bilgal86 Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Har en 240 gl med 5 trinnskasse som er uvanlig treg på giran, spesielt 1 og 2 gir, å få den i første gir så må man bruke krefter, noen ganger må jeg bruke 2 hender for å bryte den i 1 gir. Og når jeg skal ta i revers, så lager den sånn ekkel skrape lyd, sånn typisk bomgiringlyd, så hvis jeg skal ta i revers så må jeg skru av motoren, så sette den i revers, så starte bilen igjen. Upraktisk :/ Har ny clutch, utløserlager og olje på girkassa. Hva kan være galt, er det bare girkassa som er på bærtur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Tja.. hva med å prøve å stramme klutsjwiren litt.. Boltene mellom blokk og sprengkåpe har du sjekka sef. ettersom du nettopp har vært oppe med de boltene Er utløserlageret montert according to ze manual.. Hvis det ikke er hydraulisk da?? prøve og lufte.. Vetta pokkern om 5-trinns kassa har wire eller hydr. jeg hvertfall :) lever i første halvdel av 80-tallet jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Hvilken olje har du på? Høres ut som den har kraft i seg når du prøver å gire ja. I hvert fall mtp på reversen. Er det problemer å gire i 1. og 2. selv når motor og girkasse er varm? Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Må vel nesten være lim på kassa hvis det skulle ha noe å si.. Hvis man må bruke to hender for å få den gir og stoppe den for så å få den i revers så er det 99% sikkert klutsjen som ikke løser ut skikkelig.. I tillegg til det som er nevnt så er det greit at utløsergaffel ligger pent på plass i kula si og det hendte meg her forleden at utløsergaffelen sprakk og ga etter.. men det var etter misbruk og uutrolig hardtrampe klutsj.. men start med å sjekke wiren er stram nok du og ta det fra der! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Ja, burde være det. Jeg har problemet med 1. og 2. gir også, og jeg har ikke clutch som tar borti. :) Jeg fikk problemet etter oljebytte, så jeg tror det var noe lav-visko olje på den før jeg byttet til 75-90. Kassen min er dårlig ja. :) Jeg har også opplevd at det kan være vanskelig å få bilen i gir, dersom overføringen sklir ut (den låsepinnen). Jeg mistet min på motorveien en gang... Men det forklarer ikke reversen som skraper, så du har nok rett ACE! Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 240 T4R Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Prøv å juster reverssperra.. da skal det gå fint å gire.. Siter 1992 Audi S4 2.2 20v Turbo Quattro Sedan 1985 Volvo 240 2.3 8v Turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra.turbo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 kan vel være tørre splines også.. Siter 1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt) 1977 Volvo 242L 1977 Volvo 244 Jubileum 1987 Volvo 740\760 TIC MDS ãr bilstereo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SATYR Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Jeg holder en knapp på tørre splines. Lamellen blir sittende fast på akselen. Har vært borti dette selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goførti Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 siden han har ny clutsh så er det vil jeg tro det er vaieren som er litt merkelig justert, jeg har den erfaring at clutshn på 240 må ta langt litt langt ut for å løse godt nok ut for å unngå skraping når man skal ha den i revers. Siter 93 Volvo 245 Turbo 86 Volvo 240 98 Kawasaki ZX6-R 09 Polaris Assault RMK 800 87 Suzuki lt250r Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 240 T4R Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 ja men den det er jo i 1 og 2 den ikke virker som den skal.. resten av gira er jo i orden.. kan ikke vere clutch wire da!? den kobler jo likt på alle gira.. prøv å juster den reverssperra, det gjorde jeg på min da jeg hadde samme problemet:) Siter 1992 Audi S4 2.2 20v Turbo Quattro Sedan 1985 Volvo 240 2.3 8v Turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goførti Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 han er plaget med å få den i revers også, og den sperra du snakker om har lite å gjøre med hvordan den er å få i revers. men det du sier om 1-2 gir er helt relevant. Siter 93 Volvo 245 Turbo 86 Volvo 240 98 Kawasaki ZX6-R 09 Polaris Assault RMK 800 87 Suzuki lt250r Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Stram clutchvaieren før du gjør noe annet. Clutchpedalen skal ha samme høyde som bremsepedalen, og den skal ikke ha mer enn ett par cm slakk, målt på pedalen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet November 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 Vel, Den kunne være tung å få i gir før, men det var lettere å få den i gir før enn nå. Og reversen brukte ikke å lage sånn ekkel lyd som det er nå, iallefall ikke så mye. Det var etter oljebytte at det begynte å bli tungt å gire. Og når det er kaldt ute så er det nesten håpløst, kan jo nesten ikke kjøre med bilen. I det siste har det vært 8-15 minus og jeg har plagdes. Kan prøve å finne ut om jeg må justere clutcvaieren. Får sikkert låne garasje i morgen. Da skal jeg gå over å sjekke hva som kan være feil. Håper det bare er en fillefeil. Når jeg byttet kasse så klarte jeg selfølgelig å miste en liten skrue som skal være under girstanga, der med den koblingen, dener bitteliten. Og den låsesplint tingen mistet jeg etter litt kjøring. Jeg satt en annen skrue der den lille var før, men den holdt bare i 2 mil til jeg kom til en motbakke, skulle gire fra 4 til 3 gir, og da datt den av og jeg kunne ikke gire :P Ble taua opp til en parkeringsplass, krypet under bilen og surret det fast med ståltråd sånn midliertidlig. etterhvert satt jeg en skrue imellom og en mutter på andre siden. Litt jalla, men men. Kan den skruen og den lille pinna ha noe å si hvorfor den er treg på giran? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 8, 2007 Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 bilgal86 skrev: Kan den skruen og den lille pinna ha noe å si hvorfor den er treg på giran? Absolutt. Hvis det er koblingen mellom girspaken og spaken som går inn i kassen, så vil det resultere i kjempeslark i giroverføringa. Og da blir ikke kassa god å få i gir overhodet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet November 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2007 slitenvolvo skrev: Absolutt. Hvis det er koblingen mellom girspaken og spaken som går inn i kassen, så vil det resultere i kjempeslark i giroverføringa. Og da blir ikke kassa god å få i gir overhodet. Aha, da ble jeg litt klokere :) Er mye slark ja :/ Da gjenstår det å få tak i de smådelan :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg