Gå til innhold

Oil Catch tank.

Ranger emnet

PenetraTor

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det bør vel kondensere heller enn å fordampe i en oljecatchtank kanskje? ;)

Nedkjøling

Kondensere mente jeg ja, selvfølgelig!:P

Haha, jeg oppdaget ikke engang at du hadde skrevet feil...

Men tilbake til kondensering: Det er da vel ikke slik at olja i seg selv går over til gassform i veivhuset, oljas kokepunkt må da være høyere enn som så. Derfor forstår jeg ikke helt hensikten med å kondensere noe som helst. De gassene som befinner seg i veivhuset burde det etter mitt syn være om å gjøre å få inn i forbrenningen, ikke føre de tilbake til veivhuset. Det er altså forskjell på å skille olje og gass og å kondensere en gass.

Nå må det understrekes at jeg ikke er hverken kjemi- eller fysikkingeniør, så ovenstående er kun tanker jeg har fabrikkert i mitt usedvanlig kloke hode...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til kondensering: Det er da vel ikke slik at olja i seg selv går over til gassform i veivhuset, oljas kokepunkt må da være høyere enn som så. Derfor forstår jeg ikke helt hensikten med å kondensere noe som helst. De gassene som befinner seg i veivhuset burde det etter mitt syn være om å gjøre å få inn i forbrenningen, ikke føre de tilbake til veivhuset. Det er altså forskjell på å skille olje og gass og å kondensere en gass.

Der tror jeg du tenker litt feil ;)

Hvis en koker opp ei kasserolle med vann så får en vanndamp lenge før vannet oppnår 100 grader enig?

En kan jo se litt på naturen. Hva er skyene laget av? Hvor kommer regnet fra? Er det ikke fordampet vann fra jordoverflata? og verdenshavene koker vel ikke akkurat de heller? hehe

EDIT: På en annen side så veit jeg ingen ting konkret om hva "dampen" som kommer fra veivhusventilasjonen består av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tenker litt feil ;)

Hvis en koker opp ei kasserolle med vann så får en vanndamp lenge før vannet oppnår 100 grader enig?

En kan jo se litt på naturen. Hva er skyene laget av? Hvor kommer regnet fra? Er det ikke fordampet vann fra jordoverflata? og verdenshavene koker vel ikke akkurat de heller? hehe

EDIT: På en annen side så veit jeg ingen ting konkret om hva "dampen" som kommer fra veivhusventilasjonen består av.

Du har et poeng der velo. Men på den annen side er det ikke sikkert olje er like flyktig som vann. Uansett har jeg forstått at olja som følger med opp i oljefella er i dråpeform og ikke gassform. Gassene i veivhuset består av blow by fra forbrenningsrommet, og det er jo nettopp denne dritten vi ønsker å fjerne fra olja og lede tilbake til forbrenningen.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia:

Fordampning/sublimasjon

Når et vannmolekyl forlater en overflate, sier vi at det har fordampet. Hvert vannmolekyl som blir til vanndamp tar med seg litt varme. Denne prosessen kaller vi fordampingsavkjøling. Hvor mye vanndamp det er i luften avgjør hvor mange molekyler som vil gå tilbake til overflaten. Så når man har en netto fordampning, vil vannet få en netto avkjøling på grunn av vannmengden det mister. Andre forhold i atmosfæren kan derimot avgrense denne fordampningsavkjølingen.

Mengden av vanndamp i luften kalles fuktighet. Vi kan måle vanndampinnholdet i luften med et hygrometer. Målingene uttrykkes som spesifikk fukt eller relativ fukt. Temperaturen i atmosfæren og vanndampen avgjør vanndampens likevektstrykk eller metningstrykk. 100 % relativ fukt har vi når partialtrykket fra vanndampen er likt likevektstrykket til vanndampen. Vi sier da at luften er mettet.

En annen form for fordampning er sublimasjon, der vannmolekylene blir til damp fra is istedenfor flytende vann. Her gjelder de samme prinsippene som ved fordampning. Når isen har høyere temperatur enn omgivelsene vil det oppstå sublimasjon. Det er sublimasjon som fører til at is og snø sakte kan forsvinne selv om temperaturen er for lav til å kunne smelte is og snø.

Kondensasjon

Vanndamp vil bare kondensere på en annen overflate hvis overflaten er kaldere enn temperaturen til vanndampen, eller om luften er overmettet på vanndamp. Når vanndamp kondenserer på en flate skjer det en netto oppvarming av flaten fordi vannmolekylet tar med seg varme. Derfor vil lufttemperaturen under kondensasjonsprosessen falle litt. I atmosfæren fører kondensasjon til skyer, tåke og nedbør, men vanligvis bare hvis vanndampen har en lita kjerne å kondensere på. Duggpunktet til luften er temperaturen luften må avkjøles til for at kondensasjon skal oppstå.

Kondensasjon av vanndamp på en flate vil altså oppstå hvis temperaturen til flaten er under eller like stor som duggpunkttemperaturen i atmosfæren. Deposisjon er en type kondensasjon, der vanndamp går direkte fra vanndamp til iskrystaller utan å kondensere til vann først. Rim og snø er eksempler på denne prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider