Gå til innhold

Justere tenningen på S13, og noen andre spørsmål om S13.

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

En kompiss har akuratt kjøpt seg en S13. Der har de nylig byttet reg.rem. Da de byttet så merket de hjula og alt.

 

Så når vi var å prøvekjørte/henta bilen så synst jeg den gikk som en stor bøtte med drit. Den lada nesten 1 bar og spant ikke på hverken 1. eller 2. ved pådrag, ikke i sving engang.

 

Så da lurer jeg på om det er tenninga som står noen grader feil. At kanskje den stemte før byttet, men at ny reim og strammehjul har ført til at dette ikke er rett lenger.

 

Det er jo coilpack på denne motoren så noe vanlig tenningspistol er jo uaktuelt, er det noen måte å få skjekke den tenniga på eller??

 

 

 

 

Neste er at når turboen bjynner å lade så kommer det en slags bankelyd fra turbo siden. Det kan høres ut som tenningsbank men det er vel bankesensor på den motoren så det tror jeg det ikke er. Mener og den lekker litt i eksosen der framme en plass, har og lest at det kan føre til en slik lyd.

 

Noen som har noen formeninger her??

 

Bilen er en 1991 mod som er gått ca 175.000, importert fra Tyskland i for to år siden. Kjørt av en eldre dame (det er jo alle slike biler...) og motoren ser veldig bra ut og går veldig fint.

 

Modifikasjoner er Apex eksos og filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke min bil, så jeg skrur ikke på den hele dagen. Skal til han å se på det i dag, prøve å justere tenninga på gefülen. Det som er snodig er at bilen funka fint før bytte av reg. rem. De hadde jo ikke kjørt bilen etter di hadde byttet rem engang, og der kommer vi med fly og all annen kollektiv transport for og hente bilen. Prøvde å justere litt der, men det ble ikke noe skusess. Blir ikke noe chip enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey men da er vel sjangsen stor for at teenninga ikker riktig da de sikkert bare har slengt alt i sammen igjen..

 

det jeg tenkte på med chip er at vis den lader 1 bar +/- uten chip nå så vil den få tenningbank.. Den orginale Chipen går vel greit opp til 0.6 eller no i trykk.. hadde samme på min når den ladet 1 bar så gikk den som en bøtte møkk pga tenningskutt/bank. sett inn chip,460cc dyser,cooler,større LMM osv. da vil du få en helt grei effekt for en billig penge..!

 

selges pakker på 200sx forumet med alt du trenger får en rimelig penge;)

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde merket den tenningsfordeleren og satt alt det andre på merket når de bytta reima, men jer er nå litt skeptisk. Turbotrykket har ikke blitt justert, det ble sånn når han bytta eksos. Hva LMM kan man bruke der da? Steg 1 chip? Må jo ha justerbar BTR og.... Men det er så merkeli at den gikk greit før de bytta. Den nykker litt og ved pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det ble merket kan ting bli feil.. sjekk merker på reg og juster opp igjen tenning. trykket steg nå¨vel ikke til 1 bar fordi han bytta eksos?

er det blitt bytta turbo?

 

steg 1,2,3 eller 4 om du vil! kommer helt ann på hvor mye hk han vil ha. trenger BTR reg når man går over til større dyser.

LMM tar de vel stortsett i fra skyline. kan finne mer info og priser vis det er interesangt!

 

men kan nevne at TPS ofte kan bli litt tull med(kan justeres opp igjen) det sitter også en temp føler på innsuget som er i sammenheng med kaldstat som også er et stort problem men det merker du ved at bilen får for mye bensin.

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge turbotrykksmåleren så lader den nesten 1 bar, men den er jo koblet til på en plass som kan gi ukorrekt måling. Den er t-et med vacuumen som går bort til den fuel purge tanken som ligger på venstre siden. Er ikke byttet noe turbo som vi vet.

 

 

Tror ikke han har planer om så veldi mye hk til å bjynne med. Men du snakker jo ca 10.000 bare i IC, BTR, LMM, dyser og chip da.

 

TPSen på desse bilene, er det potensiometer eller bryter? For det sier ikke "klikk" når du trår på gassen mener jeg å huske.

 

Må man bare stille tenninga på gehør da??

 

De sa at kaldstarten hadde tendens til å kødde seg, at den skrudde seg på når man startet bilen når den fortsatt var varm.

 

Hvordan ta diagnose test på de der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble inn målere et annet sted å se hvordan det utarter seg! nærme innsuget! kan koble den inn på den slangen som går fra innsug til en ventil som sitter ved tenningmodulen(støtdempertårnet H side)

 

sjekk om turboen er byttet til t28 eller no..

 

ic for du ekstremt billig om dagen(evt fra saab 9000/900) BTR trenger du ikke. Dyser,LMM og chip får du til 3000-4000, kommer ann på hvem du handler av.

 

TPS er potenisometer som ganske enkelt stilles etter Ohm.

 

tenninga kan du vel bruke tenningslampe på? gradene finner du på skiva også løsner du bare den "dingsen" og vrir den til gradene blir riktig som på en gammel bil.. mener jeg nå å huske!

 

er faktisk riktig at "kaldstarten" eller varmstarten som den heter kobles inn når bilen er varm. blir stort sett bare kødd av det, er jo bare å koble vekk varmstarten!

 

diagnose test tar du rett på ecu, sett på tenning,skru den skrune på ECU helt til Høyre tell blink også skrur du den tilbake. blinker både på grønt å rødt lys. legg sammen grønne å røde blink og du får et 2 sifret tall.

 

11: crank angle sensor

12: LMM

13: Engine temp sensor

21: ignitial signal

34: detonetion sensor

43: TPS

 

55: alt i orden;)

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår