Gå til innhold

MS sprut til volvo B20E

Ranger emnet


robin89

Anbefalte innlegg

Hei:)

Driver å spekulerer i megasprut til grombilen til sommeren og har et par spm i den anledning. Begynte som helt blank på emnet men har lest som f*** på alt jeg har funnet om innsprut de siste dagene!

 

Opplysninger om motor + det jeg alledede har:

* Volvo B20E

* Orginal innsprut topp for D-jetronic

* Orginale innsprutere - Ca 320cc 2,4ohm

* Turbo

* Mekanisk fordeler med impulskontakter

* Elektrisk bensinpumpe

* Drivstoffsregulator

* Releoppsett for pumpen

 

Og som jeg har forstått det så trenger jeg:

 

1) Styringsenhet (Lurer på en megasquirt I V2,2)

2) CLT og IAT sensorer -for vann og luft-temp

3) MAP sensor -for å lese trykket i manifolden ved overladning

4) Noe for å begrense spenningen til innsprutdysene

5) Tuningkabel

6) Programvare for laptop

7) Lamdasonde for å lese av uforbrent luft i eksos (helst en breibåndssonde med egen oppvarming)

8) Kabelhase for å legge ut fra MS`en til komponentene

9) TPS eller gasspjellføler som fungerer som et potensiometer

 

Kilde: http://www.diyautotune.com

 

Noe jeg har glemt eller eventuelt misforstått?

 

SPØRSMÅL OM CLT, IAT, lamdasonde og TPS:

 

Kan jeg ta disse delene fra hvilken som helst bil og kalibrere MS`en utifra verdiene disse komponentene har?

 

SPØRSMÅL OM TENNING:

 

Kan jeg trigge tenningen med kontaktene på fordeleren jeg har?

 

Takknemlig for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: hvorfor vil du ha ms1v2.2? det er jo ms2 v3 ute som er bedre, og Spectre eMS-Pro ser snopen ut!

2:kjøper du på diyautotune

3:innebydg i ms boksen

4:dette ordner du i innstillingene til ms

5:clas ohlson eller lignende har. pass på å ha serial kabel, mye tull med slike usb convertere

6:laster du ned på f.eks http://www.megasquirt.info

7:kjøp lc-1 med bosch lsu-4 sensor, på diyautotune, den er bra

8:har de på diyautotune

9:husk det må være av typen med potensiometer

 

 

 

 

du kan bruke den orginale vanntempsensoren, og konfigurere den med megatune, og ja, du kan bruke fordeler med hallgiver, ingen problem der :)

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: hvorfor vil du ha ms1v2.2? det er jo ms2 v3 ute som er bedre, og Spectre eMS-Pro ser snopen ut!

2:kjøper du på diyautotune

3:innebydg i ms boksen

4:dette ordner du i innstillingene til ms

5:clas ohlson eller lignende har. pass på å ha serial kabel, mye tull med slike usb convertere

6:laster du ned på f.eks http://www.megasquirt.info

7:kjøp lc-1 med bosch lsu-4 sensor, på diyautotune, den er bra

8:har de på diyautotune

9:husk det må være av typen med potensiometer

 

 

 

 

du kan bruke den orginale vanntempsensoren, og konfigurere den med megatune, og ja, du kan bruke fordeler med hallgiver, ingen problem der :)

 

Tusen takk for svar!:)

 

Er ikke sikker på om jeg trenger noe bedre enn den MS I V2,2? Gikk kjapt innom den V3, men fant ut i raske trekk at den var mere avansert og kunne styre tenning også! Men så har jeg jo ikke elektronisk tenning, så jeg tipper det ikke er no vits?

 

Men stusser litt på den fordleren med impulskontaktene (Hallgiver som du kaller det:)

 

Den har 3 pinner. Den i midten tror jeg man har konstant spenning på, mens den til venstre og den til høyre får kontakt med spenningen når "kammen" inne i fordeleren påvirker de når det er tid for en dose innsprøytning!

 

Da lurer jeg på: Hvis fordeleren gir ut signal kun fra to terminaler, kan den jo bare betjene to dyser!

 

Da må i tilfelle to og to dyser sprute samtidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er oppegående og klarer å ta til deg info på egenhånd. Har trua på prosjektet ditt. :thumb

Hvis du får v2.2 på billigsalg er det selvfølgelig noe å tenke på. Halv pris er halv pris. Ferdig med det. I begynnelsen var det jo versjon 0.01 osv.. De fungerte jo de også.. :)

 

Men du bør lese litt nøyere om MS1 og MS2. vX.X sier mest/bare noe om hvilken versjon printkortet osv er. v3 er mer mekanisk stabil for eksempel. Samme om du går for MS1 eller 2 er det jo greit å ha muligheten til å styre tenning når du behersker den andre biten.:drunk:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!:)

 

Er ikke sikker på om jeg trenger noe bedre enn den MS I V2,2? Gikk kjapt innom den V3, men fant ut i raske trekk at den var mere avansert og kunne styre tenning også! Men så har jeg jo ikke elektronisk tenning, så jeg tipper det ikke er no vits?

 

Men stusser litt på den fordleren med impulskontaktene (Hallgiver som du kaller det:)

 

Den har 3 pinner. Den i midten tror jeg man har konstant spenning på, mens den til venstre og den til høyre får kontakt med spenningen når "kammen" inne i fordeleren påvirker de når det er tid for en dose innsprøytning!

 

Da lurer jeg på: Hvis fordeleren gir ut signal kun fra to terminaler, kan den jo bare betjene to dyser!

 

Da må i tilfelle to og to dyser sprute samtidlig?

 

den i midten pleier og være signal ut, og de på sidene er + og -.

alle dysene blir fyrt av samtidig, dette er helt vanlig. evt, kan du fyre av to og to, men fordelene er få.

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stusser litt på den fordleren med impulskontaktene (Hallgiver som du kaller det:)

 

Den har 3 pinner. Den i midten tror jeg man har konstant spenning på, mens den til venstre og den til høyre får kontakt med spenningen når "kammen" inne i fordeleren påvirker de når det er tid for en dose innsprøytning!

 

Da lurer jeg på: Hvis fordeleren gir ut signal kun fra to terminaler, kan den jo bare betjene to dyser!

 

Da må i tilfelle to og to dyser sprute samtidlig?

 

Dette er ikke en Hall-giver, men som du helt korekt pressiserer 2 "brytere" som forteller når den skal gi en sprut i dysene. 2 og 2 dyser er paralellkoblet slik at den spruter annenhver gang på 2 og 2 dyser. Denne giveren i fordeleren skal du ikke bruke hvis du bygger om til MS.

Hadde en 164E for noen år siden, der var 3 og 3 dyser paralellkoblet.

 

Hvis du bygger om og gjør det litt ordentlig, kan du få det til å se helt originalt ut selv om du har moderne el.nikk under "skallet". Behold foreksempel den store originale "MAP" sensoren, men blend slangen.

Lykke til.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en Hall-giver, men som du helt korekt pressiserer 2 "brytere" som forteller når den skal gi en sprut i dysene. 2 og 2 dyser er paralellkoblet slik at den spruter annenhver gang på 2 og 2 dyser. Denne giveren i fordeleren skal du ikke bruke hvis du bygger om til MS.

Hadde en 164E for noen år siden, der var 3 og 3 dyser paralellkoblet.

 

Hvis du bygger om og gjør det litt ordentlig, kan du få det til å se helt originalt ut selv om du har moderne el.nikk under "skallet". Behold foreksempel den store originale "MAP" sensoren, men blend slangen.

Lykke til.

 

Skal ikke uttale meg hvor vidt det er hal giver eller ikke org på denne motoren! Men burde ikke være noe problem å modde denne fordeleren med halgiveren fra f.esk 230a fordeleren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er oppegående og klarer å ta til deg info på egenhånd. Har trua på prosjektet ditt. :thumb

Hvis du får v2.2 på billigsalg er det selvfølgelig noe å tenke på. Halv pris er halv pris. Ferdig med det. I begynnelsen var det jo versjon 0.01 osv.. De fungerte jo de også.. :)

 

Men du bør lese litt nøyere om MS1 og MS2. vX.X sier mest/bare noe om hvilken versjon printkortet osv er. v3 er mer mekanisk stabil for eksempel. Samme om du går for MS1 eller 2 er det jo greit å ha muligheten til å styre tenning når du behersker den andre biten.:drunk:

 

Tusen takk:D Jo kan lese mere om fordeler ved MS2, men i utgangspunktet prøver jeg å slippe unna kun med det mest nødvendige:P Sånn er det når man studerer gitt! hehe...

 

Men det skader jo ikke å undersøke litt uansett:)

 

RuZleBiFf

Å kjøre sprut uten tenning blir fort tull og plunder og det vil minske effekten du får BETRAKTELIG!

Ta en titt på Direct Coil Control. Det er verdt det.

 

Skal gjøre det! Takk for tipset:)

 

Turbojonas

den i midten pleier og være signal ut, og de på sidene er + og -.

alle dysene blir fyrt av samtidig, dette er helt vanlig. evt, kan du fyre av to og to, men fordelene er få.

 

Har hørt om at det går ann å la dysene sprute slik at bensinsprayen lagres i kanalen helt til ventilen åpner!

 

 

780V8

Dette er ikke en Hall-giver, men som du helt korekt pressiserer 2 "brytere" som forteller når den skal gi en sprut i dysene. 2 og 2 dyser er paralellkoblet slik at den spruter annenhver gang på 2 og 2 dyser. Denne giveren i fordeleren skal du ikke bruke hvis du bygger om til MS.

Hadde en 164E for noen år siden, der var 3 og 3 dyser paralellkoblet.

 

Hvis du bygger om og gjør det litt ordentlig, kan du få det til å se helt originalt ut selv om du har moderne el.nikk under "skallet". Behold foreksempel den store originale "MAP" sensoren, men blend slangen.

Lykke til.

 

Hvorfor fungerer ikke det opplegget med kontaktene på den fordeleren da? Fikk et tips her om en 230A-fordeler! Kansje det kan være noe!

 

Bilen er ser egentlig ikke så veldig orginal ut fra før så det har ikke så mye å si om litt moderne elektronikk vises:)

 

Sjønner det godt hvis man har en klassiker der det gamle D-jet opplegget begynner å skrante og man vil bygge om til MS! Da synes jeg også man burde lagt ned tid på å sjule de nye sakene slik at orginal-looken bevares! Gjorde du det på din 164?

 

Men som sagt så er dette en litt røff, sort amazon som det kanskje ikke er like mye vits i å holde så korrekt;)

 

NM-Performance

Skal ikke uttale meg hvor vidt det er hal giver eller ikke org på denne motoren! Men burde ikke være noe problem å modde denne fordeleren med halgiveren fra f.esk 230a fordeleren!

 

Spørs om jeg må prøve en 230a fordeler da, siden det ble sagt at den jeg har ikke vil fungere. Men det er da egentlig ikkeno problem! 230A-deler får man jo slengt etter seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

780V8

 

 

Hvorfor fungerer ikke det opplegget med kontaktene på den fordeleren da? Fikk et tips her om en 230A-fordeler! Kansje det kan være noe!

 

Bilen er ser egentlig ikke så veldig orginal ut fra før så det har ikke så mye å si om litt moderne elektronikk vises:)

 

Sjønner det godt hvis man har en klassiker der det gamle D-jet opplegget begynner å skrante og man vil bygge om til MS! Da synes jeg også man burde lagt ned tid på å sjule de nye sakene slik at orginal-looken bevares! Gjorde du det på din 164?

 

Men som sagt så er dette en litt røff, sort amazon som det kanskje ikke er like mye vits i å holde så korrekt;)

 

 

En Hall giver er jo en bryterløs giver som gir ett signal når det passerer en magnet eller metall i feltet, mens disse bryterene som sitter i fordeleren til gamle D-Jet er nettop mekaniske brytere, omtrent som 2 stifter som gir kontakt hver gang fordeleren går rundt. Dette brukte el.nikken til å gi ett signal til dysene.

Men det går nok ann å bygge om fordeleren til Hallgiver med hjelp av en B230 fordeler. Man må bare være litt neve-nyttig :)

 

Nei. Bygde ikke om min 164 nei. Når jeg hadde den var det ikke noe som het MS gitt. Men av bitter erfaring lærer man jo en del om D-Jet når man har den som bruksbil og lite penger. Var jo ikke akkurat driftsikkert :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hall giver er jo en bryterløs giver som gir ett signal når det passerer en magnet eller metall i feltet, mens disse bryterene som sitter i fordeleren til gamle D-Jet er nettop mekaniske brytere, omtrent som 2 stifter som gir kontakt hver gang fordeleren går rundt. Dette brukte el.nikken til å gi ett signal til dysene.

Men det går nok ann å bygge om fordeleren til Hallgiver med hjelp av en B230 fordeler. Man må bare være litt neve-nyttig :)

 

Nei. Bygde ikke om min 164 nei. Når jeg hadde den var det ikke noe som het MS gitt. Men av bitter erfaring lærer man jo en del om D-Jet når man har den som bruksbil og lite penger. Var jo ikke akkurat driftsikkert :)

 

 

 

Misforstå meg ikke nå. Mener ikke at det er en bra løsning, men går faktsik å bruke gammel stift trigger på MS også! :D

Gammel og ny teknologi i salig harmoni! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg har forstått det så trenger jeg:

 

1) Styringsenhet (Lurer på en megasquirt I V2,2)

2) CLT og IAT sensorer -for vann og luft-temp

3) MAP sensor -for å lese trykket i manifolden ved overladning

4) Noe for å begrense spenningen til innsprutdysene

5) Tuningkabel

6) Programvare for laptop

7) Lamdasonde for å lese av uforbrent luft i eksos (helst en breibåndssonde med egen oppvarming)

8) Kabelhase for å legge ut fra MS`en til komponentene

9) TPS eller gasspjellføler som fungerer som et potensiometer

 

Kilde: http://www.diyautotune.com

 

Noe jeg har glemt eller eventuelt misforstått?

 

SPØRSMÅL OM CLT, IAT, lamdasonde og TPS:

 

Kan jeg ta disse delene fra hvilken som helst bil og kalibrere MS`en utifra verdiene disse komponentene har?

 

SPØRSMÅL OM TENNING:

 

Kan jeg trigge tenningen med kontaktene på fordeleren jeg har?

 

Takknemlig for alle svar:)

 

1. Jeg ville gått for en MS1V3 fra extraefi.co.uk - fordelene er

mange over det å kjøpe på diy.

2. Riktig.

3. Riktig, men også for å lese vakuum - ikke bare trykk.

4. Trengs ikke hvis du kjøper boks fra extraefi.co.uk - da er det bare å hekte på lavohms dyser.

5. Følger med boksen jeg anbefaler.

6. Som 5.

7. Det er absolutt en verdifull investering, se på Innovative LC-1.

8. Som 5. Må trimmes litt selvsagt.

9. Riktig. Alle volvo 850 og nyere har det.

 

Spørsmål 1:

Du kan, men det er ikke SÅ enkelt. De bør være av NTC type, ellers må du være jævli flink til å lage mappet til sensorene. Det er ikke alle som er av NTC, volvo's lufttempsensor (fra turbomotorene - boschnr. -001) er IKKE av ntc, men noen smartinger har allikevel laget en mapping til den; INC fil som den heter. MS må vite hvilken motstand som tilsvarer hvilken temp hos de aktuelle sensorene og dette er lagret i to filer (CLT og IAT). Det finnes et program som lager disse filene for deg hvis du måler minst 3 verdier selv (f.eks ved romtemp, kokende vann og i kjøleskapet), så regner programmet ut alle andre verdier selv. Dette går ikke dersom sensoren ikke er NTC (kan godt forklare dersom du vil ha en matematisk begrunnelse :))

Jeg anbefaler de standard CLT og IAT sensorene som selges med ms, da er det bare å laste ned ferdige INC filer som funker 100%. DEtte er gm sensorer.

 

Spørsmål 2:

Dette vet jeg ikke desverre, neppe. Det er bare én volvo fordeler som funker og det er den med hall-giver, og det var vel litt senere enn b20 tiden. (korrekt meg om jeg er helt på jordet her!)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hall giver er jo en bryterløs giver som gir ett signal når det passerer en magnet eller metall i feltet, mens disse bryterene som sitter i fordeleren til gamle D-Jet er nettop mekaniske brytere, omtrent som 2 stifter som gir kontakt hver gang fordeleren går rundt. Dette brukte el.nikken til å gi ett signal til dysene.

Men det går nok ann å bygge om fordeleren til Hallgiver med hjelp av en B230 fordeler. Man må bare være litt neve-nyttig :)

 

Nei. Bygde ikke om min 164 nei. Når jeg hadde den var det ikke noe som het MS gitt. Men av bitter erfaring lærer man jo en del om D-Jet når man har den som bruksbil og lite penger. Var jo ikke akkurat driftsikkert :)

 

Hall giver = Induktiv giver altså:)

 

Kunne kjikket litt på en B230 fordeler å spekulert litt! Burde være mulig å modde litt der!

 

Hehe så du har hatt prakk med D-jet du også ja? Tror faktisk ikke det var all verden da det var nytt engang. Mener å ha lest at det alltid har vært mjaks med D-jet:)

 

NM-performance:

Misforstå meg ikke nå. Mener ikke at det er en bra løsning, men går faktsik å bruke gammel stift trigger på MS også!

Gammel og ny teknologi i salig harmoni!

 

Blir det til at jeg bygger om i sommer, tror jeg at jeg glemmer den orginale løsninga likevel jeg! Skal man først begynne med dette, så bør det nok gjøres skikkelig med en gang! Ser her at de fleste anbefaler det:)

 

bjørn

1. Jeg ville gått for en MS1V3 fra extraefi.co.uk - fordelene er

mange over det å kjøpe på diy.

2. Riktig.

3. Riktig, men også for å lese vakuum - ikke bare trykk.

4. Trengs ikke hvis du kjøper boks fra extraefi.co.uk - da er det bare å hekte på lavohms dyser.

5. Følger med boksen jeg anbefaler.

6. Som 5.

7. Det er absolutt en verdifull investering, se på Innovative LC-1.

8. Som 5. Må trimmes litt selvsagt.

9. Riktig. Alle volvo 850 og nyere har det.

 

Spørsmål 1:

Du kan, men det er ikke SÅ enkelt. De bør være av NTC type, ellers må du være jævli flink til å lage mappet til sensorene. Det er ikke alle som er av NTC, volvo's lufttempsensor (fra turbomotorene - boschnr. -001) er IKKE av ntc, men noen smartinger har allikevel laget en mapping til den; INC fil som den heter. MS må vite hvilken motstand som tilsvarer hvilken temp hos de aktuelle sensorene og dette er lagret i to filer (CLT og IAT). Det finnes et program som lager disse filene for deg hvis du måler minst 3 verdier selv (f.eks ved romtemp, kokende vann og i kjøleskapet), så regner programmet ut alle andre verdier selv. Dette går ikke dersom sensoren ikke er NTC (kan godt forklare dersom du vil ha en matematisk begrunnelse )

Jeg anbefaler de standard CLT og IAT sensorene som selges med ms, da er det bare å laste ned ferdige INC filer som funker 100%. DEtte er gm sensorer.

 

Spørsmål 2:

Dette vet jeg ikke desverre, neppe. Det er bare én volvo fordeler som funker og det er den med hall-giver, og det var vel litt senere enn b20 tiden. (korrekt meg om jeg er helt på jordet her!)

 

 

Ja tror du har rett der! Like så greit først som sist å kjøpe ny CLT og IAT sensorer som alle veit fungerer med MS ja!

 

Og når det gjelder fordeleren blir det nok ombygging med 230 fordeler som blir best:)

 

Takker for alle svar folkens!! Kjempegreit for en grønn kar;)

 

bjørn:

Har du forresten handlet hos denne karen? (extraefi.co.uk)

 

Virket som greie tilbud med hensyn til at MS`en var sammensatt pluss at man slipper å tenke noe på lavohms dysene som du nevner her! Desuten virker det som de "grov-mapper" MS`en på grunnlag av opplysninger man gir om motoren:) Høres jo topp ut! Så kommer man kanskje igang på folk-vis!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjørn:

Har du forresten handlet hos denne karen? (extraefi.co.uk)

 

Virket som greie tilbud med hensyn til at MS`en var sammensatt pluss at man slipper å tenke noe på lavohms dysene som du nevner her! Desuten virker det som de "grov-mapper" MS`en på grunnlag av opplysninger man gir om motoren:) Høres jo topp ut! Så kommer man kanskje igang på folk-vis!:)

 

Jeg har handlet der ja, veldig fornøyd. Superhyggelig og hjelpsom fyr. Han bruker også solide drivere til tomgangsmotor så man kan styre de direkte.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet der ja, veldig fornøyd. Superhyggelig og hjelpsom fyr. Han bruker også solide drivere til tomgangsmotor så man kan styre de direkte.

 

Okey:) Tusen takk for tipset!

 

Føler faktisk at jeg har litt bakgrunn å basere litt mekking på nå:) Så får man ta resten etterhvert!

 

Takk skal dere ha alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår