Gå til innhold

Justere tenningen på S13, og noen andre spørsmål om S13.

Ranger emnet

Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Ohh...ble mye dette:P hehe.

Det jeg fant ut i går:

-Lekasje som bare f. mellom manifoild og turbo.

-Det er mangel på uttak til vacuum på innsuget.

-Mongo plassering av vacuum til BTR

-200SX er noe dritt å skru på.

Lurer nå og på hva den boksen som sitter på venstre støtdempertår er? Det går tre vacuum slanger til/fra den og det er en leding på den. Ligger en større Hitachi boks over den lille som vacuum slangene går innpå.

Mener da at det ikke går an å bruke vanlig tenningspistol på en bil med coilpack system..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener da at det ikke går an å bruke vanlig tenningspistol på en bil med coilpack system..

Tune up stats;

Timing marks -The six marks on the crank pulley read clockwise are -5, 0, 5, 10, 15 and 20 degrees respectively. The inductive pickup on the timing light goes to the loop of black wire on the coil harness(YOU DO NOT HAVE TO REMOVE THE COILS TO SHOOT TIME ON THESE ENGINES)

Timing - 15*BTDC(DE) 10*BTDC(DET)

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh...ble mye dette:P hehe.

Det jeg fant ut i går:

-Lekasje som bare f. mellom manifoild og turbo.

-Det er mangel på uttak til vacuum på innsuget.

-Mongo plassering av vacuum til BTR

-200SX er noe dritt å skru på.

Lurer nå og på hva den boksen som sitter på venstre støtdempertår er? Det går tre vacuum slanger til/fra den og det er en leding på den. Ligger en større Hitachi boks over den lille som vacuum slangene går innpå.

den lille runde ventilen?

Den hitachi boksen er vel tenninsmodulen!

Ja er ikke akkurat laget no nippel til turbotrykket men vis du setter t stykket inn på den slangen som går ifra innsuget til den ventilen under tenningsmodulen så blir det bedre.

er ikke uvanlig at den lekkasjen er der nei! lager litt merklige lyder den:P

plassering til BTR er det vel ikke noe å si på?

200xs er ikke mongo å skru på bare litt idkrevende!.. (forsåvidt ening med deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så den som man normalt setter rundt cylinder nr1 sin pluggledning skal på en sort ledning som ligger i ledningsnettet som går fra coilen?? ble litt forvirra nå.

Fikk tips av en annen om å sette turbotrykks måleren på den vacuumen som du nevnte nå.

Det jeg reagerte på med BTR var at vacuumen var hentet fra den lille boksen og ikke direkte fra innsuget, slik man gjør når man bygger bil. Så om jeg skal montere en 1:7 justerbar BTR på den der, så vil jeg maskinere hull til vacuumen i innsuget. Samme med ladetrykk styringa, den og vil jeg ta direkte fra innsuget.

Er veldig viktig å ha separate vacuum på slike ting som dump, btr og wastegate.

Synst det er mongo å skru på når det ikke går an å skru av noe på turbo siden uten å ha en avkappet 13. nøkkel. Og jeg hadde ikke kjangs å se hvordan de hadde fått montert den eksosen, de må ha hatt av det lille røret på turboen og montert det på eksosen, for så å sette det på bilen.

Men, det går jo nesten ikke an å få av den heller!! Er helt fucket.. Mye bedre med VOLVO!!

Ps: det er første gang jeg har vert borti desse bilene. Eneste japansk jeg har vert borti tidligere er å bytte olje på en 323 GTX og PlayStation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke henta ladetrykksstyring fra plenumen da du har et trykktap fra turbo til plenum som er rundt 0,1 - 0,2 bar og da vil du jo lade 1,2 bar i stedet for 1 bar :) dette er ikke så veldig nøye da man som regel justerer etter turbotrykksmåler eller ibergner en margin. men hvis du har en elektronisk boost controller bør du styre ladetrykket fra den nippeln på kompressorhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så den som man normalt setter rundt cylinder nr1 sin pluggledning skal på en sort ledning som ligger i ledningsnettet som går fra coilen?? ble litt forvirra nå.

Fikk tips av en annen om å sette turbotrykks måleren på den vacuumen som du nevnte nå.

Det jeg reagerte på med BTR var at vacuumen var hentet fra den lille boksen og ikke direkte fra innsuget, slik man gjør når man bygger bil. Så om jeg skal montere en 1:7 justerbar BTR på den der, så vil jeg maskinere hull til vacuumen i innsuget. Samme med ladetrykk styringa, den og vil jeg ta direkte fra innsuget.

Er veldig viktig å ha separate vacuum på slike ting som dump, btr og wastegate.

Synst det er mongo å skru på når det ikke går an å skru av noe på turbo siden uten å ha en avkappet 13. nøkkel. Og jeg hadde ikke kjangs å se hvordan de hadde fått montert den eksosen, de må ha hatt av det lille røret på turboen og montert det på eksosen, for så å sette det på bilen.

Men, det går jo nesten ikke an å få av den heller!! Er helt fucket.. Mye bedre med VOLVO!!

Ps: det er første gang jeg har vert borti desse bilene. Eneste japansk jeg har vert borti tidligere er å bytte olje på en 323 GTX og PlayStation.

for å vær helt ærlig så vet jeg ikke no om hvor man kobler til tenningspistolen på detta coil systemet. men prøv å sett den på den sorte ledningen som det sto.

Enig at det er litt spesielt og dumt oppleg med vacumet her å der på disse bilene! mange som bygger om stort sett atl av det vacum styret. grunnen til at den er hentet fra den lille bokser er vel pga den elektroniske styringa av den.

ja er viktig det at de får får sin separerte vacum så ting blir riktig. men ting på ca18det motoren fungerer sånn det er i fra frabrikk så lenge du ikke skal opp i 300hk og oppover. så jeg tror det er bedre å la ting være vis man skal gjør det billigst mulig og heller bare kjøpe på chip,LMM og dyser.

er litt køddete å skru på i forhold til en Volvo ja:P

har du skiftet olje på en playstation? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke henta ladetrykksstyring fra plenumen da du har et trykktap fra turbo til plenum som er rundt 0,1 - 0,2 bar og da vil du jo lade 1,2 bar i stedet for 1 bar :) dette er ikke så veldig nøye da man som regel justerer etter turbotrykksmåler eller ibergner en margin. men hvis du har en elektronisk boost controller bør du styre ladetrykket fra den nippeln på kompressorhuset.

Du kan jo ta å diskutere det med Polly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å vær helt ærlig så vet jeg ikke no om hvor man kobler til tenningspistolen på detta coil systemet. men prøv å sett den på den sorte ledningen som det sto.

Enig at det er litt spesielt og dumt oppleg med vacumet her å der på disse bilene! mange som bygger om stort sett atl av det vacum styret. grunnen til at den er hentet fra den lille bokser er vel pga den elektroniske styringa av den.

ja er viktig det at de får får sin separerte vacum så ting blir riktig. men ting på ca18det motoren fungerer sånn det er i fra frabrikk så lenge du ikke skal opp i 300hk og oppover. så jeg tror det er bedre å la ting være vis man skal gjør det billigst mulig og heller bare kjøpe på chip,LMM og dyser.

er litt køddete å skru på i forhold til en Volvo ja:P

har du skiftet olje på en playstation? hehe

Vi får se hvor langt vi kommer.. Han skal kjøpe seg turbo kit fra http://www.turbocooler.cn først hvertfall..

Byttet olje på playstation ja..heh, nei, men du skjønnte hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvor langt vi kommer.. Han skal kjøpe seg turbo kit fra http://www.turbocooler.cn først hvertfall..

Byttet olje på playstation ja..heh, nei, men du skjønnte hva jeg mente.

fant ingen til ca18det på den siden jeg:S

også må jeg spørre hvorfor han velger et turbokit noe som sikkert er dyrt i forhold til hva du kan skaffe mye billigere med bedre kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ganske viktig med trykke før IC da du har en turbo som kartet ikke når lenger enn 1,5 bar (for å si det enkelt) og du lader 1,5 i plenum. hva leder du på turbosida da? 1,7 bar kansje!!! da har du SURGE og turboen lever ikke så veldig lenge og er ikke noe serlig effektiv heller.

Polly koblet min vacuum for å få mindre peak på turboen. Må huske at wastegaten har jo ikke noe funksjon før den må åpne, og ha har du fått opp litt trykk. Men spør ikke meg om det for mye. Polly sa at det var best sånn, og da er det de, ikke noe å krangle om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ingen til ca18det på den siden jeg:S

også må jeg spørre hvorfor han velger et turbokit noe som sikkert er dyrt i forhold til hva du kan skaffe mye billigere med bedre kvalitet?

Trykker på turbo kit så ligger det overst. Nissan S13 - S14 står det. Prisen var 600 dollar, 3300 kr.. Tror ikke man får det billigere noen annen plass.. eller har du tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider