Gå til innhold

Vikeplikt

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om man har vikeplikt når man kommer fra en privat vei og skal inn på en kommunal vei. Jeg mener man har det men fadern mener noe annet så lenge det ikke er skiltet at man har vikeplikt. Det jeg trenger er oppbacking i form av lovverk eller lignende.

Har jeg feil?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer rett og slett på om man har vikeplikt når man kommer fra en privat vei og skal inn på en kommunal vei. Jeg mener man har det men fadern mener noe annet så lenge det ikke er skiltet at man har vikeplikt. Det jeg trenger er oppbacking i form av lovverk eller lignende.

Har jeg feil?

Har faren din blitt påkjørt noen gang pga dette? :op:

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg feil?

Man kan tenke seg unntak, men hovedregelen er som du sier - når man kommer fra en privat vei, har man vikeplikt for dem som kjører på den kommunale veien.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...
når man kommer fra en privat vei, har man vikeplikt for dem som kjører på den kommunale veien.

Hva om man kjører en kommunebil? :blah:

Dersom man kjører en vanlig ikke forkjørsvei i boligfelt, og det er mange stikkveier inn til sidene?

Alle stikkveiene heter det samme som "hovedveien", noen har kun tre hus, andre har ti-femten hus.

Har man da vikeplikt fra høyre?

Hvor mange hus må det være før det regnes som "vei"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg feil?

Nå vet jeg det at 500 meter fra meg her, så er det en vei som går ned fra et "boligfelt", med en 6-7 hus. Og der får vi som kjører på veien(kommunal) vikeplikt fra høyre.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg det at 500 meter fra meg her, så er det en vei som går ned fra et "boligfelt", med en 6-7 hus. Og der får vi som kjører på veien(kommunal) vikeplikt fra høyre.

Og dette er iht skilting, eller er det fordi du tror det eller fordi noen har sagt det til deg?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe jeg tror.

Er sånn det er.

Svar på spørmålet da, istedenfor å gi kryptiske svar som egentlig ikke gir noe annet enn det du allerede har skrevet.

Er det skiltet eller på annen måte merket? Hvis ikke, hvorfor tror du da at det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på forkjørsrett og påkjørsrett da!

Egentlig er det ikke noe forskjell på dette, for begge deler er ikke-eksiterene i trafikken.

Vegtrafikkloven inneholder så vidt jeg husker INGEN rettigheter, bare plikter. Det er noe som er definert som forskjørsvei, men det finnes ingen forkjørsrett. Så selvom man kjører på en forskjørsvei, hvor andre som skal inn på eller krysse denne veien har vikeplikt, skal man likevel være aktsom.

Alstå ingen rettigheter, bare plikter.

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spørmålet da, istedenfor å gi kryptiske svar som egentlig ikke gir noe annet enn det du allerede har skrevet.

Er det skiltet eller på annen måte merket? Hvis ikke, hvorfor tror du da at det er sånn?

Nei, det er ikke skiltet.

Men, det burde være det, siden jeg som kjører på veien får vikeplikt for de som kommer ned den veien...

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider