Gå til innhold

Dårlig bassgjengivelse i BMW 325 E39

Ranger emnet


Koffe

Anbefalte innlegg

Har nå montert en pioneer 3004SPL 12" i et 40L kabinett i en bil av denne typen. Jeg er klar over at dette ikke er en egnet plattform å bygge anlegg på, men det er særdeles dårlig bassgjengivelse inne i kupeen.

Er det noen som har kjennskap til denne modellen som har noen tips til å forbedre dette? Hvis man åpner bagasjerommet så er det en markant forbedring, hvis man åpner midkonsollen er det også en liten forbedring.

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å snu kassen ja, men det hjalp ikke. Pr dags dato står elementet rett inn i kupeen hvis man åpner midtpartiet. Porter gjennom hylla er jo en idè, men det er så vanvittig mye metall der.. -Blir vel fort nødt til å ta frem nibbleren.

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å snu kassen ja, men det hjalp ikke. Pr dags dato står elementet rett inn i kupeen hvis man åpner midtpartiet. Porter gjennom hylla er jo en idè, men det er så vanvittig mye metall der.. -Blir vel fort nødt til å ta frem nibbleren.

 

Siterer deg på "men det er så vanvittig mye metall der" det er nettop det som er synderen i å hindre lyden din.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skar ut hele metallveggen bak setene. ca en meter bred og halvmeter høyt med jern skar jeg bort. og skal si. det var som om ett rockeband flyttet inn i baksetet i forhold til før

 

bra og høre, kjøper meg snart bmw selv så skal gjøre dette jeg også. har ikke gjort det selv men er det samme som går igjen overalt angående den metalplata. Tørr jeg spørre hvordan du fjernet den? Med stikksag og metalblad, vil dette funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra og høre, kjøper meg snart bmw selv så skal gjøre dette jeg også. har ikke gjort det selv men er det samme som går igjen overalt angående den metalplata. Tørr jeg spørre hvordan du fjernet den? Med stikksag og metalblad, vil dette funke?

 

først sparka jeg ut det hullet midt i, skiposehullet. så tok jeg blekksaks og klipte ut resten, ble ikke så fint, men det blir uansett skjult av setet.

faejkho3pahqbw53f82j.jpg

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først sparka jeg ut det hullet midt i, skiposehullet. så tok jeg blekksaks og klipte ut resten, ble ikke så fint, men det blir uansett skjult av setet.

faejkho3pahqbw53f82j.jpg

 

ok, det der var et meget nyttig bilde som nå er lagret på pcn min. Skal gjøre det dere bare at jeg fjerne litt mere. Men 1 ting, blir bilens kjøreegenskaper svekket av dette? Hvorfor er den der egentlig? Kansje jeg går for mange runde hull med diameter på 15cm i serier med 20cm mellomrom eller noe. Har sånn hullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilen blir direkte svekket vet jeg ikke, er jo sikkert en grunn til att det er der, men igjen er det så utrolig tynt materiale att det er ikke så mye det bærer. men det jeg skal gjøre er og fjerne helt ut til kantene og sette i to stålstenger på kryss for og stive av :)

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilen blir direkte svekket vet jeg ikke, er jo sikkert en grunn til att det er der, men igjen er det så utrolig tynt materiale att det er ikke så mye det bærer. men det jeg skal gjøre er og fjerne helt ut til kantene og sette i to stålstenger på kryss for og stive av :)

 

tror nok jeg gjør det samme/ sager ut 4 plater slik at man på en måte får et rødt kryss i midten av greia.

Slik:

rdtkryss.jpg

Vet det er skiluke der osv, men som et eksempel

 

Men nå har hvertfall trådstarter fått noen lure forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, bass i BMW ja, det er en liten utfordring det gitt.

Har selv en BMW 318is coupe, har da skinnseter med nedfellbar rygg bak, er ganske tykt stål i de setene, så får omtrent ikke bass inn i bilen med de oppe... Nede derimot så er det endel høyere..

 

Men et lite forslag, jeg ville hatt lukket kasse baki, også der bakhøytalerene er, så ville jeg bare fjernet de og latt gittera stå igjen, for å så la lyden komme opp der. Vil nok hjelpe litt, samtidig som det ser orginalt ut, og at det ikke blir dårlig frekvenskurve.

 

Lager man en porta kasse med portene rett opp i hatthylla så vil det bli MEGET dårlig bassgjengivelse, det vil kanskje spille høyt, men hvertfall ikke pent i det hele tatt!

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå montert en pioneer 3004SPL 12" i et 40L kabinett i en bil av denne typen.
samme problemet med min e32...

for det første...fikk ikke med meg om det var 40L lukket eller bassrefleks....?

 

uansett..for det andre, så bør man sette element og port slik at det spiller bakover i alt som heter sedan..(nedover eller oppover funker i noen)

og det er ikke vits i å sette element forover i slike biler,om man ikke gjør jobben skikkelig og får det 110% tett, så det ikke kommer luft/bass/lyd fra element og bakover i bagasjen.

er det ikke tett føler man mer bass om man åpner bakluka..skal ikke skje.

 

e32 har så stor bagasje at bassen blir dempet voldsomt bak i der..egen erfaring..det kommer lyd frem og inn kupeen, men den er redusert og heller dårli sq.

så eneste måten å få fin og bra lyd inn i kupeen er å gjøre det slik jeg har gjort det på min e32... gjør man dette på sedaner generelt, og får tettet godt rundt får man minst like bra/fin lyd som i en golf med papphylle..(som vi alle vet får lett mye lyd..)

 

og kutte vekk så mye av seterygg-stålet er så som så...eller fy å fy..

det er iallfall totalt ulovlig ifølge biltilsyn/bmw norge, har jeg fått beskjed om etter å ha forhørt meg på andres vegne..som har gjørt dette..

men uansett har jeg aldri kuttet vekk en så stooor firkant, men akkurat store nok hull til elementa, for når man har elementa slik i ryggen og det er tett rundt er det ingen problem med å ha portene i hatthylla..om man ikke har lukket kasse da..men uansett kasse-type vil det funke best.

så to hull bare til elementa og skur kassen fast i stålet med skruer, strategisk/symmetrisk plassert, stiver opp stålet.

det fikk jeg `godkjent` hos biltilsyn. gjerne med noen meget tynne striper med sika/lim der hvor kassa ligger inntil stål.

 

dette bildet skal jeg også lagre på pc... men til skrekk og advarsel, til neste som vil kutte stål, at sånn skal det iallfall ikke gjøres... ;)

 

-stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår