raggar-racing Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Hei Tenkte jeg snart skule invistert i et nytt sveiseaparat av den litt dyrere sorten og trenger i den sammenheng noen tips til aparater som ligger i pris klasse ca. 5000-6000kr! Så såvidt på et aparat som heter rally-mig som de selger på jahre motor for litt siden! Noen som har erfaring med dette? Noen som vet pris på det i farta? Er og interesert og høre om det er noen fks. esab aparater som er brukbare til denne prisen? Aparatet skal brukes til karosserisveising + grenrørsveising og muligens lage noen "grøvre" ting som fks. motorfester en gang i tiden! (skal såklart sveise med dekk gass) Noen andre forslag og erfaringer med det rally-mig aparatet? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 skal vel gå an å få tak i MIG apparater i denne prisklassen ja. Men har aldri hørt om rally-mig før. Generelt er alle mig apparater idag ganske greie å ha med å gjøre. BAre skaff en som har de fleste justeringsmuligheter, grei å forstå seg på, og som faktisk har reservedeler som ikke har en alvorlig pris. Esab har mange gode reservedeler, men kan være litt dyrere i pris pga de er kjent... Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Heeelt enig crusty Selvsagt er det mag, men som du sier: Mig/mag. Personlig ville jeg ha hatt TIG, men det går så veldig dårlig overens med bil. Hva er vel bedre enn å TIG-sveise Innsug/ eksos ? :) Mag er meget mere allround for bil, ja generelt for alt. VIl man TIg-sveise, så får man dra til et verksted, så slipper man alle apparatene i en garasje, blir så fryktelig fort dyrt. Det går an å høre seg litt rundt. Ikke skaff sveiseapparat på impuls, bruk heller litt tid på det. SJekk med yrkesskoler, verksted osv. Er du heldig, så får du kanskje et apparat til under halve prisen. Når du først skal handle apparat, så skaff reservedeler samtidig. Kontaktrør, gasshylse osv. Har sveiset en del i min karriere, vet hva som kan gå galt. Vedlikehold er en selvfølge på disse. Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Så sant så sant! Det heter faktisk rally-mig (svart aparat som ser ut til og ha gode justeringsmuligheter), men som dere nevner så er jeg ikke sikker på verken kvaliteten eller reservedels tilgangen til dette, punkt sveisings "program" er heller ikke dumt! Men har esab eller kemppi noen aparater som ligger i denne prisklassen som er noe serlig? vil ha et "alround" aparat som er både til mig/mag som nevnt tidligere!? Har selv sveist mye med både esab og kemppi aparater i forbindelse med bla. skolegang og det er ingen tvil om at det er gode aparater, men har en viss aning om at de ligger veldig høyt i pris! Flere forslag? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 rallyMig'en er vel den på 160A ? Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 rallyMig'en er vel den på 160A ? Tror det, mulig den var oppe på 180A! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Du får tak i et greit apparat til 5000-6000. Får kjøpt bra apparater brukt også, billigere enn 5000. Ellers finner du nyprisene på Esab-maskiner her http://www.bo-ka.no/pdf/esab.pdf Har ikke lyst til og kjøpe brukt når jeg skal kjøpe nå :) Bra link foresten, de som heter OrigoMag C150 og C170 og OrionMag C250 så ut til og være et parselig aparater til meg, står ikke noe om det er til sveising med dekk gass og hvor mange A det er på max og min osv., synd det står litt lite om det, men er vell bare og dra innom Tess og få en brosjyre på det :) Noen flere forslag? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 6, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Jepp, hjalp det! Du vet ikke tilfeldig vis om det er trinnløs regulering både på trådmatinga og A "styrken" eller hva jeg skal kalde det på de aparatene som nevnt åver? Og hvor tynne plater er det bereget for og sveise på 30A og 170A? (har evt. tabeller på skola om du som jeg ikke har det i hode:P) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Tror det, mulig den var oppe på 180A! Vurderte detta apparatet selv jeg :) er ikke noe shiiit.. men siden de hadde så bra tilbud på Migatronic så blei det heller det.. Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet November 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Vurderte detta apparatet selv jeg :) er ikke noe shiiit.. men siden de hadde så bra tilbud på Migatronic så blei det heller det.. Ok;) Har du noe info. om migatronic aparatene? Hvem forhandler de? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Ok;) Har du noe info. om migatronic aparatene? Hvem forhandler de? Jeppda:D Gikk til innkjøp av Migatronic automig 273 jeg.. Fikk et ganske bra tilbud på apparat, reduksjonsventil, tråd og alt :) Dette Mig apparatet er kjent for å være veldig bra, samt at de er lette å få tak i slitedeler til, og har laaaang garanti. Er jo ganske kraftig, og kan sveise 10mm buttskjøt uten prob. :) Kjøpte mitt på IØI (indre østfold industri) i Askim. Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TypeC Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Jeppda:D Gikk til innkjøp av Migatronic automig 273 jeg.. Fikk et ganske bra tilbud på apparat, reduksjonsventil, tråd og alt :) Dette Mig apparatet er kjent for å være veldig bra, samt at de er lette å få tak i slitedeler til, og har laaaang garanti. Er jo ganske kraftig, og kan sveise 10mm buttskjøt uten prob. :) Kjøpte mitt på IØI (indre østfold industri) i Askim. Kan jeg spørre hva du måtte gi for det? Nypris ligger vel på rett over 10k for et sånt et. bare for app. Forresten et krem apparat å sveise med. til ØB Racing, du bør hvertfall se på et som har euro kobling på slangepakka. Slangepakka kan etterhvert bli slitt, og da er det greit å kunne bytte ut denne. Mange av de billige apparatene har ikke euro kobling, og da blir det ganske (ikke umulig) men mer tungvint å bytte. Siter Saken er biff!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Kan jeg spørre hva du måtte gi for det?Nypris ligger vel på rett over 10k for et sånt et. bare for app. Forresten et krem apparat å sveise med. til ØB Racing, du bør hvertfall se på et som har euro kobling på slangepakka. Slangepakka kan etterhvert bli slitt, og da er det greit å kunne bytte ut denne. Mange av de billige apparatene har ikke euro kobling, og da blir det ganske (ikke umulig) men mer tungvint å bytte. hmm.. med reduksjonsventil, 15kg tråd osv osv kom det på ca 14 lapper:) Veldig fornøyd med det, anbefales! Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelatle Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Det apparatet det sto Rally-mig på er et Migatronic apparat. Har selv et slikt apparat og er kjempefornøyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Det apparatet det sto Rally-mig på er et Migatronic apparat. Har selv et slikt apparat og er kjempefornøyd. yup, veit. Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg