Gå til innhold

Hva trengs for bak mont. av batt.?

Ranger emnet

VOLVO 1983

Anbefalte innlegg

Viktig og legge tykkere kabel enn originalt for å kompansere for den større lengden.

Også viktig å tenke på hvor kabelen blir lagt slik at det ikke oppstår skader på isolasjon og påfølgende kortsluttning.

Jeg har flyttet batteriet bak i min 780 og jeg la kabelen inn i en beskyttelsesstrømpe pluss at jeg la ekstra plaststrømpe på de stedene hvor det var skarpe knekker og metallkanter.

Det kan også være litt tricky å finne et egnet jordingspunkt bak, da dette er veldig viktig.

Lag også ett ordentlig feste for batteriet, så det ikke hopper rundt bak der.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å bruke kabelen Jeg har brukt til anlegg?

34mm2? Altså 2GA.

Også er det 150amp sikring.

Hvordan feste bak? Bilde?

Hvor jorde? Pics? Ideer?

Takker for flott hjelp;)

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å bruke kabelen Jeg har brukt til anlegg?

34mm2? Altså 2GA.

Også er det 150amp sikring.

Hvordan feste bak? Bilde?

Hvor jorde? Pics? Ideer?

Takker for flott hjelp;)

Mvh

Gunnar

Bodø

Jeg har jordet batteriet i den bolten som sitter fra slepekrok og opp i bunnen på bagasjerommet gjennom rammen. Fungere bra det.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jordet batteriet i den bolten som sitter fra slepekrok og opp i bunnen på bagasjerommet gjennom rammen. Fungere bra det.

Bilder mann!!!:D

Mvh

Gunnar

Bodø

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt ikke sikring mellom batteri og starter. Derfor man må være nøye når man legger kabelen. En starter kan fort trekke 3-400A så det må i tilfelle være en kraftig en.

Men sikring er naturligvis viktig på de andre kretsene, som f.eks stereo'n.

Slik gjorde jeg det på min gamle 245: Brukte original batterifesteplate og laget solide fester. Man kan se vingemutteren for feste klammeret stikke opp mellom polene på siden.

Batteri_Bak245.jpg

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg husker ikke helt, bilen er solgt for ett par år siden :)

Men tror jeg brukte noe flattjern som jeg bøyde og festet på rammevangen. Og så mener jeg at jeg laget noen lange bolter/fester som jeg festet oppunder sideplaten. Slik at batterikassen ble hengende over hjulbrønnen. Men tror ikke denne sideplaten er på 242/244 så der må det vel bli en alternativ festemåte... Lykke til :)

Kabelen la jeg i en strømpe og langs gulvet på passasjersiden. La den under de platene som ligger i gulvet ved kanalen. Tror jeg tredde den inni hjulbuen bak slik at den kom frem ved baksete.

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Så det var selvmekk helt ut liksom? :p Trodde det var en annen lur patent der. Så ut som du hadde sveisa kassen fast i rammevangen av en eller annen grunn..

Er det ikke forresten påbudt med TETT batterikasse når man bakmonterer batteri? Tenker da på under en kollisjon og batterisyre overalt..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forresten påbudt med TETT batterikasse når man bakmonterer batteri? Tenker da på under en kollisjon og batterisyre overalt..

Det vet jeg ikke, men både 245 og 780 godkjente jeg på biltilsynet med den samme patenten og fikk ikke noe pes for det.

Nå brukte jeg jo ett Optima batteri og det er vel et gel-batteri så syresøl er vel ikke et problem på disse.

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider