B230ft Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 hvilke 16v topper er egentlig å foretrekke? åssen passer en ft/gt topp på ei 2.3 blokk? store forskjeller på flowen på de forskjellige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyggern Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Lurte egentlig litt på dette selv. regner med EURO-96 har noen gode svar. Er det noen forskjell på 16V toppene bortsett fra kammer? 204FT 234FT 234F osv... og tidlige 16v topper alla Rsport? Finnes det ikke penta motorer også med 16V og er disse også anderledes? Siter Tyggern:04 V70N titanium sport edition 96 945 turbo(bruks kjærre) 01 VW polo 6n2 colour concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Generelt sett er B234F toppen å foretrekke. B204 toppene har mindre ventiler, og mindre forbrenningsrom. Det er heller ikke mulig å montere så store ventiler som B234 toppene da ventilene sitter tettere sammen. Kammene på B204 toppene er også noget slappere. Marine toppene er litt forskjellige, men effekt messig tror jeg de er ganske like som 234 toppen. Kammene varierer også. R-sport toppene er vel de eneste toppene som har mekaniske ventil løftere av 16V toppene. De er ganske skjeldne, noe som gjør de unødig dyre. Effektmessig tror jeg de er ganske lik B234F toppen, bortsett fra at R-sport toppen har ganske så agressive kamprofiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyggern Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Så en standar 16V fra f.eks 740 med insprøytning er å foretrekke. er disse kamme som siter orginalt egenet for overlading? mekaniske ventilløftere er vel heller ikke noe must før du skal langt opp på effektkurven. si til f.eks 500Hk+ så holder en orginal 16V topp med nye ventiler? Siter Tyggern:04 V70N titanium sport edition 96 945 turbo(bruks kjærre) 01 VW polo 6n2 colour concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Penta toppene har ett litt annerledes forbrenningsrom enn de andre 16v toppene... Er kun småsmå forksjeller. De har også rustfrie ventiler originalt. Kammene heter PZ og egner seg ikke for overlading, men skal vist funke bedre på sugis med litt omsliping. Penta toppene er vel egentlig ikke noe å satse på da de fleste er ganske opptæra av saltvann i eksosport nr 4 spesielt. Har en sånn AQ171C som den heter stående og det ligger bilder av den inne her ett sted. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 hydr. løftere holder til masse hk men ikke mye turtall. min 16v skal bygges om til mek. løftere og få spesialslipte kammer. den skal dras så høyt som 8500rpm da jeg skal ha en del effekt og fortsatt kjørbarhet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 En skriveleif der vel ;) Og nei jeg har ikke bedre ting å foreta meg akkurat nå! hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 skriveleif meg? hva mener du det var som skurra nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Haien: var det b234 blokk du tenkte å bruke? hva gjør du med oljepumpedrevet når du skal ha så høyt turtall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 b234 ja. maskinerer et nytt uten hull i front og tykkere gods i sporet som såm låser drevet til akslingen. skal bytte drevet til veiva også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 skriveleif meg? hva mener du det var som skurra nå? Mekaniske løftere holder til mye hk men ikke mye turtall!? Skulle vel vært hydrauliske løftere..... Har fortsatt ingenting bedre å ta meg til,sitter på jobb og kjeder meg maks. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 mekaniske løftere holder til masse hk men ikke mye turtall. min 16v skal bygges om til mek. løftere og få spesialslipte kammer. den skal dras så høyt som 8500rpm da jeg skal ha en del effekt og fortsatt kjørbarhet :) hei hvor /hvem bygger om din topp til mekaniske løftere?? Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Hvorfor ikke bruke B230 blokk??? Burde da få nok kapasitet i oljepumpa hvis en bruker den største pumpa og kjører med mekaniske løftere og uten underspyling... Der vil du vel heller ikke få de problema med drev osv. Jeg har for meg at det skal passe med løftere fra saab 2l H motor. Hvor ideelt det er vet jeg ikke men. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Saab løftere skal vel passe og de har shimsinga under så burde holde et stykke det.. Har vel blitt gjort opp noen positive erfaringer hos flere med 16v med bruk av dette i løpet av tida.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Aceofspades: aaaah :p hehhee så det ikke før nå ;) hehhe løfterne jeg skal ha har shimsing/justering under ;) fabrikat er ukjent da det ikke er jeg som skal skaffe dem. ken karijord: Turboed1 her på forumet som skal bygge om og trikse med topp og kammer. volvo-r-sport: hvorfor ikke liksom??? like god blokk det som dem andre men med kraftigere oljepumpe. trenger ikke være redd for oljetrykket :) i tilegg skal blokka betongfylles litt i bunn for og stablisere cylindervegga der nede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.