Gå til innhold

Stereo bygging i cab (trenger hjelp)

Ranger emnet


Michaelw

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 15år og har en "selvalgt oppgave" på skolen hvor jeg skal lage en basskasse til bilen min. Bilen er en 1988 Ford Escort XR3i Cab.

DSC00077.jpg

1988 Ford Escort XR3i Cab.

IMG_6772.jpg

1988 Ford Escort XR3i Cab.

IMG_6787.jpg

1988 Ford Escort XR3i Cab.

 

Har kjøpt to stk. Zachry BX-S8 8" subbasselemtenter med doble talsporer. vært ellement er på 300W vær.

Har en Sony Xplod forsterker på 500W som forhåpentligvis skal drive bassene... har ikke mye peiling på stereo kobling og hvordan jeg skal bygge kassa...

bass.jpg

1988FordEscortXR3iCab021.jpg

 

- Hvordan skal jeg lage kassa når jeg har doble talsporer?

- Er det slik at den spiller både ut og inn?

- Må jeg ha ett delingsfilter på vært ellement?

- Hva er forskjelden på et "passivt" og et "aktivt" delefilter?

- Siden det er en cab må jeg lage noen "rør" til cupèn (bagarserummet er tett og det er ikke noen vei trykket fra bassen kan komme seg inn i cupèn)

Endret av Michaelw

[x]1988 Ford Escort XR3i Cab

[x]1988 Ford Escort RS-Turbo Cab

[_]1972 Chevrolet Corvette, LS7 - 565HK

[_]1990 BMW 535i blir noget urginal http://www.bilforumet.no/prosjektforum/255664-michaelws-e34-bmw-535i-blir-noget-uorginal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avhengig av hva slags forsterker det er. Om det er en 2 kanals forsterker kan du bruke en kanal til hvert element. Eventuelt hvis det er en monoblokk er det litt avhengig av hvor langt ned du kan last forsterkere (i ohm). kan du koble elementene sammen. Begge elementene skal stå samme vei i kassa. Men hvordan kasse du skal bygge er litt avhengig av hva slags lyd du ønsker og hva elementene egner seg til. Men en løsning kan være og bygge en båndpasskasse med porter imm i cupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :)

 

siden det er et skule-prosjekt kan du vel ikke få alt servert på et fat....? hehe...men kan si litt basic om det du spør om.. :)

 

-om det er doble spoler har nok ikke så mye å si på hvordan kassa skal vere.. det er doble spoler på et element for å kunne koble et eller flere element på forskjellige måter slik de passer flere forskjellige forsterkere. kontra hva man kan gjøre med et enkelt-spolet element..

feks :

-har hver spole en motstand på 4ohm på et element kan du koble det til 2ohm , såkalt paralell-kobling, ved å koble begge plusser og begge minuser sammen og så videre til forsterker.

-har du to slike element som er koblet til 2ohm, og kobler de likt på forsterker vil du få en total motsatnd på 1ohm til forsterker..

 

og på samme element så kan du koble det til 8ohm , såkalt seriekobling, ved å ta ene plussen over til minusen på motsatt side og da har du en ledig pluss på ene siden og en ledig minus på andre siden som skal kobles til forsterker.

-har du to slike element som er koblet til 8ohm, og kobler de likt på forsterker vil du få en total motstand på 4ohm til forsterker..

 

-så derfor bør du si hvilken type/modell forsterker du har , så får man koblet det på rett og best måte :)

 

-delefilter til subwoofere finner man som oftest innebygd på forsterkerene, står LP hz , eller Lowpass på det, og en trinnløst justerbar "skru"..

-på høyttalere ellers i bilen som kobles til ekstern forsterker så bruker man det innebygde filteret merket med HP , eller highpass..

-lowpass, lar de lave toner, til subwoofer passere...highpass lar de høye toner, til høyttalere, passere

delefrekvenser på 60 , 70 eller 80hz er det mest normale i bil , men justeres etter smak og behag...til man er fornøyd..

 

-et aktivt deleflter er feks en ekstern boks som trenger + og - fra batteri i bilen for å virke,og som kobles sammen rca/phono/signal-kabler fra utgangene fra spiller og videre til en forsterker, til rca-inngangene på den..

-aktive delefilter er innebygd i de aller fleste forsterkere til bil, som forklart ovennfor...så eksterne aktive-delefiltere er mer sjeldent brukt nå til dags..

 

-et passivt filter består av komponenter som feks spoler og kondensatorer med kalkulerte verdier som er koblet på høyttalerkablene rett før elementet som skal deles.. og derav passivt for det trenger ikke strøm for å fungere.. og de finnes som små bokser som følger med komponent-sett høyttalere, for deling mellom mellomtone og diskant..

-koaksial høyttalere har oftest innebygd delefilter imellom diskant og mellomtone..

 

-hvordan man skal designe kassen, kommer an på hvor mye man vil ha ut av elementa...siden du har "bare" to 8", burde det finnes den mest effektive måten..men to 8" har overrasket folk før så er ikke alltid størrelsen det kommer an på.. ;)

hvordan og hvilken musikk man hører på er også litt med på kasse-kalkulering..

 

-tar man et eksempel på en kasse på 40liter og setter inn to rør på 65mm innvendig diameter og 20cm lange (feks art.nr..31-497 på biltema) så vil kassen, som da blir kalt bassrefleks, bli avstemt til ca.38hz, no som vil kunne gi `tung og kraftig` type bass selv ut av to 8"(seff begrenset lydtrykk pga størrelsen)..ut ifra kalkulasjon på pc..

-har ikke prøvd dine element så har ikke peiling på hvordan de oppfører seg i virkeligheten..men pc`en gir en pekepinne..

kutter du ned lengden på de røra i den kassa vil lyden forandre seg til mer slagbass.. forlenger røra fra 19cm til 25~30cm vil kassa bli avstemt lavere og få mye dypere bass..så kan man også legge inn klosser av trevirke i kassa for å minske volumet...

så ved en kombo av dette vil man høre hvordan lyden forandrer seg og så komme fram til hva som passer seg og bilen best :)

kansje 35Liter og to rør på 15cm (eksempel ut av luften) vil passe best..

-det er også mulig å prøve en lukket kasse på 30~35L , men elementa ser ut til å fungere best i bassrefleks.. dessuten vil bassrefleks (teoretisk) gi mer lyd enn en lukket..

 

-hvordan kassen skal se ut , får man kalkulert når du opplyser om hvordan bagasjen ser ut og hvilke mål som er under hatthylla til dørken og bredden mellom støtdempertårna.. og evnt vinkel på seteryggen...alt utenom høgden kan jeg finne ut i min egen xr3i, kombi...

 

-hvordan koble en forsterker..først finner du en passende plass hvr forsterkeren kan festes i en mdf/sponplate på en sikker og fast måte, og uten at den kommer i kontakt med bilens chassi..tenk også på skruene du fester den med i tilfelle de går gjennom treplata og i chassi.. noen forsterkere kan gi støy eller bli defekt ved kontakt med chassi..

-så trenger du enklest en 25mm2 / kvadrat pluss kabel (fåes billig på biltema) fra batter til forsterker, og med en sikring tilsvarende like mye amper i sikringene som er på forsterker(ne) men ikke over 100Amper på den kabelen..blir det mer enn 100A bør du ha 30mm2 kabel..jeg mener det er bedre å kjøpe en stor kabel når man først legger inn, så slipper man å bytte ut/oppgradere senere når man setter inn flere forsterkere..og det gjør man som oftest..dessuten er biltema kabelen billig ;)

-sikringsholder til den (fåes også på biltema) monteres så nær batteri som mulig , eller ihvertfall før du går gjennom stålplate i bilen.

-jording/minus-kabel (fåes på biltema seff) fra forsterker til chassi et sted bak i bagasjen, så nærme forsterker som mulig, eller bare litt lenger om det er nødvendig for bedre feste..ikke bruk den minste skruen bare fordi den er nærmest, bedre med bra jording med litt lenger kabel enn et dårlig punkt som bare gir kort kabel.. et bra punkt med kabel under 50cm er bra, nærmer den seg 1meter eller mer bør du vurdere å flytte forsterker nærmere jord-punkt. i bil bør man tenke på å bruke minst mulig kabel-lengde,så lenge det lar seg gjøre..

jording-kabelen bør vere av samme dimensjon som plusskabelen fra batteri...

-og på jordingspunktet bør det pusses vek all maling og grunning, helt til stålet + litt til for skikkelig kontak.spray lakk eller smør inn med fett etter kobling for rustbeskyttelse

 

-så har man remote kabel, som er en styrestrøm fra spiller som gjør at forsterkeren slår seg på/av når du slår på/av spilleren... det er nok med 1.5mm2 kabel, den er normalt blå eller blå/hvit fra spilleren, så da kjøper man det billig hos biltema, så husker man hva den er til også.. den bør ha en liten sikring på ca.0.5Amper som bør vere nær spiller, logisk nok på ledning som kommer fra spiller.

 

-på biltema har de komplette pakker med alt du trenger av kabler, sikring/holder og kabelsko til å koble en forsterker, art.nr.; 31-832.. men godt mulig en forhandler på forumet kan gi en bedre pris på en slik pakke med bedre/større kabel..

 

-og man legger signal/rca/phono-kabel(ene) langt unna alt av strømførende ledninger, orginalt i bilen eller til forsterkeren(e)..holder med 20cm avstand...kan til nøds krysse en strømførende ledning , men helst ikke ligge sammen i strekk..dette pga strømkabler har et felt rundt seg som kan gi susing/støy i høyttalerene når motor går.. og hvor mange signalkabler du trenger kommer an på spiller og antall utganger..og antall høyttalere på forsterker..

 

-høyttaler-kabel bør også legges unna strømførende kabler av samme grunn.

-strøm-kabel til forsterker bør forresten ikke ligge nær deler av el.anlegg til motor, som feks pluggledninger og slikt..og den kan med fordel ligge på samme side som batteriet og bakover til forsterker for å spare på lengden.

 

-så i din bil blir det strømkabel på passasjersiden, signalkabel midt i dørken og om du har høyttalere foran som skal kobles på forsterker, legges høyttaler kabel feks på førersiden under teppet. jeg bruker som oftest å ta ut seter da det gjør det lettere å legge fast kablene, med feks duct tape så de ikke ligger å gnisser..

så får man også støvsugd teppet skikkelig når man er ferdig.. ihvertfall slik jeg gjor det i min xr3i ;)

 

skal finne linker til diverse bilder som tipser om emnet så snart jeg blir kvitt skrivkrampa ;) :p hehe...

 

-stig

 

(seff med forbehold om skrivefeil....)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar!!!:pray

Lednings sett til bilen fikk jeg av fetteren min til bursdagen, så jeg tror jeg har det meste av ledninger :) dette var virklig bra tips! takk igjen :D

 

liker og høre på alt fra metal til tecno, men i bilen blir det vel mest tecno og slikt... ELSKER dyp bass, men har ikke muligheten til så alt for stor kasse =(

Har tenkt til og prøve på en fet ordning med forsterkeren i brønnen, men det blir en stund til :P

[x]1988 Ford Escort XR3i Cab

[x]1988 Ford Escort RS-Turbo Cab

[_]1972 Chevrolet Corvette, LS7 - 565HK

[_]1990 BMW 535i blir noget urginal http://www.bilforumet.no/prosjektforum/255664-michaelws-e34-bmw-535i-blir-noget-uorginal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei. Jeg skal nå koble basskassa, og for og være helt sikker så lurte jeg på om hvem av disse måtene som hadde vært best for meg og koble på? http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp?submitted=true&woofer_qty=2&woofer_imp=4 Forsterkeren er en Sony Xplod stereo forsterker...

 

legger ut bilder av hvordan kassa er en av de nærmeste dagene :)

 

kassa ble ikke så veldig stor, forde jeg skal ha bilen som en bruksbil, og jeg skal ha muligheten til og pakke litt in baki der :P

 

(grunnen til at det går treigt her er at det er bare 2 timer i uka jeg får jobba pa den :/ )

[x]1988 Ford Escort XR3i Cab

[x]1988 Ford Escort RS-Turbo Cab

[_]1972 Chevrolet Corvette, LS7 - 565HK

[_]1990 BMW 535i blir noget urginal http://www.bilforumet.no/prosjektforum/255664-michaelws-e34-bmw-535i-blir-noget-uorginal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa ble ikke så stor??? produsenten anbefaler litervolum til elementet, er det det du har brukt?? eller har du bare laget en kasse?? hvor mange liter innvendig har du pr element??

 

Du må koble dem i 4ohm totalt, også brokobler du forsterkeren ;)

 

Ikke forvent allverden av de elementene, og den forsterkeren da, for da kan du fort bli skuffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa ble ikke så stor??? produsenten anbefaler litervolum til elementet, er det det du har brukt?? eller har du bare laget en kasse?? hvor mange liter innvendig har du pr element??

 

Du må koble dem i 4ohm totalt, også brokobler du forsterkeren ;)

 

Ikke forvent allverden av de elementene, og den forsterkeren da, for da kan du fort bli skuffet ;)

 

 

Heheh :P vet at det ikke kommer til og bli veldig bra lyd, dette er jo et lav-budsjets prosjekt :) ettervert kommer jeg til og bytte ut både elementer og forsterker ;) men da må jeg bygge opp økonomien litt :P

 

 

hvis lyden blir helt for jævelig kommer jeg til og feste elementene i midtarmlenen eller noe sånt, så kan hele bagarserummet være en "lukket" kasse...

 

takk for svar :)

[x]1988 Ford Escort XR3i Cab

[x]1988 Ford Escort RS-Turbo Cab

[_]1972 Chevrolet Corvette, LS7 - 565HK

[_]1990 BMW 535i blir noget urginal http://www.bilforumet.no/prosjektforum/255664-michaelws-e34-bmw-535i-blir-noget-uorginal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår