Gå til innhold

lader ikke?!

Ranger emnet

furnes

Anbefalte innlegg

Hei,

har en toyota corolla 1,6 dx 86mod. (AE82)

Byttet dynamo nå for andre gang på 3mnd.

Den ville plutselig ikke lade mer her om dagen.

kjøpte en brukt fra en bilopphugger, men vil fremdeles ikke lade... ladelyset lyser ikke.. men måler ingen lading fra dynamoen heller.

Er det helt sikkert at det er dynamoen som er gåen? Var jo rart at den skulle kutte ut så fort. og at den nye(brukte) ikke lader heller.

kan det være nå med det elektriske på bilen? at dynamoen må ha signal inn for å lade?

setter stor pris på hvis noen kunne hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høggerdynamoer har som regel gått like langt som den du har allerede. Derfor bør du kunne få byttet den igjen om den ikke funker.

Det du kan og bør gjøre er å skru av børstene på baksiden og se hvor mye det er igjen av de. Antagelig er de integrert med spenningsregulatoren som er en sort klump på hvit plate festet med to skruer. Er slik på BOSCH, og Nippon-Denso er ofte en blåkopi. Jeg tør ikke si dette helt sikkert da de Toyotaene jeg kan er så gamle at de har ekstern regulator.

Forøvrig skal du ha et 12+V signal inn på den lille ledningen ja.

Det jeg ville gjort er 1) sjekke børstene. 2) levere tilbake dynamoen hvis de er utslitte på den nybrukte også. 3) Sjekket pris på nye børster. Hvis du har integrert reg. koster delen typisk 200-400kr. 4) Hvis det blir dyrere hadde jeg kjøpt meg en spella ny dynamo på Kjøkkentema for 700kr og tatt meg bryet med å tilpasse fester om nødvendig. Det er tullete å betale 4-500kr for en høggerdynamo hvis den ikke ble montert dagen før bilen ble levert inn.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ekstern regulator, og tror ikke det er børster på dynamoen. Det var det jeg ville høre fra deg at dynamoen skal ha 12v+ inn! så den vil ikke fungere uten signal inn?

det er en kontakt med 3ledninger, er det bare 1 ledning der 12+ kommer inn?

skal ta å måle litt senere og se... når jeg tenker meg om, så ble dynamoen "ødelagt" den første gangen rett etter jeg hadde lagt ut ledninger til stereoen.

mulig der svaret er ;)

kan jeg i nødstilfelle koble + rett fra batteriet inn på dynamoen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være ledninger eller selve batteriet dette? Riktignok er det jo litt rart om det skulle vært batteriet, at du ikke har lading fra dynamoen. Kan jeg stille et så åpenbart idiotisk spørsmål som at har du sjekket vannet på batteriet? Gikk nettopp i samme felle selv.. Som sagt, det er det med at du ikke har lading fra dynamoen jeg stusser litt på her.

Tror iallfall uansett jeg ville sjekket om det var vann på batteriet og prøvd å lade det litt med en ekstern batterilader. Går batteriet flatt igjen med en gang, er det da antageligvis dynamoen.. Tror iallfall ikke jeg ville kjøpt alt nytt med en gang før jeg hadde testet litt mer :)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jessnes? bor i stjørdal æ da... men takk for tilbudet! :)

oki skjønner :) ( jessnes er en del av furnes, dette stede ligger mellom hamar og brumunddal ) det er grunden til det svaret ;)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteriet er nytt.. har kjørt uten lading de siste dagene,og har ladet opp batteriet på jobb. Tror ikke det er ladepæren som er gåen.. men den skal sjekkes. Rakk å måle litt idag før jeg druknet i regnet.. og er det noen med en gammel toyota som har giddet å tatt seg tid til å måle og sammenligne dette? og sett om det går 12volt inn... da hadde jeg blitt veldig glad :)

målingen ble gjort på kontakten med 3ledere inn til dynamo:

-målte 0,04v inn(?!)

-2 av lederene hadde kontakt (snakker vi mulig kortslutning her?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Hallo, sjekk jordingen til dynamoen, var ein kompis av meg som sleit med det samma, då var da joringskabelen som hadde dårleg kontakt. Ta å mål spenningsfall måling over ladekretsen, kan henda det er brudd eller for stort spenningsfall

"The fear is in the eye of the beholder" (don`t let it be you)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut, uten at jeg vet om det skal være 12 volt inn eller ikke, som en kortslutning eller noe sånt. Det er tidligere hevdet her at dynamoene skal ha 12 volt inn - noe som kan stemme logisk sett... Det som ikke er logisk er at det er 0.04 volt... minner om kortslutning eller muligens brudd...

Når du kortslutter 12v pluss og jordingen så vil du få et spenningsfall som kan resultere i 0.04 volt på ledningen. Har den 0.04 når den er koblet til dynamoen?

Sjekk at alle sikringer i bilen er intakte også...

Siden du snakker om at du har lagt ledninger til anlegget, og det begynte å gå galt etter dette, så mistenker jeg at du har tuklet en eller annen plass i vanvare...

De to det er kontakt mellom... mål motstanden i hver leder mot jording. Da vil du finne ut om en pluss kabel er kortsluttet til jordingen...

Dette er helt sikkert ikke så avansert probelem... bare å feilsøke litt systematisk ville jeg tro...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider