Gå til innhold

Noen spørsmål om krav til ting på bil:)

Ranger emnet

FakkU

Anbefalte innlegg

● Hvilket krav er det til størrelsen på et ettermontert ratt

● Hvilket krav er det til avgassen på en 1985 modell med bensin motor

● Hva betyr mangelmerknad  1. 2. 3. 4 ved periodisk kjøretøykontroll

● Når er første gang en personbil skal til periodisk kjøretøykontroll

● Når er første gang en lastebil skal til periodisk kjøretøykontroll

● Når en bil er første gang registrert 2001, bilen har reg nr SC 99919. Når skal bilen til periodisk kjøretøykontroll og når hadde den kontroll sist.

● Når skal biler med siste siffer 1.2.3.4.5.6.7.8.9.0 på reg. nr inn til kontroll.

● Hvor mye rust kan det være på bremseskivene før det skal føres som mangel ved periodisk kjøretøykontroll.

● Hvilke mangelmerknad skal det være om det er lekkasje i bremsesystemet ved periodisk kjøretøykontroll 1.2.3.4.

● Hvilke krav er det til teknisk leder for periodisk kjøretøykontroll

● Hvilke krav er det til batteri ved periodisk kjøretøykontroll

● Når skal en bil kontrolleres om den støyer for mye, hva er referanseverdi til den enkelte bil ved periodisk kjøretøykontroll og hvor finner du den.

Håper noen kan hjelpe med de spørsmålene.

Mvh

FakkU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi, dette var litt av en liste med gode spørsmål !!

Jeg kan langt ifra alt dette, men litt tror jeg at jeg skal kunne svare på...

1. ratt, aner ikke

2. avgassen skal være innenfor fabrikkens eget område, eller under 4,5%

3. kort.. 1. betyr at dette må følges med eller det er ikke direkte "livsfarlig" 2. betyr at dette punktet gjør sånn at bilen ikke er i forskriftsmessig stand 3. dette punktet gjør at bilen ikke er i forsvarlig stand 4. husker jeg ikke...

4. 4 år etter førstegangsregistrering, dvs. er bilen registrert i 2007, slipper den unna en eu-kontroll, før den må i 2011...

registrert i partallår, skal kontrolleres i partallår og motsatt...

5. aner ikke når en lastebil skal første gangen, men i utgangspunktet skal de jo inn hvert år... og med det i tankene at de kan kjøre laangt på et år, tror jeg de må hvert eneste år... TROR jeg..

6. riktig som over her, bare at den kan kontrolleres inntill 4 måneder før siste frist

7. det er fritak fra å "måtte" kontrolleres den måneden som inneholder fellesferie, og den som inneholder jul

siffer:

1 januar

2 februar

3 mars

4 april

5 mai

6 juni

7 november

8 august

9 september

0 oktober

8. Personlig ser jeg etter om bremsene virker i all rusten, ettersom det skal kjøres en liten tur, har man jo bremset en del, og da ser du jo med en gang om det har vært bremset i rusten.. selvfølgelig skal det jo ikke være sånn at rusten har begynt å "spise" av bremseskiva, men som regel har jo rust på bremseskiver en stor sammenheng med at ikke bremsene er jevne elelr ikke tar tak på hele skiva... da anbefales det bytte av begge deler...

9. dette har jo litt å si HVOR det er lekkasje... ser man at det renner litt ut av en bremsetrommel, er det jo 2-er, men står spruten ut av et rør eller en slange som sviker, går det jo hverken ANT å kjøre med, og det er ikke lov.. så da sier jeg at det er en 3-er feil...

10. Teknisk leder står jo som hovedansvarlig for ALT som foregår på verkstedet, så han er vel "overansvarlig" for eu-kontrollen også...

11. Batteriet skal være skikkelig festet, sånn at det ikke løsner ved en eventuell kollisjon, batteriets tilkoblinger skal være skikkelig festet, og eventuelle ekstrauttak skal sikres med sikring.

12. er ikke riktig sikker på hvor denne referansen står, men i veiledningen for eu-kontroll står det en øvre verdi mener jeg...

MEN, det jeg har forstått av tidligere diskusjoner her på vårt kjære forum, er at det er VELDIG strenge krav til måling av støy, og at det helst skal utføres på et egnet laboratorium...

husker ikke eksakt, men det måles stort sett ikke, det høres om støyen framstår som ubehagelig, og bedømmes ut ifra det...

gjerne flere på verkstedet blir spurt til råds hos oss i sånne tvilstilfeller..!

Håper dette ver litt til hjelp ihvertfall.. det var det jeg satt inne med i hodet ihvertfall... kan lese mer i forskriften imorgen hvis det skulle være ønskelig...!

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangelmerknad:

1. skal repareres men trenger ikke etterkontroll

2. Skal repareres og etterkontrolleres.

3.Kjøreforbud

4.ikke målbar grunnet klima forhold etc.

Mer enn 25% rust på flata på en side av bremseskiva er 2`r, så er det en mangel. Må repareres

Batteri skal være festes, om ikke 2`r og må fikses før godkjenning

Lekkasje br.system 3 (ifølge statens vegvesen), men kommer ann på vurdering der og da. 2-3

Støynivået skal stå i vognkortet ditt.

Mener det ligger på rundt 85db, men varierer fra bil til bil, og er strenge krav til måling også så det blir rett.

Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.

I tillegg:

4. Ettermontering av uoriginalt ratt.

4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes.

4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell.

4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt.

4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.

4.5 Dokumentasjon, merking og monteringsanvisning kreves ikke for uoriginalt ratt påmontert frembygd bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

kan dere hjelpe til med noen spørsmål til?

Tenk deg at du utfører en periodisk kjøretøykontroll

Bilen er en 2004 modell med bensin motor.

Det er en del punkter som du må vurdere. Hva er

kravene til disse punktene?

● Det er 24% rust på yttersiden av bremseskiven

høyre side foran . Vil bremseskiven bli godkjent?

Hvilke punkt er dette i kontrollveiledningen?

Hvilke forskrift henvises det til?

● Det er 29% forskjell på bremsekraften foran mellom

høyre og venstre side. Vil bremsene foran bli

godkjent?

● Det er 35% forskjell på bremsekraften til

parkeringsbremsen, hva er kravet?

● Hva er kravet til parkeringsbremsen på en 1999 mod.

● Visker på ruten bak virker ikke, er dette mangel?

● Hva er det du må kontrollere når det gjelder dekk og

felger? Hvilke punkt er dette i kontrollveiledningen?

● Co% =0,4 Hc=165ppm λ= 1,1 vil det bli godkjent?

● Defroster viften virker ikke, hva sier

kontrollveiledningen?

● Frontruten har en sprike på 10 cm ved høyre A stolpe,

hva sier kontrollveiledningen, er dette mangel?

● Frontruten har en sprike på 2 cm rett foran øvre del

av rattet, er det mangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. var mye rart her:D

husker ikke punktene, men lovverket finner du i kjøretøyforskriftene.

24% rust? Vurderes der og da og alt etter hvem som tar kontrollen, vanskelig å måle 24% :p Må ta en helheltsvurdering.

mulig mangel (2)

parkbrems har lov å ha 50% og under i forskjellig bremsekraft, foran mener jeg kravet er 30% og under.

Kravet til park.brems, tja. sjekke hvor lang park.hendelen har og før den griper. Er også krav til en prosentandel helling parkbremsene skal klare å holde bilen i ro når den står i bakke. Husker ikke eksakt. Les kjøretøyforskriftene på lovdata.no

Ruteviskeren har ingen betydning i PKK sammendrag da det ikke er krav til bakrutevisker/spyler

Sjekk tilstanden på dekk. Farlig å kjøre med? hvor stor del av dekkbanen er slitt ned. revnet, etc etc. rulleomkrets i forhold til hva som står i vognkort

Sjekk felger ET i.h.h.t vognkort. spacere etc ikke lov.

Avgasskravene mener jeg står i pnkt 8.2

krav under 0,5% co for din bil. hc ok, lambda bra

Defroster?

har ingenting med PKK kontroll å gjøre.

om sprikken ikke er i synsfeltet har ikke det noe å si.

mener det var 70cm over sittepute i en omkrets av 30cm. Husker ikke eksakt

hva er det du vil med dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ikke an å gi fasitsvar på en eu-kontroll, da vi alle er mennesker, og vi er berømte for å gjøre feil....

Dessuten vil jeg påpeke en stor andel mekanikere med lese og skrivevansker, tviler på at de har pugget forskriftene

vil ikke såre noen, men, det var tendensen jeg så da jeg gikk på skole...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

superjensen:

og hva ville du fram til med den kommentaren?

Ingen som trenger å pugge forskriftene, alt står i boka. Er man i tvil, leser man litt så vet man til neste gang om man skal annmerke eller ikke. Værre er det ikke.

Har et skjema å forholde seg til som er rimelig lett å gjennomføre uten store vansker, selv for de mindre lettlærte.

Fasitsvar som personen her ønsket svar på kan han få i kjøretøyforskriftene. Men "eu kontroll" er en vurderingssak DER OG DA, når bilen er inne. vurdering vurdering vurdering. Så feil kan oppstå. Da oppstår det også favoritt verksteder som slurver, da det er lett å få igjennom en bil som er i dårlig stand.

Eks.:

TV2 hjelper deg hadde innslag for en stund tilbake.

Ikke rart det kom frem at flere verksted "slurvet", de har en halltime på seg. NAF mannen har sikkert stått i 1 dag og lett etter ting og tang. Men slike ting burde være lett å oppdage uansett.

Dessuten er NAF de siste som skal skrike høyest anngående å gjøre rett på PKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ratt er litt delt iallefall.

Er bilen registrert før 01.01.1974, er det ingen krav til utforming/str på rattet. Husker vi kjørte rundt med den siden fra loven liggende i hanskerommet på -73 volvo`n for en evighet siden.

Men skal ikke banne på att det ikke har kommet endringer siden den gang, men tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider