Gå til innhold

Dumpe vekt for å komme under 3500 kg.

Ranger emnet

lorten

Anbefalte innlegg

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11345759&sid=xz20tbeN3y_c658957&pos=null&tot=null

Har lyst å kjøre denne på på førerkortklasse B, men problemet er at den veier 4300 kg. Går det an å kvitte seg med ca 1000 kg. Fjerne brannslanger, stiger etc. Også registrere den på ny? Og har vi da lovt å ha setene slik de står eller må de "sikte" samme vei som førersetet? Håper noen forstår meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg/dere ville jeg kontaktet Statens Vegvesen og hørt med dem først. Er utrolig kjipt å gå i gang med noe slikt, uten å vite om det blir godkjent. Vil tro dere klarer å ribbe rimelig mye vekt med tanke på pumper, slanger og annet utstyr.

Ta deg en tur til Statens Vegvesen, gjerne med bilder av brannbilen, og så forteller du om planene deres. Hjelper ikke å spørre en gjeng med "eksperter" her når det er SV som bestemmer. :) Kan jo hende andre har gjort lignende, men ville hørt med SV.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av avgjørende betydning at det skilles mellom den faktiske vekta på bilen og tillatt totalvekt. Tillatt totalvekt påvirkes ikke av hvor mange brannslanger du klarer å pælme ut. For å endre denne må man endre bilens egenskaper, feks ved å ta bort et fjærblad i bladfjæra bak.

Edit: Housey var raskere enn meg...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet så må du ha traktorlappen (T) for å kjøre traktor.

Jeg hevder nei:

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

moped

traktor, men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

snøscooter med eller uten tilhengesledes hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm som trekker tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg

Kilde: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1162372680743&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet fra garden i 2003 (og da var det vell klasse T?) så det har jeg ikke følgt så mye med på. Så jeg kan kjøre traktor med min klasse B da, så bra :D

Men for traktor over 3500kg så må jeg ha klasse T sant? Og der kommer vell denne (laste)bilen inn?

Edit: får du moped på kl. B enda altså?

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider