Gå til innhold

Bilen trekker dårlig 740 Gl

Ranger emnet


uberhenrik

Anbefalte innlegg

har ikke satt pakning feil vei, sjekket veldig nøye med at alle hull stemte overens.

hvordan kan jeg kontrollere magnetventilen?

 

Med tenningen på (og motoren av) ta av ledningen på magnetventilen og sett den på igjen. Det skal komme ett ganske godt hørbart klikk i det du slår ventilen av/på.

Klikker ventilen hvis du setter på strøm fra en kjent god strømkilde (+ på batteri) så er det brudd på ledningen. Ingen vits i å feilsøke det videre, holder med å legge opp strøm rett fra + på coil. I motsatt tilfelle må du bytte ventilen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med tenningen på (og motoren av) ta av ledningen på magnetventilen og sett den på igjen. Det skal komme ett ganske godt hørbart klikk i det du slår ventilen av/på.

Klikker ventilen hvis du setter på strøm fra en kjent god strømkilde (+ på batteri) så er det brudd på ledningen. Ingen vits i å feilsøke det videre, holder med å legge opp strøm rett fra + på coil. I motsatt tilfelle må du bytte ventilen.

 

Jeg hører et klikk hvis jeg har panseret oppe og skrur tenninga på 2, skal sjekke om det er denne jeg hører.

 

Se bildet på side 2 hvis du ikke fikk det med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/DSC001772.JPG[/img]

 

Dette så feil ut.

 

1: Fuel cut-off solenoid

Denne skal ha strøm med tenning på

 

2: Varmstartsventil:

Denne skal ha strøm med tenning på 1 av ledningene, og den andre skal gå i jord.

 

1 var magnetventil?

 

hvis dette ikke hadde funka hvordan ellers hadde jeg merka det?

sliter bare med tomgang egentlig.

varmstart funker bra, så regner med at den er i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil (har forsåvidt samme motor som deg), der har jeg blinda den skruen som justerer tomgangen på innsuget da denne hele tiden skrudde seg ut å motoren fikk falskluft å døde. Den andre skruen på gasseren som du klarer å justere tomgangen litt med, har jeg skrudd helt inn. Jeg justerer tomgangen på selve gassarmen. Er en skru der som bestemmer hvor mye turtall du skal ha når choken er på. Er den skruen jeg skrur på. Man kan få litt høy tomgang med choken helt ute, men funker supert for min del. Har ca 1300rpm når choken er helt ute, og rett under 1000rpm når choken er inne.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 var magnetventil?

De er strengt tatt magnetventiler begge to, men 1 var den magnetventilen vi snakket om opprinnelig (altså den som må ha strøm for at tomgangen skal fungere)

 

 

hvis dette ikke hadde funka hvordan ellers hadde jeg merka det?

sliter bare med tomgang egentlig.

varmstart funker bra, så regner med at den er i orden

 

Varmstartsventilens funksjon er å lufte ut flottørhuset når tenningen er av. Bensindampen blir da luftet ut under bilen ved girkassa. Uten varmstartsventilen, ville bensindampen sige oppi forgasseren og innsuget, og gi en altfor fet blanding til å starte.

 

Med tenningen på, lufter varmstartsventilen bensindampen inn i gasseren igjen. Varmstartsventilen kan feile på 4 måter:

  1. Den kan sette seg fast i på posisjon, som resulterer i for fet blanding ved varmstart, slik at man må gi full gass når man skal starte.
  2. Den kan sette seg fast i av posisjon, som ikke gir noen merkbar forskjell
  3. Den kan være brudd i ledningene til den, som gir samme resultat som 2.
  4. Den kan gå tett. Skjer dette så vil motoren begynne å hakke voldsomt etter en liten stund, for å så stoppe helt, til den blir startet på nytt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil (har forsåvidt samme motor som deg), der har jeg blinda den skruen som justerer tomgangen på innsuget da denne hele tiden skrudde seg ut å motoren fikk falskluft å døde. Den andre skruen på gasseren som du klarer å justere tomgangen litt med, har jeg skrudd helt inn. Jeg justerer tomgangen på selve gassarmen. Er en skru der som bestemmer hvor mye turtall du skal ha når choken er på. Er den skruen jeg skrur på. Man kan få litt høy tomgang med choken helt ute, men funker supert for min del. Har ca 1300rpm når choken er helt ute, og rett under 1000rpm når choken er inne.

 

hmm, mulig jeg tester dette.

 

Slitenvolvo:

glemte å teste magnetventilen:P men jeg har tomgang, men ikke når den er kald, og den er en smule lav av og til .

 

Hmm varmeapparatet ble ikke varmt i dag tidlig. motoren ble varm og temp nåla la seg midt på, men ingen varme inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har tomgang, men ikke når den er kald, og den er en smule lav av og til .

Har du justert noe på blandingsskruen? Har en tendens til å daue av på tomgang om blandingen er for fet.

 

På kald motor er det lurt å gi littegrann choke (bare noen mm ut, slik at tomgangskammen rører skruen på gassen, uten at blandingen blir fetere) for å ha ideel tomgang.

 

Ellers vil jeg tro at bilen din går mye greiere, straks tenning og co er skikkelig justert.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som justerer CO?

Ja

har en mistanke at den går fet, siden pluggene soter.

må vel ha den et sted med co meter?

 

Vil absolutt anbefale deg å låne deg co apparat, eventuelt å sette bort jobben. Koster ikke mange kronene det, men du bør kanskje tynne ut blandingen først slik at bilen går på tomgang.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn ut blandingen til du har den beste tomgangen, kjør opp en bakke i tredjegir med lett gass og under 2000rpm. Hakker bilen, justerer du ut en halv omdreining. Hakker bilen ikke, kan du justere den en halv omdreining inn. Gjenta til du må fete opp blandingen. Dette burde gi deg en høvelig baseline.

 

Tipper at en co-justering koster mellom 100kr og 500kr, hvis ikke du kjenner noen på verkstedet som bare kan låne deg apparatet, da. Tar maks 10 minutter. Sist jeg justerte co, så spurte jeg bare pent på eu-kontrollen om ikke jeg kunne få justere co-en, siden jeg viste at den var langt ute på vidda, og fikk justert den gratis. Men ymmv.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår