 

 

Bare for å klargjøre ting så vil et element aldri oppnå ren IB funksjon i en bildør. Og et element vil ALTID fungere bedre i en velkonstruert kasse i bil. IB er meget spennede til hjemmebruk for basselementer, men er ikke aktuelt for bilbruk av mange grunner.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg ikke kan oppnå IB, men anbefalingen var å la forsterkeren kontrollere elementene. Tror han har peil på det han snakker om, men forkaster ikke andres meninger av den grunn...

 

Det viser seg også at etter noen dagers spilletid har forsterkeren fått en helt annen karakter enn det den først hadde.

Det litt hysteriske hylet i diskanten er erstattet med mere tørre snerr, og mellomtonen har fått den rett "thump'en" over seg.

 

Satte på Bach med bl.a Tocata & fugua, Anne Sophie Mutter med Quattro Stagioni, Eric Clapton og Bertine Zetlitz.

Sammenlignet med det jeg fikk ut av høyttalerne med denne komboen da forsterkeren var "fersk" var det himmel og helvete i forskjell.

Musikken smalt ikke hvinende mot meg, men med mere trøkk og punch. Rart å høre egentlig, men det var sykt med forskjell, hehe.

 

Da jeg satte på P.O.D med 'Youth of the nation', System of a Down med 'Toxicity' og Slipknot med 'People = Shit' var det som om jeg hadde hørt på helt andre opptak for etpar dager siden.

 

Er egentlig fornøyd med både volum og lydkvalitet sånn som det er nå.

 

Sakene er forresten montert i originalhullene i dashbordet.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Skjønner at jeg ikke kan oppnå IB, men anbefalingen var å la forsterkeren kontrollere elementene.

 

 

Vel, det ligger litt missforståelser her når det gjelder et elements funksjon, men jeg lar det ligge.

 

Det viktigset er at du er fornøyd.:D :D

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bare kom med det du. Er alltid interessert i tips om hvordan ting kan forbedres. Om ikke annet så får jeg jo noe å fundere på og legge planer for.

 

Har du noen teoretiske eller praktiske betraktninger omkring dette, så er jeg klar for det jeg, hehe.

 

Det mest spennende er jo det å få omsette en godt utarbeidet teori i praksis og faktisk se at det funker.

 

Om jeg er fornøyd i dag, så er det ikke noe galt i det å være dritfornøyd litt senere, hehe :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var i første omgang at en forsterker kan ikke kontrollere et element til å spille ideelt, om ikke elementet har ideelle betingelser i forhold til parametre osv.

 

Ulempene med å montere "free air" er følgende:

 

- elementet har ofte et ikke-ideelt volum å leke seg i

 

Problem:

 

Ingen kontroll på elementets reelle Q funksjon. Noe som kan medføre tap av nivå og/eller hevninger av nivå utenfor kontroll.

 

Uideell fjærings funksjon for elementet som følger at feil tilpassing i forhold til VAS.

 

Over ekskursjon om volumet blir for stort. Dette medører i mange sammenhenger forvregning, og kan føre til skader på elementet.

 

-Lekkasjer

 

Problem:

 

Igjen liten kontroll på Q funksjon.

 

Igjen uideell fjæringsfunkjon.

 

Utfasninger som skyldes at utstrålende energi bak slipper ut og roter til den fremadrettede utstrålingen.

 

-Resonannser

 

Problem:

 

Ingen kontroll på hva som settes i bevegelse av løse deler enten i dører eller i dashbord, grunnet energi fra elementets bakside.

 

Håper dette forklarte litt

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Var noe i den retning jeg "fryktet" :D

Det du beskriver er nok enhver lydentusiasts hodepine.

 

Et volummessig og utformingsmessig perfekt kabinett uten egenresonans i tillegg til total separasjon mellom luft foran og bak elementet.

 

Begynner å lukte svidd bankkonto av sånt, hehe.

 

Men som kjent så koster det å være kar.

 

Vil nok i første omgang sørge for at elementene sitter skikkelig og skaper minst mulig resonans i dashbordet.

 

Blir nok litt pirking fremover når jeg får tid...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre å er ikke ting så veldig enkelt bestandig. Jeg ville gjort følgende om jeg var deg:

 

Prøv å se om du får plass til litt kunstfiber (dempemateriale) bak elementene du har i dashbordet, og dytt det ned i eventuelle hulrom under elementet.

 

I fremtiden når du ser at du har tid og penger, så monterer du enten en 6" eller 8" midbass i dørene. Dette vil utvilsomt bringe lyden opp endel hakk. Et 4" element gir alt for liten midbass. En slik montasje krever derimot litt arbeid.

 

Bare spør om du ønsker å gjøre dette, og trenger tips.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår