Gå til innhold

Merkverdig problem.

Ranger emnet


ActiveX

Anbefalte innlegg

Hei

prøve idag å starte opp igjen bilen etter et par måneder uten start.

det gikk til slutt, uten noen problmer.

 

Men merker det at den ikke vil i gir.. når jeg trykket inn cløtchen, vil den altså ikke gå i gir. den rikker seg bare 5 cm, så låser den seg(giren)..

 

Og når jeg prøver å ta den i reverse, så høres det ut som at cløtchen ikke er inne.. sånn fæle *skrrrr* lyd..

 

 

 

Men når jeg prøver å sette den i gir, når bilen ikke er på, går det.

hva kan problemet være?

er en 84 modell mazda 626

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutsjen din løser ikke ut..

 

enten så fungerer ikke hydraulikken/wiren som løser ut trykkplata

men hvis pedalen kjennes grei ut så er det merkelig..

 

er vel hydraulisk klutsj her? sjekk etter lekkasje i motorrom og under bilen + se etter om det er noe olje i nivåkoppen !

Enten i bremsevæskekoppen eller en mindre en ved siden av

 

kan jo være at ting har satt seg også på den tiden den har stått

Ta å sett den i gir og vri rundt tenninga så den drives framover av starmotoren.. noen sånne rykk så kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutsjen din løser ikke ut..

 

enten så fungerer ikke hydraulikken/wiren som løser ut trykkplata

men hvis pedalen kjennes grei ut så er det merkelig..

 

er vel hydraulisk klutsj her? sjekk etter lekkasje i motorrom og under bilen + se etter om det er noe olje i nivåkoppen !

Enten i bremsevæskekoppen eller en mindre en ved siden av

 

kan jo være at ting har satt seg også på den tiden den har stått

Ta å sett den i gir og vri rundt tenninga så den drives framover av starmotoren.. noen sånne rykk så kanskje..

 

 

Men dette høres ut som en slags må kunne det leksjon.

Hva mener du? Er det passelig for en som ikke har så spesielt greie på motor, å begynne å se etter dette?

 

Eller, er man nødt til å demontere halve motoren for å få løst problemet?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren kan du la være, kløtsjen sitter mellom motoren og girboksen. Hvis det er kløtsjvaieren som har røket kan du klare å bytte denne selv. Hvis det derimot er selve kløtjplatene som ikke lar seg presse fra hverandre (vaieren er i orden) så må kløtsjhuset åpnes, og det betyr å dele girboksen fra motoren. Er du ikke god til å mekke er dette en verkstedjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren kan du la være, kløtsjen sitter mellom motoren og girboksen. Hvis det er kløtsjvaieren som har røket kan du klare å bytte denne selv. Hvis det derimot er selve kløtjplatene som ikke lar seg presse fra hverandre (vaieren er i orden) så må kløtsjhuset åpnes, og det betyr å dele girboksen fra motoren. Er du ikke god til å mekke er dette en verkstedjobb.

 

Ok. :)

For det som er veldig rart da, er at når bilen ikke står på, så fungerer det helt fint å gire i alle gir.

Men hvis jeg så starter bilen og den står på, klarer jeg ikke å sette den i gir.

Så fort jeg forsøker komme denne "skrrrr" lyden som om at clutchen ikke er inne.

 

 

Men, skal sjekke ut vaiere osv for å se om hva som kan være årsaken.

Siden bilen fungerte helt optimalt og helt fint helt til jeg satte den i garasjen for 1 år siden ca.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren er av, går ikke tannhjulene rundt, derfor går det da fint å gire. Tipper du har hydraulisk clutch? Se på torpedoveggen der clutchpedalen går igjennom. Hvis du har en liten væskebeholder ved siden av bremsevæskebeholderen har du hydraulisk clutch. Da kan det være tomt for væske her f.eks.

 

Vet ikke om du har hydraulisk clutch,men typisk japanske biler å ha det. Min 84 corolla hadde det ihvertfall...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren er av, går ikke tannhjulene rundt, derfor går det da fint å gire. Tipper du har hydraulisk clutch? Se på torpedoveggen der clutchpedalen går igjennom. Hvis du har en liten væskebeholder ved siden av bremsevæskebeholderen har du hydraulisk clutch. Da kan det være tomt for væske her f.eks.

 

Vet ikke om du har hydraulisk clutch,men typisk japanske biler å ha det. Min 84 corolla hadde det ihvertfall...

 

 

Ok, ja. For å være ærlig så vet jeg ikke om det er det eller ikke.

Men jeg skal gå å sjekke det opp i morgen, så skal jeg skrive her hva jeg kan se og forstå utav det. ^^

 

Men alt i alt, er dette noe svær jobb å få fikset?

Hvis det er så enkelte over mener er det bare olje og diverse som kan forårsake det? :)

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår