Gå til innhold

Kjørte med oljepåfyllingslokket åpen

Ranger emnet

vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å kjøre med oljepåfyllingslokket åpent en stund forrigårs...lokket lå ved motoren heldigvis...

Det er kommet ut olje i motorrommet. skal vaskes..

Men er det farlig, må jeg evt bytte olje osv??

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hersker vel et visst overtrykk (ideelt sett et ørlite undertrykk) i veivhuset, noe som gjør at det neppe er så mye spurv og småstein som har tatt seg inn i motoren din.

Det er dog en mulighet for at urenheter kan ha blitt sugd inn i innsuget via veivhusventilasjonen og via det åpne oljepåfyllingshullet, men på den korte tiden og tatt i betraktning de lite støvete kjøreforholdene som råder på denne tiden av året, så har nok ingen skade skjedd.

Men et ekstra oljebytte har jo ingen vondt av...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på den korte tiden og tatt i betraktning de lite støvete kjøreforholdene som råder på denne tiden av året, så har nok ingen skade skjedd.

Det er på denne tiden av året det er mest støv i Bergen i hvert fall. Jeg tror likevel det har gått helt fint med bilen din jeg også. For å være sikker, kan du jo bytte olje og filter dersom du skulle være bekymret. Da sover både du og bilen godt om nettene.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg skiftet nettopp olje på mandag, Mobil 0W-40.

Men det merkelige er at når jeg sjekket nivået dagen etterpå var den på max...

Det regnet mye forrigårs her i Oslo, kan regnvann ha kommet inn?

Så en boble på peilepinna når jeg sjekket, når motoren var varm, samme dagen som lokket var av..

Jeg får Mobil1 olje veldig billig, så jeg driter i om jeg må bytte, da kjøper jeg 4L imorra og bytter med engang.

Fikk ikke byttet oljefilteret sist heller, så kanskje jeg tar en oljeskift imorra...

hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk til alle for svarene.. ser ut som det ikke er noe alvorlig feil jeg har gjort.

Jeg vasket motorrommet igår, samt hele bilen. Til motorvask brukte jeg bare biltemas motorvask og lot det virke i 15 min(ikke på lakkerte flater), sprayet kun på motoren, slangene, tok og skrudde ut motordekselet og vasket den også...

Etter spylinga, sprayet jeg over med wd40 og det ser veldig bra ut nå. ikke noe oljesøl i motorrommet.

Motoren oppfører seg helt normalt, samt at jeg kan se litt på forbruket også, når ting ikke stemmer...

Ligger på under 5.8-6.0L på langkjøring i 120Km/t og 6.5L blandet kjøring....

Er syk så jeg gidder ikke å bytte olje nå, tar det til uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider