Gå til innhold

Min 85 740 turbo

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt denne bilen: 1683287-bilde1-tic2.jpg

Dette blir et lite prosjekt. Motoren ifølge forige eier er en 2,5 liter. 940 blokk, penta veiv, smidde stempler.. Det sitter 531 topp på den og en t3 turbo av ukjent fabrikat. Ic n er orginal og den lader 1 bar.

DSC00006.jpg

Motronic sprut... Forige eier hadde lite peiling på hva som var gjort med den. Han prata om vann insprøytning under stempla for å kjøle dem :crazysant: Så det sitter da en ekstra kjølevæske tank som er koblet en pumpe og et filter på og den går inn på intercooleren. DSC00004.jpg

Så til alle problemene:

Dette systemet er da koblet fra.. Er ikke bare bare. Noen som har peiling på vanninsprøytning? har lyst til å koble det opp igjen og se om det funker. Gikk en slange fra beholderen som ser ut som den skulle vært på innsuget men er kappet og blenda.

Bilen kutter ved full gass. Ser ut til å få nok bensin for ved rusing skytter den stikkflammer ut av potta. Noen ideer? Åpna styreenheten igår men der var det bare digre kretskort på begge sider. Hvordan kommer jeg til chippen for jeg lurer da på om den er chippet?

Den sliter med å starte når den er kald. Er det kaldstardysa som er problemet? Hva gjør jeg?

Også er det m90 kasse på den. Men den er dårlig tilpasset 740 for spaken ligger klistra i dashbordet i 1,3 og 5 gir. Lurer derfor på å bøye eller kappe spaken for å få den 3-4 cm lenger bak. noen som har gjort dette før?

DSC00003.jpg

Og motorvask står på dagens agenda

MVH

Jarl

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal finne panser på høggern og bare lakke det svart matt.. kjekt om vinteren. men utskjeringa i panseret ser faktisk såpass bra ut at jeg trur jeg kommer til å bruke det.

Lurer også på om problemene med motoren skyldes slangen fra turbo til luftmengdemåleren. Der er den orginale brukt og den trur jeg trekker seg sammen når turboen spooler.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin bil du har kjøpt deg! synes panset var litt tøft med de 2 lufte hulene jeg, var litt kult med dobble lys i frondt leppa.

hadde gjort seg med en motorvask ja hehe:)

Stå på!! er sikkert et godt potensiale i denne bilen!

lykke til videre

http://www.bilforumet.no/faq

Volvo 740Turbo Intercooler

volvo 240 gl-vinterbil-Solgt

volvo 240R (Prosjekt Bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering: Bilen skulle på eu kontroll og det jeg viste måtte gjøres var å bytte bremsebånd til håndbrekket. Dette gjorde jeg og sendte bilen til alvdal bil og karroseri i drammen. Jeg sa ifra om at jeg hadde bytta bremsebånd men han måtte stramme bremsebånda. En veldig lite hyggelig overaskelse venta meg da jeg henta bilen. 4 stk 2'er feil var på lista og bilen var ikke godkjent.

En pære som var gått til bremselyset.

Ikke godkjent senkesett i vognkort

Bilen må vises til biltilsynet

Åpenbart økt motoreffekt, bilen må vises på traffikstasjon for vurdering av bremser og understell.

For det første så lå vognkortet i hanskerommet med godkjent senkesett stempla inn. Sammen med tüv papirene såklart. Det hadde ikke han giddi å leita noe etter sa'n. Og å fjerne det fra mangel lappen var heller ikke aktuelt det fikk jeg ta med biltilsynet.

Så var det motoreffekten, jeg sa at det er jo en orginal 740 turbo og har jo ca 180 hk orginalt. Og volvo norge tillater inntil 238 hk i denna bilen. Det dreit han også i, han mente bilen var trimma og da måtte jeg til biltilsynet. Hva slags rett har han til å gjøre dette egentlig? Missfornøyd som faen gikk jeg til bilen min og fant fort ut at stereoen sto på med nokså høyt volum. Den var av når jeg leverte bilen så jeg går ut ifra at han trengte musikk når han skulle teste ut og vurdere hvor mange hester det satt i bilen min. Og håndbrekket som jeg ba han stramme opp var ikke gjort. Rett og slett ræva service. Eneste virkelige feilen han fant var ei ødelagt pære og den gadd han ikke engang bytte.

Så nå må jeg til biltilsynet å krangle med paragrafrytterne igjen..

Men men.. første prioritet er fortsatt å få motoren til å gå reint og starte når den er kald. Så til helga blir det nytt bensinfilter, nye pluggledninger, plugger coil fordeler og muligens ny bensinpumpe hvis det viser seg at den orginale fortsatt sitter der.

Og så vente i spenning på papirer fra volvo norge

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjsann..litt uheldig med den godkjenninga ja =/ shit happends.har b230fk med motronic jeg også.får å se om den er chippet må du skru løst ene kortet i hjerna også :) var plaget med at min var tungstarta sist vinter og fant til slutt ut at batteriet var dårlig..var nok strøm til å dra startmotor men da ble det ikke noe igjen til elektronikken,så bytta batteri og bilen var knall.ta å sjekk vannmengde og syrevekt hvis du har tilgang til det :) har ikke noe flere bilder av den vanninnsprøytninga?hehe

blir nok bra denna skal du se!

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanninsprøytninga består såvidt jeg kan se av en standard 240 kjølevæske tank koblet til innsuget. Ut ifra tanken sitter det ei pumpe og et filter. Så over til den greia som sitter på ic'n... Kan få det billig av meg.. gud veit om det funker, har mere trua for å bytte ut til en alu cooler..

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet gir effekt på mange måter.

Vannet "stjeler" varmen fra lufta, og kjøler den ned ytterligere. Hindrer sjansen for tenningsbank. Vann utvider seg med 1800ganger når det går i damp. Sier seg sjøl at det gir effekt.

I tillegg så renser vannet motoren for sot, så du hele tiden har en gullende ren motor

Hentet herfra: http://www.bilforumet.no/teknisk/25491-a-lage-vanninsproytning.html

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider