Gå til innhold

Kjøre med "ødelagte" dekk

Ranger emnet

sarene

Anbefalte innlegg

Hei

Har lagt om til piggfrie vinterdekk på bilen. Så viser det seg at de rett og slett er for gamle, og at det derfor er litt kast i bilen når jeg kjører. Det rykker litt i rattet, ikke så mye. og det er ikke plagsomt for kjøringen.

Jeg må kjøpe nye dekk, men det jeg lurer på er om det på noen måte er farlig å kjøre på disse dekkene over helgen frem til jeg får nye dekk? Eller om jeg bør legge tilbake til sommerdekkene

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har dekka blitt lagra?

Det kan hende dei er litt urunde pga feil lagring.

Dette kommer seg fort.

So er det avbalansering.

Og so er det senterringer.

Skal det kanskje væra senterringer på sommarfelgane eller vinterfelgane?

Mangler du senterringer eller har du ikkje tatt fekk senterringane til sommerfelgane?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det mangler senterringer, så pleier man ikke å få hjulene skikkelig på da. Boltsirkelen stemmer ikke helt! :) Men for all del, kan jo være mulig. Avbalansering tror jeg er nøkkelordet her ja.

Boltsirkel og senterring har jo ingen sammenheng.. Du må ha spesielle felger, hvis boltsirkelen din ikke stemmer med feil senterring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva som egentlig diskuteres her jeg...

Er det noen regler på hvor GAMLE dekk kan være ?

(hvor gamle er disse dekkene du har satt på ?)

Hvis det rister i bilen, sjekker man først om det skal være senterringer, og man får hjulene avbalansert...

(Dette med avbalansering er selvfølgelig ikke noe poeng hvis dekkene er rundt 70-80% slitt, ettersom korden kan være gått i så gamle dekk)

Som det blir sagt her, har ikke senterringer og boltsirkel noen som helst slags sammenheng. Men har man kjøpt seg et par felger som "skal" passe, kan det jo være en ide' å undersøke om boltsirkelen er korrekt.

Er dekkene gamle, så sjekk etter skader og kuler/humper som foreslått ovenfor her.

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider