esbandos Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Hei. I forbindelse med turboprosjektet mitt, må jeg lage meg en downpipe. Har den downpipen som skal stå på turboen, men da denne ikke passer eller har bøy på seg kan jeg ikke bruke den i min bil. Det jeg da tenkte på, er å lage en helt ny en fra begynnelsen av. Altså få tak i metall til å lage selve flensen, å så få tak i rør til å sveise på den flensen igjen. Hvordan vil dette gå? Hva slags metall tykkelse burde jeg bruke til den flensen, og hvordan rør dim? Har 3" eksos på resten av bilen, så da må vel downpipen også være 3"? Kan jeg lage den flensen selv, eller må jeg få noen som kan frese den ut til meg? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Flensen sånn ca 15mm tykk,sånn fordi det er greit å ha litt å plane på... Bare å file/kappe/slipe ut selv det hvis du ikke kjenner noen med vannskjærer... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Ah. :) Takk for svar.. Hva burde jeg lage pakning av da? Eller fåes dette kjøpt? Turboen er en turbo fra en saab 900 turbo ihvertfall. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Har 3" eksos på resten av bilen, så da må vel downpipen også være 3"? Det stemmer. Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Det stemmer. Må ikke men må evt. ha en overgang til 3" nede mot resten av eksosen. Kjøpt 2 90graders bend og sveis de sammen og lag en flens mot turbo som nevnt over her. Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 MÅÅÅÅÅ ikke nei, men bør absolutt. Ellers blir det flaskehals. Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Momo, hvor mye effekt MÅ du har for og absolutt måtte ha 3" sist jeg hørte så sa gutta at 2.5" eksos flowet nok for 300 hk ;) ( turbo ) Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Ah. :) Takk for svar.. Hva burde jeg lage pakning av da? Eller fåes dette kjøpt? Turboen er en turbo fra en saab 900 turbo ihvertfall. Pakning kan kjøpes,eller klippes ut fra en tynn kobberplate f.eks... En T3 det da... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Jeg har muligheter for å laserskjære deler opp til 15 mm i stål og rustfri. Bruker å programere inn ett par tonn i uka så ofte blir det plass som bare blir kastet så da kan jeg like så greit fylle inn noe ekstra. Send en tegning og ønske om tykkelse og kvalitet så kan jeg finne pris :) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Momo, hvor mye effekt MÅ du har for og absolutt måtte ha 3" sist jeg hørte så sa gutta at 2.5" eksos flowet nok for 300 hk ;) ( turbo ) Når man først skal lage downpipe og allerede har 3" resten, er det jo idioti å ikke lage downpipe i 3" Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Mange svar her ser jeg.. :p Uansett.. Den pakningen... Er vel lite lurt å lage den av "vanlig" pakningspapir, så derfor datt min tanke over på kobber. Hvor tykk bør denne pakningen være? Vet at på orginal 240 eksos, er pakningen dobbel. Dvs det er ei kobberplate øverst, noe mykere i midten og kobber igjen. Holder det da å bruke bare kobber som pakning mellom downpipe og turbo? Blir vel 3" downpipe vil jeg tro ja. Med litt smalere/tykkere sluttstykke slik at jeg får den inni/over mitt 3" anlegg. realace, hvor bor du hen forresten? Mulig jeg sender deg tegning på Pm. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
momo Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Momo, hvor mye effekt MÅ du har for og absolutt måtte ha 3" sist jeg hørte så sa gutta at 2.5" eksos flowet nok for 300 hk ;) ( turbo ) Han har 3" effektanlegg, jeg ser ingen grunn til å lage en 2.5" downpipe da. Turbobil bør ha minimum 3" hele veien uansett, mener jeg da. Siter - 85 Toyota Levin AE86 - F20C - 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Ser igrunnen heller ingen grunn til å ikke ha 3".. :p Uansett. Noen som har bilde, samt mål på en 3" downpipe fra 244? Helst en som passer overens med 3" JT. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Mange svar her ser jeg.. :p Uansett.. Den pakningen... Er vel lite lurt å lage den av "vanlig" pakningspapir, så derfor datt min tanke over på kobber. Hvor tykk bør denne pakningen være? Vet at på orginal 240 eksos, er pakningen dobbel. Dvs det er ei kobberplate øverst, noe mykere i midten og kobber igjen. Holder det da å bruke bare kobber som pakning mellom downpipe og turbo? Blir vel 3" downpipe vil jeg tro ja. Med litt smalere/tykkere sluttstykke slik at jeg får den inni/over mitt 3" anlegg. realace, hvor bor du hen forresten? Mulig jeg sender deg tegning på Pm. :) Trondheim Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Han har 3" effektanlegg, jeg ser ingen grunn til å lage en 2.5" downpipe da.Turbobil bør ha minimum 3" hele veien uansett, mener jeg da. Så en turbobil med 200hk bør ha 3" da eller? :) 2,5" fungerer som regel bra opp til 350hk om ikke eksosanlegget er alt for dårlig laget. Andre fordeler med å ikke overdrive dimensjonen er jo kulere lyd, mindre plasspoblemer, og til dels bedre respons? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.