Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bilen min har gått dårligere og dårligere siden jeg kjøpte bilen.

Mistet tomgangs skruen for en stund tilbake, så da mistet jeg tomgang. tettet hullet midlertidig og dro å henta ny skrue på huggern, når jeg satt i ny skrue fikk jeg ikke justert tomgangen med den, og tomgangen er veldig lav, så vidt den går og den går ikke når bilen er kald uten choke.

mistenker bensinfilteret, noen som har opplevd noe lignende?

hvis jeg ruser motoren, tar det lenger tid en normalt før den får turtall. bilen trekker mye dårligere en den skal. tennpluggene soter så tror den får nok bensin, skal sjekke tennpluggene på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kom til å tenke på, når jeg fant ut hvordan timingen til tenninga blir stillt at jeg bytta jo fordeler for noen uker siden. og jeg har ikke satt fordeleren noen spessielt sted. det kan være grunnen til at den går dårlig. skal prøve å flytte denne litt frem og tilbake senere i dag. noen tips til hvor denne burde stå? jeg har ikke lys til å sjekke tenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å tenke på, når jeg fant ut hvordan timingen til tenninga blir stillt at jeg bytta jo fordeler for noen uker siden. og jeg har ikke satt fordeleren noen spessielt sted. det kan være grunnen til at den går dårlig. skal prøve å flytte denne litt frem og tilbake senere i dag. noen tips til hvor denne burde stå? jeg har ikke lys til å sjekke tenninga.

 

har du ikke tenningslampe?

 

den skal ha rundt 7 grader fortenning ved 750rpm og da blir det ca. 8-10 grader på 1000rpm.

 

om du ikke har tenningslampe:

 

så kan du få en kompis til å holde turtallet på 2000rpm også vrir du att og fram på tenningen til du finner hvor motoren går renest.

740 bruksbil: B230F med 11:1, KG004, porting og heimsnekkra eksos.

Bil/motorbygge på gang.

Sersjant/lærlingebefal @ Motorverksted Andøya flystasjon (skrur motor på Orionflyene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å tenke på, når jeg fant ut hvordan timingen til tenninga blir stillt at jeg bytta jo fordeler for noen uker siden. og jeg har ikke satt fordeleren noen spessielt sted. det kan være grunnen til at den går dårlig. skal prøve å flytte denne litt frem og tilbake senere i dag. noen tips til hvor denne burde stå? jeg har ikke lys til å sjekke tenninga.

 

Du hadde strengt tatt flaks at den overhodet startet da. Du kan få låne tenningslampe hos meg, hvis du trenger det.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stillte litt på tenninga i går, satt den der det hørtes best ut på 2000 rpm, motoren går litt bedre, men problemet viste seg å ikke være tenninga men heller bensintilførsel. er ikke så mye man kan stille tenninga på, kan bare flytte fordeleren 3-4 cm frem og tilbake. noen som har bilde av en frontmontert fordeler som er riktig stillt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren mista helt kraften i går, før jeg stillte tenninga men.

kom såvidt opp bakken og fikk ikke over 4000 rpm selv om jeg tok inn cluchen. så stillte jeg tenninga, men ingen stor forskjell satte den der den gikk best. dette løste ikke problemet og jeg fikk ikke noe mer turtall eller kraft. lot bilen stå en stund, etter det så gikk bilen bra igjen, bedre en før faktisk. mistenker rusk i forgasser eller bensinfilter. syns fortsatt motoren er treig på å få turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo flytte drevet til mellomakselen en tann eller to :) kan jo i prinsippet få hur høg tandning som helst..

 

Friske tenningsdeler er også et must for problemfri gange..

Samme med freshe filter og pumper..

 

Membranen i gasseren er også noe som bruker å være årsak til høyt forbruk og dårlig effekt.

Men ikke demonter denne uten en ny allerede ved din side,ellers så sliter du med å få på plass den gamle :)

 

Ellers så er det jo sesong for kondensfjerner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror tenninga ligger ca der den skal. hadde problemer med tenning tidligere, bytta fordeler med hallsensor. bytta plugger og coil samt tennmodul\sluttrinn så tenninga burde være ok, virker som den tenner når den skal. tenkte å åpne forgasseren og fjerne rusk. men da burde jeg la membranen være?

hvordan er med med pumpa til b230a? dette noe som vanligvis blir et problem?

jeg tror problemet ligger i forgasser, pumpe eller bensinfilter.

mest sansynlig i forgasseren.

hva bør jeg være obs på når jeg åpner denne?

hvor legger det seg vanligvis dritt inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noe problem med bensinpumpe på b230a. Eneste som kan skje er at den tar kvelden, og du går tom for bensin. Tror heller ikke på rusk i gasseren eller filter for den sags skyld, siden den som du sier går for fett og soter.

 

Sjekk at alt av tenningsdeler er tipp-topp, 1-2 cm med blå gnist når du holder pluggen mot gods.

Sjekk også at flottørventilen stenger. For å gjøre dette må du demontere gasseren og åpne lokket på bunnen av gasseren.

 

Ellers så slites nåla på a-gasserene nært toppen, noe som resulterer i for fet blanding på tomgang. Når denne justeres på verksted, ender man opp med en bil som går altfor magert, med påfølgende feiltenning.

 

Membranet har ingen innvirkning på forbruket. Når det først går så får du en turtallsperre på under 2000rpm, fordi det aldri blir nok vakum i gasseren til å løfte stempelet høyt nok.

 

Hvorfor tror du foresten at tenningen er rett? Da jeg byttet fordeler på b230a'en var tenningen laangt på feilspor.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranet har ingen innvirkning på forbruket. Når det først går så får du en turtallsperre på under 2000rpm, fordi det aldri blir nok vakum i gasseren til å løfte stempelet høyt nok.

 

 

 

Merkelig det der.. Har opplevd at forbruket gikk i været med gåen membran?? Og sef. som du sier at man ikke fikk opp turtallet,men hvor mye er vel avhengig av størrelsen på hullet i membranen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbruket er ikke så alt for gærnt tror jeg. 1.2 målte jeg det til.

jeg har noen utette pakninger på forgasseren uansett, sikkert greit å se litt inni der også, så jeg kjøper et kit for 100 spenn. kjøper med et bensinfilter også. kansje det hjelper kansje ikke, uansett greit med nye deler inni der, og få tetta lekasjen. må fylle på atf olje av å til. skal prøve å putte på motorolje istedet etter overhalinga, får å få mer aks tilskudd. jeg fikk ikke turtallet over 4000 i går, senere i går gikk den ikke over 5000. og etter der igjen gikk den plutselig bedre igjen.. rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår